سید علی آقازاده در نشست بررسی مشکلات پروژه های خمین و بازدید از سه طرح بزرگ اقتصادی بر تسریع در اجرا و تکمیل پروژه مهم در خمین تاکید کرد و افزود: با بهره برداری از طرح های مجتمع گلخانه ای، مرغداری 2 میلیون قطعه ای و شرکت سایپا، نرخ بیکاری این شهرستان یک و هشت دهم درصد کاهش می یابد.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین آمارها، نرخ بیکاری خمین 11 و هفت دهم درصد است که با راه اندازی طرح های بزرگ تولیدی مذکور فرصت اشتغال فراهم شده و نرخ بیکاری به کمتر از 10 درصد می رسد.
استاندار مرکزی اظهارکرد: موانع سر راه این طرح های صنعتی بررسی شده است و با تدابیر لازم در چند ماه آینده مراحل ساخت و تجهیز این واحدها کامل می شودو در مدار تولید قرار می گیرند.
آقازاده افزود: 2 سالن طرح صنعتی مهم خودروسازی سایپا در خمین آماده بهره برداری است و تغییرات جزئی و تعیین سرمایه گذاری که بتواند با هر برندی به تولید خودرو بپردازد در دستور کار تیم اقتصادی قرار گرفته است.
وی یادآور شد: طرح صنعتی پتروشیمی نیز در خمین در رفع بیکاری تاثیر گذار استو این طرح تا نیمه سال آینده مورد بهره برداری قرار می گیرد.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: کمیته‌‌ای برای پیگیری مشکلات مجتمع گل و گیاه، سایپا و مرغداری 2 میلیون قطعه‌ای شهرستان باید تشکیل شود و در مدت 2 هفته مشکلات دسته بندی و رفع شود.
رئیس سازمان برنامه وبودجه استان مرکزی نیز در جریان این بازدید گفت: با وجود اینکه خمین یک منطقه کشاورزی است اما سهم آن در تولید محصولات کشاورزی ناچیز است.
رقیه یادگاری افزود: 6 و 9 دهم درصد سطح زیر کشت استان متعلق به خمین است اما، سهم تولید محصولات زراعی پنج و 9 دهم درصد و تولیدات باغی سه و سه دهم درصد از تولید استان است.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه خمین رتبه دوم استان را در کشت لوبیا دارد و 21 درصد سهم استان را تامین می کند، بایستی در راستای رفع موانع کمبود آب و ایجاد کشت های تخصصی و خدمات پشتیبانی تولید مانند لوبیا و عسل و گل های زینتی در این شهرستان برنامه ریزی شود که نقطه قوتی برای شهرستان خواهد بود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی تصریح کرد: تقویت تولیدات بخش کشاورزی و سرعت بخشی به رشد حوزه کشاورزی این شهرستان نیاز به برنامه ای ویژه دارد که به تبع آن کشت های سود آور، درآمد زا و پایدار ایجاد شود.
وی در خصوص صنعت خمین افزود: 60 درصد واحد های صنعتی در خمین فعال، 40 درصد غیرفعال هستند و 24 درصد اشتغال شهرستان به بخش صنعت اختصاص دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی خاطرنشان کرد: از یک هزار و 100 قطعه زمین شهرک های صنعتی خمین تاکنون 155 قطعه واگذار شده که 851 فرصت شغلی در شهرک صنعتی خمین ایجاد شده است.
وی به پتانسیل خمین در بخش گردشگری تاکید کرد و گفت: با وجود جاذبه های گردشگری و تاریخی و وجود بیت تاریخی امام راحل از این ظرفیت استفاده بهینه نشده است.
یادگاری به سرانه ارزش افزوده این شهرستان اشاره کرد و افزود: خمین نسبت به جمعیت کمترین سرانه ارزش افزوده را در استان دارد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه استان مرکزی بیان کرد: اگرچه توسعه خمین در دستور کار قرار گرفته و اعتبارات مناسبی به این شهرستان تخصیص شده است اما با توجه به نرخ بیکاری و مهاجرت های بسیاری که از این شهرستان وجود دارد جمعیت آن در حال کاهش است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این جریان بازدید از طرح های خمین گفت: بهره برداری از 2 طرح بزرگ کشاورزی در خمین در گرو تامین آب است.
علی بابایی افزود: مجتمع گلخانه خمین در 126 هکتار با 104 واحد گلخانه ای طراحی شده که تا کنون 29 قطعه واگذار شده که چهار قطعه آن بهره برداری و بقیه به دلیل کمبود آب راه اندازی نشده است.
وی ادامه داد: آب مورد نیاز این مجتمع 40 لیتر در ثانیه است که اکنون با وجود تخصیص 2 و نیم لیتر در ثانیه از یک حلقه چاه 13 و نیم لیتر برداشت می شود.
وی ادامه داد: برای بهره برداری از واحدهای گلخانه ای در این مجتمع نیاز به تامین آب و یا تخصیص و مجاز بودن بهره بردار ی13 لیتر در ثانیه از این حلقه چاه است.
بابایی افزود: بهره برداری از مجتمع گلخانه خمین 422 شغل مستقیم و یک هزار و 100 شغل غیر مستقیم در این شهرستان ایجاد می کند.
وی در ارتباط با طرح مرغداری که اولین پروژه مرغداری 2 میلیون قطعه ای در خاورمیانه است گفت: راه اندازی بزرگترین مجتمع مرغداری گوشتی و تخم گذار کشور و خاورمیانه در شهرستان خمین در گرو تامین آب است.
بابایی گفت: عملیات اجرایی این مرغداری صنعتی در سال 1393 آغاز شد و یک سال بعد، تجهیزات پیشرفته و مدرن آن که از کشور آلمان توسط بخش خصوصی خریداری شده، نصب شد.
وی گفت: این واحد به عنوان بزرگترین مرغداری کشور نیازمند 22 لیترآب در ثانیه است که در صورت تامین آب به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: هیچ گونه محدودیت اعتباری برای رونق بخش کشاورزی وجود ندارد و همه موانع با جدیت برداشته می شود.
بابایی افزود: با عنایت دولت تدبیر و امید و عزم راسخ برای توسعه بخش کشاورزی خمین برای توسعه سیستم آبیاری تحت فشار، افزایش ضریب مکانیزاسیون و مشاغل خانگی این شهرستان اعتبارات مورد نیاز تامین می شود.
شهرستان خمین واقع در جنوب استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که بعد از اراک بالاترین نرخ بیکاری را در سطح استان مرکزی دارد.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.