«محسن کریمی» روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: این آثار شامل ۲ درخت چنار کهنسال روستای واران در دلیجان، یک اصله درخت توت کهنسال در روستای قلعه محی‌الدین شهرستان تفرش  و یک اصله درخت چنار کهنسال در روستای نیوشت ساوه است.

وی اظهار داشت: عمر طولانی، قطر زیاد تنه، تاج گسترده، ارتفاع زیاد، سازگاری با محیط زیست از جمله قابلیت‌های ارزشمند ثبتی برای این درختان است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: محیط تنه درختان واران ۷۶۰ سانتی‌متر، قطر تنه  ۳۰۰ سانتی‌متر و با قدمت ۳۰۰ تا ۳۵۰ سال تعیین شده است.
کریمی اظهار داشت: درخت توت کهنسال قلعه محی‌الدین تفرش نیز به‌عنوان یک موجود زنده کهنسال دارای ارزش تاریخی و طبیعی است.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: ۱۸ اثر طبیعی ملی این استان بیشتر شامل درختان کهنسال هستند که در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

کریمی افزود: ثبت ملی تالاب میقان،جنگل‌های بلوط شازند،بستر رودخانه قره چای و سرچشمه محلات در دستور کار بعدی معاونت میراث فرهنگی استان مرکزی برای ثبت در میراث ملی طبیعی کشور است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۲۳ اثر طبیعی استان مرکزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و ۵۰ اثر  در نوبت ثبت قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: حفاظت از آثار مهمترین ویژگی است که با ثبت در فهرست ملی انجام می شود و از دخل و تصرف آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

بیش از ۲ هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که ۸۷۳ اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

۶۹۹۱/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.