مجید عبداللهی پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا درساری شبکه انتقال آب روستایی این استان را حدود15 هزار کیلومترع اعلام کرد و افزود: حدود 5 هزار کیلومتر از شبکه انتقال آب روستایی مازندران نیاز به اصلاح و بهسازی دارد.
وی اضافه کرد: براساس برنامه ریزی درچهار سال گذشته 500 کیلومتر از شبکه انتقال آب که نیاز به اصلاح اساسی داشت، بهسازی و اصلاح شد.
به گفته وی همساله آبفای روستایی مازندران برای کاهش هدررفت آب طرح بهسازی و اصلاح شبکه انتقال را مطابق با اعتبار در اختیار انجام می دهد.
** پرمصرفی چالش آب روستایی
مدیرعامل آبفای روستایی مازندران گفت که هم اکنون میانگین مصرف آب در خانوارهای روستایی 2 برابر استاندارد است که روند چالشی برای آینده است.
عبداللهی افزود : مصرف آب در روستاهای مازندران به طور میانگین سرانه روزانه 250 تا 400 لیتر است که میانگین استاندارد رایج آن برای هر فرد در شبانه روز 150 لیتر است.
وی دلیل پرمصرفی آب درروستاها را نبود اطلاع درست ازمنابع ذخایر آب و کاهش قیمت آن دانست و ساکنان فصلی (خوش نشین) را چالش دیگری بر منابع آبی این مناطق دانست.
وی اضافه کرد : ساکنان فصلی درروستاهای مازندران با بهره گیری از نرخ امکانات همسنگ با ساکنان اصلی بیشترین بهره بردار این مناطق محسوب می شوند و این روند باید به ویژه در خصوص آب بهاء و حق انشعاب تجدید نظر شود.
وی هزینه حق انشعاب آب در روستاها را برای هرمشترک یک میلیون و 700 هزار ریال و تعرفه آب روستایی برای هر یک مترمکعب هزار و 700 تا 2 هزار ریال اعلام کرد.
به گفته وی پایین بودن تعرفه آب بهاء یکی از علت های اصلی در افزایش میزان مصرف است که نیاز به تجدید نظر فوری از سوی مسوولان قانونگذاری دارد.
وی قیمت تمام شده هر متر مکعب آب را ( 1000 لیتر) را حدود 15 هزار ریال اعلام کرد.
مازندران 3 میلیون و 283 هزار نفر جمعیت دارد که 43 درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند و 420 هزار نفرشان نیز مشترک آب روستایی اند و در مجموع 120 میلیارد ریال به آبفای روستایی بدهی معوقه دارند.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.