سعدالله وطن خواه روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ برای بین المللی شدن این فرودگاه باید برخی از زیرساخت های اساسی و لازم فرودگاهی در این منطقه آماده باشد.
وی گفت : توسعه باند فرودگاه از یک هزار و 480 متر به 2هزار و 750 متر، ساخت ترمینال جدید ، ساختمان های جانبی ،‌اختصاص 40 هکتار زمین برای استقرار دستگاه کمک ناوبری و سالن ترانزیت از مهم ترین مشخصات این طرح بوده است.
طرح ملی توسعه فرودگاه رامسر یکی از طرح های مصوب دولت نهم بوده که حدود 9 سال از زمان آغاز آن سپری می شود اما همچنان نیمه کاره رها شده است.
طرحی که وزیر راه و شهرسازی وقت در فروردین سال 1388همزمان با آئین آغاز عملیات اجرایی آن وعده داده بود که به مدت 2 سال باید به طور کامل اجرا و بهره برداری شود اما چنین اتفاقی رخ نداد.
کارشناسان اقتصادی و گردشگری معتقدند که توسعه همکاری های ایران با شرکت های هوایی بین المللی و افزایش پروازهای مستقیم از دیگر کشورها به ایران، اثراتی مثبت بر گردشگری کشور خواهد داشت.
به اعتقاد آنان فراهم کردن بستر زیربنایی و راه اندازی خطوط هوایی در این فرودگاه ، در رشد همه جانبه صنعت گردشگری، جذب گردشگران خارجی، تشویق و تقویت آژانس های گردشگری ، افزایش قابلیت های حمل و نقل بین المللی و بالابردن توان رقابت در عرصه گردشگری در سطح منطقه و جهان رابطه مستقیمی دارد.
بررسی ها نشان داده که برای اجرای این طرح ملی حدود 120 میلیارد تومان هزینه و روند پیشرفت فیزیکی آن نیز حدود 97 درصد اعلام شده است
مدیرکل شرکت فرودگاههای مازندران گفت : طبق اسناد موجود سرمایه گذاران خارجی متعددی برای فعالیت در حوزه گردشگری از طریق فرودگاه های این استان بویژه شهرستان گردشگرپذیر رامسر اعلام آمادگی کرده اند که رسیدن به این مهم نیازمند همکاری مسئولان ذیربط است.
وطن خواه به نشستی که هفته جاری با حضور فعالان حوزه گردشگری کشور ترکیه و رامسر در فرودگاه این شهرستان برگزار شد اشاره کرد و گفت که این فعالان گردشگری خارجی به دعوت یکی از فعالان گردشگری ایران در این نشست حضور پیدا کرده و سوابق کاری اش نشان می دهد که با داشتن تورهای مسافرتی توانسته خیلی از گردشگران را از طریق هوایی به دیگر کشورها جابه جا کند.
وی گفت :‌ یکی از اهداف این سرمایه گذار آن است که بتواند عده زیادی از گردشگران ترک را که اشتیاق فراوانی برای دیدن مواهب طبیعی و جاذبه های گردشگری خطه شمال را دارند از طریق فرودگاه رامسر به این مناطق بیاورد.
وی افزود :‌‌ از آنجایی که این فرودگاه با وضعیت موجود ظرفیت نشست و برخاست هواپیماهای ملخی و یا فوکر 100 با ظرفیت حدود 80 نفر را دارد بنابر این برای سرمایه گذارخارجی طبق اظهار نظرشان صرفه اقتصادی ندارد که دراین حوزه فعالیت کند.
وی ، یکی از مهم ترین مشکلات و موانع اجرای کامل این طرح ملی را در حوزه اعتباری معرفی کرد و گفت: برای تکمیل و بهره برداری از این طرح حدود 150 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
مدیرکل شرکت فرودگاههای مازندران افزود :‌ پیگیری های فراوانی درقالب نامه نگاری های اداری و حتی نشست های متعددی که با مسئولان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی برای به سرانجام رساندن این طرح گذاشته شد ولی تا به امروز نتیجه ای نداشته است.
فرودگاه رامسر در سال 1331 برای انجام پروازهای تشریفاتی احداث شد که خوشبختانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توسعه بخشی از این فرودگاه، سیل عظیمی از زائران از این مکان به مشهد مقدس یا بالعکس جابه جا می شوند.
طبق آمار از منابع رسمی دستکم امسال 60 هزار گردشگر خارجی از کشورهای ترکیه ،‌ آلمان ، سوئیس و هلند از طریق فرودگاه رامسر جابه جا شدند .
‌هم اکنون با همکاری شرکت های هواپیمایی آسمان و ایران ایر هفته 44 پرواز در مسیرهای رفت و برگشت رامسر - مشهد و رامسر - تهران در این فرودگاه انجام می شود.
شهرستان 70 هزار نفری رامسر واقع درغرب مازندران به علت برخورداری از جاذبه های طبیعی ، تاریخی و گردشگری منحصربفرد نظیر جنگل ، دریا ، کوه ، جلگه و اماکن اقامتی مانند هتل قدیم ، هتل جدید ، کاخ موزه و آب های گرم معدنی از دیرباز تاکنون به عنوان عروس شهرهای ایران مطرح بوده و به همین خاطر در تمامی روزهای سال بویژه نوروز پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگراست.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7078 / 1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.