به گزارش خبرنگار ایرنا، بر اساس آمار هواشناسی مازندران ،در چند سال اخیر روزهای گرم سال از اواسط ماه خرداد شروع می شود و تا اواخر شهریور نیز ادامه دارد.
امسال نیز بر شدت درجه گرما و روز های آفتابی مرداد ماه افزوده شده ، بطوریکه کاهش بارندگی وکم شدن دبی آب رودخانه ها را در مازندران به خوبی لمس می شود.
کارشناسان هواشناسی می گویند ،کاهش بارندگی سالانه و عمیق شدن خشکسالی در برخی مناطق مازندران با افزایش روند تبخیر آب ،سرعت چرخه غلتیدن به بی آبی در مازندران را بیشترکرده است.
مازندران به بارندگیش در چهار فصل سال شهرت دارد و بر اساس آمارهای رسمی میانگین بارندگی سالانه استان بیش از 700 میلی متر است و تنها ماه که گرمای آن دور از انتظار برای مازندرانی نبوده چراکه انجیر نیاز به گرمای خاص خود دارد ،مردادماه بوده است ،اما در چند سال اخیر انجیر های مازندران حدود 10 تا 15 روز زودتر وارد بازار می شوند.
انجیر یکی از میوه های تابستانه مازندران است که درخت آن در اغلب باغ ها و یا در حیاط منازل و گوشه ای از باغچه های شهروندان به ویژه روستاییان کاشته شده و خانواده ها از میوه آن استفاده می کنند، میوه ای که علاوه بر طعم شیرین و بی نظیرش خواص بی نظیری هم دارد.
انجیر سرشار از مواد معدنی مغذی شامل آهن، کلسیم و پتاسیم است، میزان فیبر در انجیر از میوه ها یا سبزیجات دیگر بیشتر است، انجیر میان وعده سالمی است که سدیم، کلسترول و چربی ندارد.
**کوتاه شدن 15 روزه زمان برداشت انجیر در مازندران
سمیه حسنی رئیس اداره تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل افزایش دما و تداوم آن زمان برداشت انجیر در 2 تا سه سال اخیر حدود 10 تا 15 روز کوتاهتر شده است.
وی به وجود بیش از 120 هکتار درخت انجیر در گلوگاه اشاره کرد و ادامه داد: مرداد ماه در مازندران به انجیر پز ماه معروف است و از دهه اول مرداد زمان رسیدگی و برداشت انجیر شروع می شود ،اما این زمان به اواخر تیر رسیده است.
وی با بیان اینکه افزایش دما موجب شد تا سایز انجیر پیش از کامل شدن به مرحله رسیدگی برسد ،تصریح کرد: البته در کیفیت انجیر مازندران تغییر حاصل نشده بلکه حتی انجیر شیرین تر شده است.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهرستان گلوگاه متوسط برداشت انجیر از هر درخت را 120 تا 150 کیلو عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیت ارزش غذایی و خواص دارویی انجیر ، تازه خوری متداول ترین روش مصرف انجیر در مازندران است.
وی برلزوم ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی انجیر در مازندران تاکید کرد و گفت: نخستین کارگاه فرآوری انجیر در گلوگاه امسال به بهره برداری می رسد.
وی انجیر مربا، انجیر خشک، شیره انجیر و برشتوک انجیر را از فرآورده های این میوه نام برد و گفت: درخواست ایجاد 2 واحد صنایع تبدیلی انجیر نیز در این مدیریت وجود دارد.
**شرائط خشکی مفرط در مازندران
دکتر رحیم یوسفی زاده کارشناس ارشد مطالعات اقلیمی و اقلیم دریا و ساحل اداره کل هواشناسی مازندران در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در گزارشی از وضعیت بارش و دما طی یک دهه اخیر استان مازندران به ویژه فصل تابستان و مرداد ماه گفت:متوسط بارش استان در مرداد ماه بر اساس آمار ثبت شده در 15ایستگاه طی 10 سال اخیر ( 86 تا 1395) 24.2میلی متر بوده که 3.5درصد بارش کل سال ( 687.2 میلی متر ) و 19.8درصد بارش فصل تابستان (121.8میلی متر ) است.
وی افزود: سهم مناطق ساحلی و جلگه ای و کوهستانی از مجموعه بارش مردادماه یک دهه اخیر به ترتیب 64و 36درصد بوده است.
وی اضافه کرد: با توجه به آمارهای ثبت شده متوسط مجموعه مقدار بارش مرداد ماه مازندران در یک دهه اخیر بین 4.8میلی متر در سال 93تا 54.3میلی متر در سال 88بوده که بیانگر نوسانات شدید بارشی در این ماه است.
وی توضیح داد: همچنین روند بارشی این ماه در این دوره 10 ساله نزولی بوده به نحوی که روند کاهشی آن درمناطق ساحلی و جلگه ای نسبت به مناطق کوهستانی دارای شتاب بیشتری است.
وی میانگین دمای استان مازندران در مردادماه یک دهه اخیر را 24.5درجه سانتی گراد اعلام کرد و گفت که میانگین و بیشنیه دمای هوای استان به ترتیب 19.6و 29.5درجه سانتی گراد ثبت شده است.
این کارشناس هواشناسی مازندران اظهار داشت: میانگین دمای نواحی ساحلی و جلگه ای 27.6و نواحی کوهستانی 21.4درجه سانتی گراد ثبت شده است.
وی گفت: در یک دهه اخیر میانگین سالانه دمای استان 15.4درجه سانتی گراد و میانگین دمای فصل تابستان استان مازندران 24.3درجه سانتی گراد بوده است.
وی با ذکر این نکته که یکی از مهمترین دلایل کاهش بودن روند کمینه دما در نواحی مرکزی و شرقی استان مازندران ،می تواند کاهش رطوبت نسبی ، تغییرات کاربری زمین و در نهایت چهره زمین و افزایش آلبدو ( میزان انعکاس یا تابش انرژی خورشیدی از سطح زمین ) باشد، گفت: تحلیل ها بر اساس آمار و ارقام نشان از شرائط مفرط خشکسالی در مازندران است.
وی مقدار بارش استان مازندران در مرداد ماه سال جاری را 4.2میلی متر اعلام کرد و گفت که این آمار نسبت به مشابه سال گذشته 78درصد و نسبت به مشابه دوره آماری 83.7درصد کاهش داشته است و این شرایط خشکی مفرط استان را در مازندران نشان می دهد.
کارشناس ارشد مطالعات اقلیمی و اقلیم دریا و ساحل اداره کل هواشناسی مازندران میانگین دمای استان در مردادماه سال جاری را 26.3درجه سانتی گراد اعلام کرد و گفت که نسبت به مشابه سال گذشته 1.1و نسبت به مشابه آماری 1.5درجه سانتی گراد افزایش داشته است.
وی توضیح داد: میزان افزایش دمای مرداد ماه امسال مازندران درنواحی ساحلی و جلگه ای نسبت به مناطق کوهستانی بیشتر بوده است و مسلما این شرائط با توجه به کمبود مقدار بارش ضمن افزایش تبخیر باعث کاهش شدید آب های سطحی و فشار بر منابع آب زیر زمینی می شود.
وی میانگین مجموع بارش سال زراعی کشور از ابتدای مهر 1395تا پایان مرداد امسال را 215.1میلی متر اعلام کرد و افزود: این مقدار بارش در مقایسه با مشابه سال گذشته 8.9درصد و نسبت به مشابه دوره آماری 7.2درصد کاهش داشته است.
یوسفی زاده گفت: مقدار بارش در بازه زمانی مذکور در استان مازندران نیز 520.8میلی متر بوده که نسبت به مشابه سال گذشته 27.8 و نسبت به دوره آماری 16.1درصد کاهش داشت است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.