برداشت های بی رویه و غیرمجاز و باقی ماندن خسارت های ناشی از حوادث طبیعی علاوه بر از بین بردن بخش بیشتری از این جنگل حتی تا حدودی امکان بازپروری را نیز از آن گرفته است .
بیش از 10 هکتار جنگل در روستای اوجی تالار در 12 کیلومتری شهر قائمشهر قرار دارد که به اظهارنظر کارشناسان و دوستداران طبیعت یکی از باقیمانده های جنگل های جلگه ای مازندران به شمار می رود.
جنگلی با درختانی از نوع توسکا و لرگ در وسط منطقه جلگه ای اوجی تالار این مکان را به زیستگاه طبیعی برای انواع حیات وحش از جمله روباه ،شغال و پرندگان مبدل کرده است .
این جنگل که پیشتر بیش از 50 هکتار از مجموع 159 هکتار روستای اوجی تالار را به خود اختصاص داده بود امروز براثر مرارت هایی که بر آن رفته وسعتش آب کشیده است.
دهیار روستای اوجی تالار شهرستان قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت : روستای اوجی تالار حد فاصل 2 شهر قائمشهر و بابل قرار دارد و جز محدوده شهرستان قائمشهر به شمار می رود .
یاسر شعبان پور افزود : این روستا با وسعت 159 هکتار بیشتر زمین هایش کشاورزی و جنگلی است .
وی با اشاره به اینکه جنگل اوجی تالار در نزدیکی بافت روستایی قرار دارد ، ادامه داد : هم اکنون بیش از 10 هکتار جنگل در این روستا وجود دارد که براساس گفته اهالی قدیمی روستا ، وسعت این جنگل 50 هکتار بود .
دهیار روستای اوجی تالار پوشش گیاهی این جنگل را توسکا و لرگ نام برد و افزود : برداشت های بی رویه و غیر مجاز درختان این جنگل توسط افراد غیر بومی باعث شده تا این پوشش گیاهی طی سال ها به این میزان کاهش یابد .
وی که از مردم روستای اوجی تالار به عنوان حامیان اصلی حفظ این جنگل ها نام برد ، ادامه داد :اهالی روستا دست در دست مسئولان و حتی برای حفر کانال در محدوده تلاقی جنگل با مناطق روستانشین همراهی کردند .
پورشعبان افزود : حفر این کانال برای جلوگیری از برداشت بی رویه درختان توسط سودجویان انجام شده تا مانعی بر سر راه ورود این افراد و خروج چوب درختان شود.
وی این اقدام را گامی تاثیر گذار بر کندی روند برداشت بی رویه چوب درختان اعلام کرد و ادامه داد : تکمیل ادامه این کانال می تواند به صورت کامل راه تجاوز به عرصه های طبیعی را ببندد.
پورشعبان همچنین از افتادن درختان جنگل اوجی تالار پس از طوفان شهریور ماه امسال به عنوان دغدغه ای دیگر در این زمینه اشاره کرد و گفت : درختان قدیمی و قطوری که ماههاست برروی زمین افتاده اند ولی هنوز برداشته نشده است .
به گفته دهیار روستای اوجی تالار جابجایی و خروج این درختان با استفاده از ظرفیت اهالی روستا امکانپذیر نیست و مسئولان و ارگان های مرتبط باید دراین خصوص اقدامات لازم را انجام دهند .
وی به تلاش و دلسوزی اهالی روستای اوجی تالار برای صیانت از این جنگل اشاره کرد و گفت : به همین منظور با بهره گیری از ظرفیت تشکل های حامی محیط زیست و انعقاد تفاهم نامه همکاری ، تا حدودی این مهم محقق شده است .
شعبانپور افزود : در همین راستا و نخستین گام اعضای دوستداران توسعه پایدار کشت یک هزار و 500 نهال درخت در حاشیه آب بندان این روستا را انجام دادند .
عضو هیات مدیره انجمن دوستداران توسعه پایداری یکی از تشکل های فعال مازندران در حوزه حفاظت از محیط زیست نیز به خبرنگار ایرنا گفت : تالارجی و دشت ناز ساری به عنوان تنها باقیمانده های جنگل در مناطق جلگه ای این استان به شمار می روند .
شاهپور ابراهیم نژاد ادامه داد : اوجی تالار قائمشهر همچنین بازمانده از نسل جنگل های قدیمی هیرکانی به شمار می رود .
وی افزود : این جنگل با درختان قدیمی آن طی سالها با برداشت های بی رویه سودجویان مورد دست اندازی قرار گرفته است که نتیجه آن از بین رفتن حدود 40 هکتار از این جنگل است .
به گفته این دوستدار طبیعت از وسعت 50 هکتاری این جنگل اکنون بیش از 10هکتار باقی مانده است که آن هم در معرض خطر نابودی قرار دارد .
وی گفت : هرچند اقداماتی نظیر حفر کانال تا حدودی مسیر دسترسی برداشت کنندگان چوب درختان را سخت کرده است ولی اقدامات دیگری نیز برای حفظ این جنگل نیاز است .
این تحصیلکرده دانشگاهی در رشته کشاورزی ادامه داد : به دلیل قدمت زیاد و ناتوانی درختان این جنگل در بازپروری می بایست از طریق حمایت انسانی و کاشت نهال انجام شود .
وی افزود : در اقدام اخیر 400 نفر اعضای انجمن دوستداران توسعه پایدار قائمشهر یک هزار و 500 نهال را در حاشیه آب بندان اوجی تالار کاشتند .
به گفته ابراهیم نژاد همچنین با صدورموافقت و تخصیص موافقت نامه اداره منابع طبیعی مبنی بر خروج درختان بر زمین افتاده در این جنگل ، اعضای این انجمن حافظ محیط زیست وارد عمل می شوند .
وی اظهار داشت : با خروج این درختان فضا برای کاشت درختان جدید و رشد آنها فراهم می شود .
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان قائمشهر به خبرنگار ایرنا گفت : از نظر منابع طبیعی ، اوجی تالار از جمله جنگل های ارزشمند مازندران محسوب می شود .
علی امینی ادامه داد : حضور و سکونت روستاییان در اطراف این جنگل باعث شده تا دست اندازی هایی نیز صورت بگیرد که موجب برداشت بی رویه و تخریب بخش هایی از جنگل شده است .
وی ادامه داد : این فعالیت های غیر قانونی باعث شده تا اکنون بخش بیشتری از این جنگل نابود شود و تنها وسعت اندکی از آن را شاهد باشیم .
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان قائمشهر گفت : این اداره در سال 1386 با حفر کانال 800 متری برای جلوگیری برداشت چوب از این جنگل را در دستور کار قرار داد که این اقدام تا حدودی در این مهم موفقیت آمیز بود .
وی ادامه داد : با تخصیص اعتبار و تکمیل مابقی پروژه کانال عملیات جداسازی تمامی مسیر مشترک دسترسی میان جنگل و روستا انجام می شود .
امینی همچنین به طوفان شهریور امسال و خسارت های وارده به این جنگل اشاره کرد و افزود : حدود 400 متر مکعب از درختان این جنگل از ریشه کنده شد و همچنان با گذشت چند ماه بر زمین باقی مانده است .
به گفته امینی باقی ماندن این درختان بر روی زمین امکان رشد درختان جدید را مختل می کند و می بایست این درختان خارج شوند تا کاشت درختان جدید صورت بگیرد .
وی بدون اشاره به میزان اعتبار مورد نیاز برای خروج این درختان گفت : نامه نگاری های اداری در خصوص ضرورت تخصیص اعتبار برای این منظور انجام شده تا با تخصیص اعتبار اقدامات لازم صورت بگیرد .
یک میلیون و 691 هزار هکتار معادل 70 درصد وسعت مازندران را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهند .
خبرنگار: فاطمه قنبری قادیکلایی *** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.