سید محسن موسوی تاکامی روز پنجشنبه در مراسم استانی اجرای طرح زراعت چوب که در روستای " چهارطاق بن " جویبار برگزار شد ، افزود : زراعت چوب از جمله پروژه های اقتصاد مقاومتی در مازندران است و تعهد ما هم ۱۵۰ هکتار بوده که در صورت تحقق ۴۰۰ هکتاری ، حدود سه برابر تعهد کار انجام می شود.

وی توضیح داد : تاکنون بستر ۳۳۲ هکتار برای زراعت چوب در استان آماده شده است و امروز هم در شهرستان جویبار پنج هزار و ۴۰۰ اصله نهال صنوبر در روستای چهار طاق بن غرس شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با اعلام این که در پروژه زراعت چوب در هر هکتار یکهزار و ۱۰۰ اصله نهال غرس می شود ، گفت : نهال ها به صورت مشارکتی و یا در عرصه ملی انجام می شود که این عرصه ها هم برابر قانون در اختیار مردم گذاشته شده است.

وی یکی از مسایل مهم در زراعت چوب را نگهداری و رساندن آن به مرحله برداشت دانست و افزود : زراعت چوب نه تنها کمک کار طرح تنفس جنگل است ، بلکه به تامین منابع معیشتی مردم هم کمک خواهد کرد.

بازپس گیری حدود یکهزار هکتار عرصه ملی 

موسوی ل همچنین گفت که امسال بیش از ۸۰۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی که در تصرف مردم بود خلع ید شد و ۱۲۰ هکتار از عرصه منابع طبیعی هم که به عنوان معدن بهره برداری می شد به انفال بازگشته است.

وی ن با تاکید براینکه در بحث زراعت چوب به مشارکت مردمی نیاز است ، گفت : هیچ کاری بدون مشارکت مردمی به سرانجام نخواهد رسید ، بنا بر این ما نیاز مبرم به مشارکت مردم در عرصه های طبیعی داریم.

بذر طرح ملی "زراعت چوب" در سال ۸۴ کاشته شد تا بتوان به جای برداشت بی‌رویه از جنگل‌ها راه نجاتی برای قطع درختان  پیدا کرد.

سوابق مصوبه قانونی توسعه زراعت چوب هم به سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد و یکی  از مهم‌ترین اهداف این قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی به عنوان یک تکلیف بود که در دی ماه سال ۱۳۹۲ نیز دولت مصوبه ای در خصوص بهینه سازی وضعیت مدیریت منابع طبیعی گذراند که در ماده ۴۸ آن  بر ضرورت توسعه زراعت چوب تاکید داشت .

بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی کشور هم قرار بود از سطح ۷۵ هزار هکتار عرصه‌های ملی، مستثنیات و باغی کشور ۲۰ هزار هکتار ان در استان‌های شمالی زیر پوشش طرح زراعت چوب برود، رقمی که در خوشبینانه ترین حالت تاکنون کمتر از نصف آن محقق شده است.

اهمیت این طرح پس از محدودیت‌های بهره برداری چوب از جنگل‌های شمال کشور در قالب طرح  استراحت، تنفس جنگل  و با هدف تامین نیاز چوب صنایع داخلی، یکی از اساسی‌ترین موارد پیش شرط اجرای این طرح در یک دوره ۱۰ ساله بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.