دکتر حامد روحانی زاده یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: استان مازندران پس از تهران کمترین آمار مرگ و میر مادران باردار را در سال های اخیر به خود اختصاص داده است به طوری که اکنون به 13.8 در 100 هزار تولد رسید.
بر اساس آمار میانگین مرگ مادران باردار در کشور حدود 17 در 100 هزار تولد است که مازندران نسبت به میانگین کشوری حدود 3 در100 هزار آمار مرگ و میرش کمتر است.
وی توسعه زیرساخت های سلامت و طرح های مراقبت ویژه برای مادران باردار پرخطر را از راهکارهای دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای کاهش آمار مرگ و میر مادران باردار بیان کرد.
*** تجهیز بخش مراقبت های ویژه مادران باردار در ساری
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: بخش مراقبت های ویژه برای مادران باردار پرخطر در روزهای آخر زایمان در بیمارستان امام خمینی (ره) شهر ساری با 8 تخت تجهیز شد.
روحانی زاده افزود: مادران پرخطر برای سلامت نوزاد و مادر در صورت نیاز به این بخش معرفی و تحت مراقبت ویژه قرار می گیرند.
به گفته وی این مراقبت ها از سوی پزشکان متخصص از زنان و زایمان، قلب و عروق، کلیوی و سایر متخصصان پزشکی انجام می شود.
خونریزی و مسمومیت حاملگی 2 عامل اصلی مرگ مادران باردار در ایران است و میزان مرگ و میر مادران باردار در سن بالاتر از 35 سال سه برابر مادران زیر 30 سال و در مادران باردار بیش از 40 سال بیش از چهار برابر مادران زیر 30 سال است.
براساس استانداردهای جهانی یکی از شاخص های خدمات درمانی و بهداشتی کاهش مرگ و میر مادران باردار است به طوری که براساس آمار جهانی میزان مرگ و میر مادران باردار در ایران تا حدود 75 درصد کاهش داشت و ایران در زمره یکی کشورهای موفق در کاهش مرگ و میر مادران باردار است.
در 9 ماهه سال جاری 9 مادر باردار در مازندران به دلایلی از جمله خون ریزی پس از زایمان، زایمان پرخطر و قصور پزشکی در بیمارستان های دولتی و خصوصی جان خود را از دست دادند که آخرین مرگ مادر باردار هفته گذشته در یکی از بیمارستان های خصوصی شهر ساری رخ داد که پرونده این مرگ در پزشکی قانونی در دست بررسی است.
گفته می شود خانواده این مادر باردار به دلیل آنچه که قصور پزشکی می دانند از پزشک معالج و بیمارستان به دستگاه قضایی شکایت کردند.
6982/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.