به گزارش ایرنا، محمود سریع القلم روز پنجشنبه در همایش نظریه توسعه ایران در سالن همایش های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد افزود: انواع مکاتب فکری در حوزه حکمرانی کشور وجود دارد در حالیکه این مهم باید در دانشگاهها ایجاد و کشور با یک فلسفه مشخص اداره شود.
وی تصریح کرد: تحقیق دقیقی در خصوص توسعه از منظر جهانی حتی قبل از انقلاب اسلامی نیز در کشور انجام نشده و چنانچه مدیری تاریخ توسعه اروپا را مطالعه نکرده باشد کمتر می تواند به مفهوم توسعه یافتگی دست یابد.
وی با بیان اینکه توسعه یافتگی از جغرافیای اروپا اغاز شده، گفت: مسائل فلسفی توسعه هنوز در ایران حل نشده و مادامی که مباحث فکری و فلسفی در این رابطه روشن نشود نمی توان وارد مرحله اجرایی و سیاست گذاری توسعه شد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مسئولان کشور هنوز هم در سخنرانی ها با یکدیگر صحبت می کنند، بیان کرد: در آلمان به عنوان اقتصاد چهارم جهان و پنج هزار میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، ساعت کاری عصر تمام می شود اما در ایران به دلیل روشن نبودن مسائل فکری، همچنان جلسات تا پاسی از شب برگزار و هماهنگی می شود.

*** حکمرانی نباید تابع افراد باشد
سریع القم گفت: حکمرانی نباید تابع افراد باشد، بلکه افراد مسئول باید اصول از پیش مشخص شده را اجرایی کنند اما در ایران به دلیل ابداع اصول، مفاهیمی از جمله ازادی، عدالت، توسعه و روابط خارجی هر هشت سال عوض می شود.
وی با تاکید بر اهمیت ثبات فکری و حاکمیت و توسعه اظهار داشت: هر سال چندین همایش با عنوان مبارزه با فساد برگزار می شود و در نهایت با اهدا کیف به مدعوین پایان می یابد درحالیکه اگر مبانی فکری و فلسفی موضوع تبیین و روشن شود، بسیاری از مسائل بدون برگزاری همایش حل و فصل خواهد شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اصل مهم در مدیریت امروز دنیا را توانایی دانست و گفت: در حالیکه اروپا مساله توسعه را حل کرده ما همچنان قبل از مساله و در حال بحث بنیان های فکری هستیم.
سریع القلم ادامه داد: امروز قفل شدن به دنیا و بین المللی شدن، فعالیت تخصصی و متمرکز، تفکیک قدرت اقتصادی از قدرت سیاسی و حمایت طبقه متوسط و قشر حرفه ای از بنیان های فکری مورد اجماع جهانی در رابطه با توسعه است.

***مدیران دانش عمیقی در خصوص مسائل اقتصادی جهانی ندارند
وی با انتقاد از اینکه مدیران دانش عمیقی در خصوص مسائل اقتصاد جهانی ندارند، گفت: برخلاف ادعای برخی در خصوص متلاشی شدن و فروپاشی جهان، اما دنیا در حال میلیارد ها دلار سرمایه گذاری و حصول درآمد است.
وی با ارائه تحلیلی از وضعیت ثبات و اقتصاد کشورهای همسایه بیان کرد: به دلیل نبود ارتباط پایدار با برخی از این کشورها، فرصت های سرمایه و توسعه از دست می رود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نگاه ما به بیرون نه اقتصادی، بلکه امنیتی است، اظهار داشت: تبدیل ایران به کشوری فقیر و منزوی با جلوگیری از فروش نفت و کاهش منابع ملی آن، استراتژی 2 دهه اخیر امریکا است، چرا که درصورت تحقق این رویه، توسعه رخ نخواهد داد.
سریع القلم با تاکید بر اینکه مسیر سیاست خارجی و اقتصاد کشور باید یکی باشد گفت: نبود تعریف مشترک از نظام بین الملل، عدم تمرکز در اهداف و اولویت ها و نبود تفاهم فکری و انضباط سازمانی در مدیریت، چالش های فکری و فلسفی در توسعه ایران هستند.
وی فهم دقیق از محیط بین الملل را لازمه ی توسعه دانست و ادامه داد: برای توسعه ایران اختلاف فقط باید در سطح سیاست گذاری ها باشد و از مسائل فکری و فلسفی برطرف شود.
وی مدیریت کارآمد و تخصصی شدن حکمرانی و حاکمیت علاقه مند به کشور و آینده شهروندان را از دیگر اصول توسعه برشمرد و بیان کرد: مدیریت در ایران تخصصی نشده و نبود حس همکاری، زمینه دخالت خارجی را فراهم می کند.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.