به گزارش ایرنا، احمد مرادپور روز سه شنبه در جلسه کارگروه غارهای استان افزود: تفاهم نامه ادامه کاوش های غار کلدر با سه محور دانشگاهی، زیست محیطی و میراث فرهنگی گردشگری به نحوی تنظیم شود که بتوان نتایج آن را به عنوان طرح در اختیار سرمایه گذاران قرار داد.
وی تاکید کرد: باید یک مسیر درست و اصولی هدفگذاری شود تا طرح های پژوهشی منجر به رونق اقتصادی و جذب گردشگر شوند.
به گفته وی استان لرستان ظرفیت های بسیاری در حوزه های گردشگری و طبیعی دارد که در صورت وجود طرح های مدون و کارشناسی، می توان با سرمایه گذاری در این حوزه موجب تحول اشتغال شد.
پروفسور جان وندر ماد دیرینه شناس غار و از فعالان کاوش های غار کلدر خرم اباد نیز گفت: تفاهم نامه ای برای اجرای تحقیقات مشترک، دوره های آموزشی و جشنواره های فرهنگی میان استان و مرکز پژوهش های ملی مادرید (اسپانیا) منعقد و زمینه مشارکت های علمی دو طرف فراهم شود.
وی ادامه داد: مادرید اماده تبادل یا انتقال کارکنان و محققان 2 طرف برای اقامت در ایران و اسپانیا است تا دوره های کوتاه و بلند مدت برگزار شوند.
وی با اعلام آمادگی مادرید برای برگزاری دوره های فوق دکترا گفت: سال 89 نخستین کاوش غار کلدر انجام شده و با اتمام فصل دوم نیز می توان تکامل 2 گونه انسانی را در این منطقه مشاهده کرد.
پروفسور وندر ماد افزود: کلدر یکی از سه محوطه تاریخ نگار جنوب غرب آسیا است که 54 هزار و 400 سال قدمت داشته و موارد بسیاری در زمینه انسان های هوشمند برای ارائه دارد.
وی با تاکید بر ایجاد سایت موزه برای غار کلدر ادامه داد: با آغاز فصل سوم کاوش، به زودی فسیل یک گونه انسانی در این غار رونمایی خواهد شد.
غار کلدر مربوط به دوران پارینه‌سنگی - دوران فرادیرینه‌سنگی و دوره نوسنگی است.
نتایج کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای اولین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شدند.
غار کلدر در شهرستان خرم‌آباد، بخش مرکزی، دهستان رباط نمکی، روستای قلعه سنگی واقع شده که 28 اسفند 1385 با شماره 18796 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
7269/6060
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.