حمیدرضا فولادگر روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: این در حالی است که سال های گذشته نبود نقدینگی و عدم دسترسی به تسهیلات بانکی رتبه نخست را داشته است.
وی با اشاره به بهبود شاخص های تولید در لرستان اظهارداشت: حدود یک سوم واحدهای تولیدی کوچک و متوسط مستقر در شهرک های صنعتی کشورغیرفعال هستند و از مابقی واحدها نیز، نیمی کمتر از ظرفیت خود کار می کنند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تعداد واحدهای کوچک و متوسط را حدود 90 تا 100هزار مورد برشمرد و بیان کرد: واحدهای بزرگ با بیش از 50 درصد ظرفیت فعال هستند چرا که تولید انها محصولاتی همچون فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی و پالایشگاهی است.

***کاهش تصدی دولت و فراهم کردن رقابت پذیری صنعت خودرو طی سه سال
فولادگر در خصوص وضعیت صنعت خودرو نیز بیان کرد: در طرح اولیه ای مقرر شد با کاهش تعرفه ها، اجازه دهیم واردات انجام شود که صنعت خودرو در رقابت ارتقا یابد که براین اساس کاهش 5 تا 10 درصد تعرفه در سال تعریف شده بود که به پنج درصد در سال کاهش یافت اما در نهایت این پیشنهاد حذف شد.
وی اضافه کرد: این طرح قبل از نوسانات ارزی بوده که با توجه به نوسانات کنونی، کارایی چندانی ندارد.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین اشکال دوم نیز در خصوص تعرفه گذاری توسط مجلس است به این معنا که مجلس شورای اسلامی نباید وارد تعرفه گذاری نشود چرا که این مهم یک ابزار سیاست گذاری دولتی و دراختیار دولت یا نهاد تنظیم گرحاکمیتی است.
فولادگر افزود: با توجه به تغییر تحریم ها و شرایط تغییر بازار و قیمت ها، اگر تعرفه گذاری در اختیار مجلس باشد باید هر روز برای کاهش و افزایش قیمت ها اقدام کنیم که این قانونگذاری سیر طولانی و زمانبری دارد.
وی اظهارداشت: در نهایت پیشنهاد شد دولت طی سه سال زمینه رقابت پذیری را در صنعت خودرو فراهم کرده و با کاهش تصدی خود تنها نسبت به فقط سیاست گذاری، اجراو تنظیم گری کرده و اجرای درست سیاست های اصل 44 اقدام نماید.

***لایحه بودجه 98 پیام جدیدی در حوزه تولید ندارد
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت تولید درلایحه بودجه 98 گفت: در این لایحه تولید را پر رنگ ندیده اند که شاید این در حوزه بخش خصوصی و لایحه مربوط به بودجه عمومی دولت است.
فولادگر تاکید کرد: با این وجود منابع ارزی، فاینانس، صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت و واگذاری طرح های نیمه تمام دیده شده است.
وی اضافه کرد: اما در مجموع پیام جدیدی نسبت به سال قبل در خصوص تولید وجود ندارد و دولت کار جدیدی پیش بینی نکرده است.
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امسال سال بدی برای تولید بود ادامه داد: واگذاری طرح های نیمه تمام می تواند بسیاری از واحدها را متحول کند که این مهم سال قبل بخشنامه خوبی نداشت اما امسال جاذبه های آن برای بخش خصوصی بیشتر شده است.
7269/7273
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.