به گزارش ایرنا، درحالی سال 1395 به روزهای پایانی خود نزدیک می شود که این سال نیز با تمام تلخی ها و شیرینی های خود مانند سال های خیلی دور و یا خیلی نزدیک جای خود را به سال نو می دهد در حالی که آثار و خاطره های آن مدت ها و گاه تا سال ها بر جای می ماند.

** سفر رئیس جمهور و دو سوم اعضای کابینه دولت یازدهم به قم
در سالجاری قم شاهد حضور گسترده مسئولان اجرایی کشور بود. در این سال علاوه بر حضور رئیس جمهوری، 11 وزیر، 8 معاون رئیس جمهوری درقم حاضر شدند که در این سفرها مسئولان اجرایی علاوه بر زیارت حرم حضرت معصومه(س) و ارائه گزارشی از عملکرد حوزه مدیریتی خود به مراجع تقلید، موضوع ها و مشکل های استان قم را بررسی و پیگیری های لازم برای حل اولویت های قم صورت گرفته است.
وزیر تعاون، بهداشت، فرهنگ، علوم، کشور، دادگستری، امور خارجه، راه وشهرسازی، ارتباطات، اطلاعات و نیز وزیر صنعت، معدن وتجارت در سال 95 به استان قم سفر کردند.
اواخر اردیبهشت ماه 1395، رئیس جمهوری در سفری خارج از چارچوب سفرهای استانی کاروان تدبیر و امید به همراه رحمانی فضلی وزیر کشور، محمد نهاوندیان رییس دفتر رئیس جمهوری، حجت الاسلام انصاری معاون پارلمانی رییس جمهوری، شریعتمداری معاون اجرایی رییس جمهوری و آشنا مشاور رسانه ای رییس جمهوری به قم سفر و در دیدارها آخرین مسائل کشور در حوزه های مختلف رای مراجع تقلید تشریح کرد.
رئیس جمهوری و هیات همراه در این سفر یک روزه با حضرات آیات مکارم شیرازی، نوری همدانی، وحید خراسانی، سبحانی، شبیری زنجانی، علوی گرگانی،صافی گلپایگانی، جوادی آملی و موسوی اردبیلی دیدار و گفت و گو کرد.
دکتر روحانی پیش از این ششم اسفندماه سال 93 در قالب سفر استانی به قم سفر کرد.

** رحلت آیت الله موسوی اردبیلی از مراجع تقلید
آیت الله موسوی اردبیلی روز دوشنبه اول آذرماه به دلیل عارضه قلبی و گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری و روز چهارشنبه سوم آذرماه پس از سکته مجدد قلبی و وخامت حال، دعوت حق را لبیک گفت.
آن مرحوم متولد سال 1304 در اردبیل است که پس از شهادت آیت الله بهشتی از سال 1360 تا 1368 به ریاست دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور رسید.
در مراسم تشییع این مرجع تقلید که روز جمعه پنجم آذر در قم برگزار شد علاوه بر رئیس جمهوری، آیات مکارم شیرازی ، جوادی آملی ، حجت الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ، وزرای اطلاعات و بهداشت و درمان ، دادگستری ،حجج الاسلام اکرمی رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری ، اژه ای سخنگوی قوه قضاییه ، اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ،اعضای جامعه مدرسین و شورای مدیریت حوزه علمیه قم و دیگر مقامات کشور حضور داشتند.
محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهوری ، حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهوری ، امام جمعه و استاندار اردبیل ، استاندارتهران ، شیخ صلاح الدین از علمای بزرگ ترکیه ، حجج اسلام سید جواد شهرستانی و علی خمینی و آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه ( س) از دیگر شرکت کننده دراین آیین باشکوه بودند.
پیکر این عالم مجاهد در حرم مطهر حضرت معصومه(س) به خاک سپرده شد.

** سخنان رهبر کاتولیک های جهان و تشکر آیت الله مکارم شیرازی از وی
پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان طی سفر به لهستان در مصاحبه ای، نسبت دادن خشونت و ترور به اسلام و همه ادیان الهی را مردود دانست. این موضع گیری پاپ موجب شد تا آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید در نامه ای به رهبر کاتولیک های جهان از این موضع گیری پاپ فرانسیس تقدیر و تشکر نماید.
در پی ارسال این نامه تشکرآمیز آیت الله ناصر مکارم شیرازی به پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان، واتیکان نیز طی نامه ای رسمی و محترمانه به این مرجع تقلید اعلام کرد که «پاپ فرانسیس از دریافت نامه جنابعالی ابراز خرسندی کرد و مراتب تشکر خود را اعلام نمود.»

** افتتاح پروژه های بزرگ بهداشت و درمان قم در دولت تدبیر و امید
طرح تحول نظام سلامت که به ابتکار دولت تدبیر و امید به منظور ایجاد تحول در حوزه بهداشت و درمان کشور با گذشت بیش از سه سال از اجرای آن به نقطه بلوغ خود رسیده است به طوری که بسیاری از طرح های بهداشتی و درمانی آغاز شده در این دولت در سومین سال سکان داری تدبیر و امید در کشور به ثمر رسیده است.
بیمارستان فرقانی قم که احداث آن از سال 1375 آغاز و 18 سال با وقفه روبرو بود در مهرماه سال 93 با اجرای طرح تحول سلامت تکمیل این بیمارستان در دستور کار قرار گرفت اواخر آذرماه 95 با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در9 طبقه و هزینه یکهزار و 700 میلیارد ریالی به بهره برداری رسید که با افتتاح آن400 تخت به مجموع تخت های بیمارستانی قم اضافه شد.

*بالگرد اورژانس قم که از زمان راه اندازی در مرداد 93 تا پایان دی ماه 95 بیش از 300 ماموریت انجام و 710 مصدوم و بیمار را به بیمارستان انتقال داده است در اسفندماه 95 با حضور معاون وزیر بهداشت صاحب نخستین پایگاه اورژانس هوایی استاندارد کشور با مساحت هفت هزار و 200 متر مربع شد.

**انتصاب رئیس جدید حوزه های علمیه کشور
شورای عالی حوزه های علمیه که درهر دوره انتخاب مدیرحوزه های علمیه سراسر کشور را به عهده دارد، تیرماه امسال آیت الله علیرضا اعرافی را به ریاست حوزه های علمیه کشور انتخاب کردند.
با این انتخاب حجت الاسلام اعرافی رئیس جامعه المصطفی العالمیه قم با حفظ سمت، مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور شد.

** استعفای عضو شورای شهر و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی
مهرماه 95 را می توان ماه استعفاهای قم نام برد. قبول استعفای الهام ارجمند عضو شورای شهر قم توسط اعضای شورای اسلامی شهر و نیز قبول استعفای حجت الاسلام دانشی توسط علی جنتی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله رویدادهای مهم استان در سال 95 است.
درحالی که شورای اسلامی شهر قم در حال بررسی قبول استعفای ارجمند بود در همان روزها، گروه موسیقی «مهبد» به مناسبت پاسداشت هفته دفاع مقدس، سروده های حماسه و انتظار؛ روز مباهله و روز بزرگداشت مولوی، ششم مهرماه در سالن شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان قم برنامه هایی را به صورت زنده اجرا کرد که با حاشیه های زیادی همراه شد.
بعد از برگزاری این مراسم که از آن به عنوان «کنسرت» یاد شد، برخی مراجع عظام تقلید ، علما و ائمه جمعه واکنش نشان داده و خواهان برخورد با عاملان برگزاری این مراسم شدند.
این بزرگان براین باور بودند که دراین مراسم بویژه درحاشیه های آن، برخی شئونات اسلامی از جمله حجاب اسلامی رعایت نشده و از سوی دیگر، برگزاری چنین مراسمی در جوار کریمه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) متناسب با جایگاه و شان شهر مقدس قم نبود.
در نهایت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم روز یکشنبه 18 مهرماه به صورت رسمی استعفا داده و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با استعفای وی موافقت کرد.

** بازگشایی مصلای قدس شهر قم پس از 9 سال
بیستم فروردین ماه 95، قفل مصلای قدس درحالی که قرار بود پس از یکسال با تعمیر و مقاوم سازی آن بازگشایی شود، به دلیلی کمبود اعتبار پس از 9 سال به روی نمازگزاران گشوده شد.
نماز جمعه قم از سال 1366 و به مدت 19 سال در مصلای قدس اقامه می شد که به دلیل وجود برخی نواقص به خصوص در سرمایش و گرمایش و همچنین مقاوم نبودن این سازه، نسبت به به ترمیم و بازسازی آن اقدام شد که در این مدت، محل اقامه نماز جمعه به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) انتقال پیدا کرد.

** جدایی علی دایی از صبای قم
صبای قم درلیگ دوره پانزدهم جام خلیج فارس با سرمربی خود یعنی علی دایی با 9 پیروزی، 15 تساوی و 6 باخت و کسب 42 امتیاز از بین 16 تیم حاضر درلیگ رده ای بهتر از هفتم کسب نکرد و این موضوع و برخی اختلاف ها باعث شد تامسئولان مسئولان باشگاه صبای قم حاضر به تمدید قرارداد با دایی 47 ساله برای فصل جدید لیگ برتر نشوند.
دایی برای دوره شانزدهم لیگ برتر فوتبال کشور جای خود را به عنوان سرمربی صبای قم به صمد مرفاوی داد.

** فروریختن دیواره تونل مترو و کشت شدن مهندسان جوان دراثر سقوط آسانسور
21 بهمن ماه 95 یعنی گذشت کمتر از یک ماه از حادثه آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران که منجر به شهادت 15 آتش نشان و مرگ 5 شهروند شد، خبر ریزش دیواره بخشی از محدوده کارگاه خط یک مترو قم به سرعت در خبرگزاری ها و شبکه های اجتماعی انتشار یافت.
آتش نشانان و ماموران امدادی استان که به صورت مداوم در حال خاکبرداری برای یافتن اجساد قربانیان این حادثه بودند پس از 48ساعت جسد یک مهندس و یک کارگر که درزیر آوارها خاک جان باخته بودند را خارج کردند. این حادثه علاوه بر 2 کشته 6 مجروح نیز به جای گذاشت.
**اما سقوط آسانسور کارگاهی یک ساختمان درحال ساخت دراستفاده شهرک ولایت قم با چهار کشته را می توان یکی دیگر از حوادث تلخ 95 دانست که در این حادثه چهار مهندس جوان ساختمان جان خود را از دست دادند.
**آتش سوزی گسترده در شهرک شکوهیه بزرگترین حادثه آتش سوزی سال 95 در قم بود. وجود 50 هزار تن هیدروکربن سنگین در مخازن واحد تولیدی دچار حریق موجب خسارت 80 درصدی به این واحد تولیدی و مصدومین هشت نفر از جمله 4 آتش نشان شد.

** افزایش رابطه قم با خواهر خوانده چینی خود
لین شیا، نام شهری مسلمان نشین در جنوب غرب استان گان سو چین است، شهری که در مرداد 93 خواهر خوانده قم شد و با امضای تفاهم نامه ای میان فرمانداران شهر قم و لین شیا در استانداری قم و با حضور سه نفر از مقامات رسمی دو طرف، آغازی برای زمینه همکاری فرهنگی و اقتصادی بین این دو شهر شد.
در پی این تفاهم نامه فرماندار و نماینده رئیس جمهوری چین در شهر «لین شیا» با هیات همراه اردیبهشت ماه 95 وارد قم شده و از ظرفیت های فرهنگی و اقتصادی جهت افزایش ارتباطات اقتصادی و فرهنگی میان این دو شهر بازدید و قراردادهایی در حوزه سرمایه گذاری و گردشگری بین قم و مقام های لین شیا به امضا رسید.
استاندار قم نیز چندی بعد با هیات اقتصادی به چین سفر کرده تا زمینه های همکاری بیشتر میان این دو شهر مسلمان نشین عمیق تر شود.

** حضور در پارالمپیک پس از 28 سال
مسابقات پاراالمپیک 2016 ریوی برزیل 17 تا 28 شهریور ماه 95 با حضور بیش از چهار و 500 ورزشکار معلول و ناتوان جسمی از 175 کشور جهان برگزار شد. اگر چه ایران در این رقابت ها با کسب 24 مدال رنگارنگ به جایگاه پانزدهم این رقابت ها بسنده و نسبت به دوره قبل مسابقه ها شاهد کاهش 4 پله ای بود ولی حضور 2 ورزشکار قمی پس از 28 سال در این دوره از مسابقه های المپیک نقطه عطفی در ورزش معلولان و جانبازان قم بود.
7404/ 6133/ گزارش از: محمد زمانی راد ** انتشار- جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.