بهمن نقیبی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از مردم تقاضا کرد تا دام های نذری را جهت ذبح به کشتارگاه منتقل کنند تا زیر نظارت کارشناسان بهداشت دامپزشکی مراحل بازرسی قبل و بعد از کشتار صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه مردم باید دام های نذری خود را حتی الامکان از دامداری های تحت پوشش دامپزشکی خریداری کنند، خاطر نشان کرد: به مردم توصیه می شود هنگام خرید دام به علائمی چون سرفه،آبریزش از دهان و بینی،زخم در دهان و بین سم ها،تنقس غیر معمول،ضعف و بی حالی در دام ها توجه داشته باشند.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین یکی از مخاطرات کشتار دام خارج از کشتارگاه را علاوه بر خطرات زیست محیطی،احتمال درگیری با بیماری های مشترک بین انسان و دام عنوان کرد و افزود: سلامت دام قربانی،کشتار دام در کشتارگاه و حمل و نقل بهداشتی گوشت از نکات تعیین کننده در تامین سلامت گوشت هستند.
نقیبی در ادامه از همکاری دامپزشکی قزوین و بهزیستی در بسته بندی و نظارت بهداشتی بر گوشت های اهدایی در استان خبر داد و گفت: به منظور ارتقای کیفیت و بهداشت گوشت اهدایی به مددجویان،طرح ساماندهی کشتار دام های اهدایی در کشتارگاه صنعتی اجرا و اولین محموله گوشت قرمز بسته بندی حاصل از نذورات اهدایی مردم به بهزیستی تحویل داده شد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه گاهی اوقات گوشتهای تحویلی به مراکز بهزیستی برای توزیع بین نیازمندان حاصل کشتار دام در محیط هایی خارج از کشتارگاه است ،اجرای این طرح کمک شایانی به حفظ سلامت شهروندان خواهد کرد.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین یادآور شد: از آنجایی که کشتار غیر مجاز و گوشت حاصل از آن می تواند سبب انتقال برخی بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله بیماری تب کریمه کنگو شود از عموم شهروندان درخواست می شود از انجام قربانی و اهدای مستقیم گوشت قرمز حاصل از کشتار غیر مجاز به نیازمندان و مستمندان خودداری کنند.
نقیبی توصیه کرد به شهروندان و نذرکنند گان توصیه می شود گوشت های تازه را بعد از 24 ساعت نگهداری در دمای یخچال ،مصرف کنند.
وی در پایان افزود: شماره تلفن 1512 اداره کل دامپزشکی آماده پاسخگویی و راهنمایی شهروندان است.
استان قزوین دارای 149 دامپزشک، 19کارشناس وشش کارشناس ارشد و 103 کاردان دامپزشکی است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.