به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل دبیرخانه مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم، مسعود نصرتی افزود: با آغاز اجرای 11 بند قطعنامه اجلاس جهانی جاده ابریشم، موفقیت‌هایی برای اهداف اقتصادی، فرهنگی و گردشگری شهرهای عضو حاصل شده است.
شهردار قزوین اظهار کرد: در بند یک قطعنامه اجلاس مجمع جهانی جاده ابریشم بر همزیستی مسالمت آمیز با مشارکت همه شهروندان به منظور تحقق توسعه پایدار در شهرها با بهره گیری از دیپلماسی شهری در مسیر هشت هزار کیلومتری جاده ابریشم تاکید شده است.
وی اضافه کرد: در این خصوص تاکید شده تا در کلیه ابعاد کارکردی شهرها اعم از حمل و نقل، سکونت و اوقات فراغت با مهیا نمودن بستر ارتباطی تنگاتنگ و مستمر و در یک معادله هم افزا (سینرژیک) با یکدیگر محیط زندگی مان را به مکان و فضایی بهتر، زیباتر و سرزنده تر تبدیل کنیم.
رئیس مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم افزود: بند 2 این بیانیه بر تاسیس مجمع همبستگی جاده ابریشم برای تعامل با سازمان ملل متحد و در جهت تحقق اهداف توسعه پایدار با موافقت شرکت کنندگان مجمع مذکور و عضویت شهرها و نهادها و سازمان ها پس از احراز قرار گیری آنها در مسیر جاده ابریشم تاکید دارد.
وی اضافه کرد: در بند سه این بیانیه آمده است شهرهای شرکت کننده بر اساس ارائه گزارش برنامه شکوفایی شهری برنامه اسکان بشر ملل متحد موافقت کردند ساختاری مشخص برای الحاق شهرها به این برنامه جهانی توسط مجمع همبستگی شهرهای راه های ابریشم با همکاری بین برنامه اسکان بشر ملل متحد، مجمع جهانی شهرهای اسلامی و بنیاد جهانی رهبران شهری تعیین و ارائه کنند.
نصرتی ادامه داد: بند چهار این بیانیه بر ایجاد سازمان اقتصادی کشورهای راه ابریشم به عنوان یکی از برنامه های اقدام مصوب پایلوت بین المللی شکوفایی شهری تاکید دارد.
وی اظهار کرد: در بند پنج این بیانیه آمده است، بی شک رشد و تعالی شهرهایمان در جایگاه کانون های جمعیتی متراکم و فشرده، ابتدا در درون ذهن هایمان شکل گرفته و بازتاب آن در قالب رفتار و ارزش هایمان به نمایش درآمده و در بستر کالبد و محیط فیزیکی شهرهایمان تجسم و تبلور خواهد یافت و رشد و تعالی واقعی با اعتقاد به سرمایه های اقتصادی، اجتماعی، انسانی و نمادین استقرار می یابد.
وی به بند 6 این بیانیه نیز اشاره کرد و گفت: در این بند آورده شده ما بر این باوریم که شهرهایمان متعلق به همه شهروندانش فارغ از جنسیت، نژاد، زبان، رنگ، ملیت و مذهب آنها است به گونه ای که با احترام به تفاوت ها و تمایز ها و برخورداری متناسب و متوازن همه آنها، می توانیم حاکمیت واژه مقدس و ستودنی (عدالت) را به نظاره بنشینیم به گونه ای که شهروندان هویت خود را گره خورده به مکان زندگی و آبادانی آن را مستلزم مشارکت و ایفای نقش فعال، پویا و کارامد در اداره و مدیریت آن می دانند و ایمان دارند اقتصاد آنها ارتباط معنا دار، مستقیم و دوسویه با حیات اقتصادی شهرهایشان دارد.
نصرتی با بیان اینکه بند هفت این قطعنامه به حقوق شهروندی و بازآفرینی شهری اختصاص دارد، گفت: در این بند آمده که استراتژی توسعه شهرهای واقع در مسیر جاده ابریشم، افزایش قابلیت زندگی و قابلیت حرکت در شهر و میان شهرها می باشد و اذعان دارد ثروت های مادی، فرهنگی و اقتصادی در شهرها پنهان شده است، بنابراین راه استفاده مطلوب از این ثروت ها، اجرای بازآفرینی شهری و توجه ویژه به حقوق انسانها به ویژه حقوق زنان و کودکان می باشد.
وی ادامه داد: در بند هشت این بیانیه به کارکرد راه ها و لزوم توجه به آنها به عنوان بستری برای تقویت اقتصاد و علم و فناوری شهرهای درون مسیر تاکید شده است.
نصرتی در پایان گفت: در سایر بندهای قطعنامه نیز مطالبی در رابطه با حوزه های گردشگری و به رسمیت شناختن قزوین به عنوان مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم قید شده است.
پیرو تفاهم نامه شهرداری قزوین و سازمان جهانی گمرک (WCO) در سال 2015 قزوین به عنوان مرکز شهروندان جهانی جاده ابریشم معرفی شده است.
یازدهمین اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم سال گذشته به میزبانی قزوین برگزار شد.
200 شهر از 167 کشور جهان در مسیر جاده ابریشم قرار دارند.
در حال حاضر 39 شهر ایرانی و 24 شهر خارجی عضو مجمع جهانی شهرهای جاده ابریشم هستند.
7389*3013
خبرنگار نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.