از جمله نشریات قزوین که به مناسبت هفته سالمندان موضوع گزارش خود را به این قشر اختصاص داده، روزنامه ولایت است که در چاپ جدید خود در مطلبی با تیتر در شهر جایی برای سالمندان نست مشکلهای این قشر را با فضاهای شهری بررسی کرده است.

در بخشی از گزارش ولایت می‌خوانیم در حال حاضر فراهم نبودن تسهیلات لازم در فضاهای شهری، دسترسی سالمندان به امکانات شهری را با مشکلات مختلفی مواجه کرده است، نابسامانی فضاهای شهری و انطباق نداشتن آن با نیازها و خواسته‌های سالمندان منجر به منزوی شدن آنان در اجتماع شده که خود پیامدهای منفی زیادی به دنبال دارد، بنابراین اصلاح محیط و تهیه تجهیزات موردنیاز به گونه‌ای که افراد سالمند بتوانند با حفظ استقلال فردی، آزادانه و بدون احساس خطر از محیط پیرامون خود استفاده کنند، زمینه مناسبی را برای عدالت به عنوان محور اصلی برنامه‌ریزی شهری به جامعه، زندگی و فعالیت فراهم می‌کند.

به همین منظور طی سالیان اخیر اقداماتی از سوی شهرداری‌ها و مدیران شهری استان قزوین در قالب طرح‌های مناسب‌سازی شهری صورت گرفته است، با این وجود طبق ارزیابی‌ها فضاهای شهری این کهن دیار همچنان بستر فیزیکی مناسب و در خور حضور و پذیرش سالمندان به عنوان بخشی از گروه‌های آسیب‌پذیر و نیازمند حمایت را فراهم نکرده اند.
 یک روانشناس در گفت‌وگو با ولایت، اصلی‌ترین نیازها و انگیزه‌های سالمندان از خروج از منزل و تردد در خیابان و محیط‌های شهری را به پنج گروه معیشتی، عاطفی، امنیتی، تفریحی و شرکت در زندگی اجتماعی تقسیم‌بندی کرد و گفت: رفتن به محل کار و مراکز خرید در گروه نیازهای معیشتی، رفتن به مسجد، مکان‌های مذهبی و دیدار نزدیکان و خویشان در ردیف نیازهای عاطفی و مراجعه به پزشک، روانشناس و مددکار اجتماعی در زمره نیازهای امنیتی سالمندان هستند.

مینو رفیعی با ذکر اینکه نیازهای امنیتی، عاطفی و معیشتی نیازهای پرتکرار سالمندها هستند،اضافه کرد: در این میان مراجعه به ادارات، بانک‌ها و رفتن به کتابخانه در گروه نیاز به شرکت در زندگی اجتماعی و دیدار دوستان و رفتن به پارک یا پیاده‌روی هم جزو نیازهای تفریحی این قشر به حساب می‌آیند که البته از نیازهای کم‌تکرار آنان هستند.

وی با تاکید بر نقش مهم فضاهای شهری در افزایش یا کاهش میزان امید به زندگی در سالمندان،ادامه داد: خیابان جزو اولین و اصلی‌ترین فضاهایی است که سالمندان نیازمند به استفاده از آن هستند، تجربه اتفاقاتی مانند زمین خوردن، تنه خوردن از دیگران و تصادفات، حضوری نگران کننده، استرس‌آور و نگرشی منفی را در افراد سالمند به وجود آورده که به طرد شدن آنها از اجتماع منجر می‌شود.

رفیعی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط خیابان‌های ما طوری است که افراد سالمند فقط بر مبنای ضروریات روزمره و نیازهای اصلی در آن حضور پیدا می‌کنند و در این خیابان‌ها احساس امنیت ندارند.

به گفته رفیعی، در صورتی که هر گونه اقدام با هدف حذف موانع حرکت پیاده سالمندان و مناسب‌سازی خیابان‌های شهر انجام شود، باید اولویت نیازها بر استانداردهای رایج ترجیح داده شود، چرا که اهمیت استانداردهای مناسب‌سازی از آنجایی است که فضا و محیط قابلیت پاسخگویی به نیاز قشر آسیب‌پذیر را داشته باشد. اما در وهله نخست نیازهای سالمندان تعیین‌کننده اهمیت و جایگاه استانداردها هستند.

انتقاد نماینده مجلس خبرگان از راه های تاکستان

پایگاه خبری صبح قزوین نیز امروز مطلبی را به نقل از آیت الله اسلامی امام جمعه تاکستان و نماینده مردم استان قزوین در مجلس خبرگان رهبری منتشر کرده که در دیدار با معاون پارلمانی رییس جمهوری از وضعیت راه های این شهرستان انتقاد کرده و خواستار بازسازی آنها شده بود.

آیت الله اسلامی در جلسه شورای اداری تاکستان که  با حضور معاون رئیس جمهور مطرح شد گفته است تاکستان شهری است که مهجور واقع شده و باید مورد توجه قرار گیرد و مسئولان فکری به حال بافت فرسوده کنند.

وی ادامه داد: باید شهرسازی در شهرستان تاکستان کیفیت پیدا کند، ساختمان‌ها و خیابان بندی‌های این شهرستان بسیار فرسوده است و به بازسازی ضروری نیاز دارد.

نماینده مردم تاکستان در مجلس نیز در این نشست گفته بود: عده ای این شهر را به چالش کشیده‌اند و در نتیجه مردم و جوانان به طور دائم با مشکلات مواجه شده‌اند و از این رو باید به آن توجه ویژه شود، چراکه شهرستان به شدت به توجه نیاز دارد.

بهمن طاهرخانی افزود: توسعه و ساماندهی محورهای مواصلاتی شهرستان، تعریض سه راه رحیم آباد به دانسفهان، نگاه صنعتی متناسب با حوزه کشاورزی و ساماندهی ۳۰هزار هکتار زمین کشاورزی زیر کشت، سد نهب، کمک به شهرستان در حوزه عمرانی، ثبت تاکستان به‌عنوان پایتخت تات نشین کشور و جهان از جمله مواردی هستند که به توجه ویژه نیاز دارند.

از بازار  میوه در قزوین چه خبر؟

پایگاه خبری شاخص نیز در مطلبی قیمت انواع میوه و تره بار را در قزوین منتشر کرده که در آن موز صدرنشین گرانترین میوه ها است.

در خبر شاخص به نقل از رئیس اتحادیه میوه فروشان قزوین قیمت هرکیلو گرم انگور بیدانه سبز ۵ الی ۸ هزارتومان، هرکیلو گرم انگور بیدانه قرمز ۶ تا ۱۰ هزار تومان، هرکیلو گرم موز ۱۱ الی ۱۲ هزار تومان، هرکیلو گرم نارنگی ۳ الی ۶ هزار تومان،هرکیلو گرم خیار ۵ الی۶ هزار تومان، هرکیلو گرم آناناس ۳۵ الی ۴۰ هزار تومان و هرکیلو گرم انبه ۲۰ هزار تومان اعلام شده است.

کاهش  قیمت خودروهای وارداتی

ولایت نیز در یکی از مطالب امروز خود از کاهش ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی قیمت خودروهای وارداتی در بازار خبر داده و نوشته است از حدود یک هفته ـ ده روز اخیر، شاهد سیر نزولی قیمت‌ها در بازار خودروهای وارداتی بوده‌ایم؛ به طوری که طی این مدت به طور متوسط قیمت این نوع خودروها حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان کاهش یافته است.
رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی شهرستان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ولایت گفته است: طی یک سال اخیر شاهد افزایش شدید قیمت خودروهای وارداتی بودیم؛ به طوری که خودرویی که تا قبل از آن، حدود ۳۰۰ میلیون تومان بود در بازه کوتاه حدود یک ساله به ۷۰۰ ـ ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

مهدی اسلامی ادامه داد: اما از حدود یک هفته ـ ده روز اخیر سیر نزولی قیمت این خودروها آغاز شده؛ به طوری که طی این مدت به طور متوسط حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان در قیمت خودروهای وارداتی کاهش داشته‌ایم.

وی افزود: اما طی روزهای اخیر قیمت خودروهای داخلی تغییر چندانی نداشته است.

اسلامی ادامه داد: با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار، رکود شدیدی بر بازار حاکم شده است. به گفته وی در حال حاضر تقاضا برای فروش بر خرید پیشی گرفته است و با وجود کاهش قیمت‌ها در بازار، رغبت چندانی برای خرید وجود ندارد. رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی شهرستان قزوین اذعان داشت: با توجه به پیشی گرفتن تفاضا برای فروش از خرید، انتظار می‌رود شاهد کاهش بیش از پیش قیمت‌ها در بازار باشیم.

۷۳۸۸*۳۰۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.