پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حمید هنرجو دبیر علمی پنجمین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار اعلام کرد

اختتامیه پنجمین جشنواره ادبی یار و یادگار چهارشنبه 24 اسفند برگزار می شود

اختتامیه پنجمین جشنواره ادبی یار و یادگار چهارشنبه 24 اسفند در تالار سوره حوزه هنری با تجلیل از جایگاه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی برگزار می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حمید هنرجو دبیر علمی پنجمین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار صبح روز شنبه 20 اسفندماه در موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) گفت: اختتامیه پنجمین جشنواره ادبی یار و یادگار چهارشنبه 24 اسفند در تالار سوره حوزه هنری با تجلیل از جایگاه یادگار امام حضرت حجت الاسلام و المسلمین سیداحمد خمینی برگزار می شود و از مهدی آذریزدی به عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان نیز تجلیل خواهد شد.

حمید هنرجو مسئول واحد کودک و نوجوان موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) با اشاره به اینکه این جشنواره در سالجاری با گرامیداشت شخصیت و سلوک اخلاقی و مبارزاتی مرحوم سیداحمد خمینی برگزار می‌شود، گفت: فراخوان جشنواره با اعلام موضوعات مورد نظر جشنواره پنجم از آبان ماه امسال اعلام شد که با وجود تبلیغات کمی که برای آن صورت گرفت در روزهای پایانی فراخوان شاهد اقبال قابل توجهی از سوی نوقلمان به جشنواره بودیم که برخی از آثار نیز که پس از مهلت اعلام شده ارسال شده بودند به داوری امسال نرسیدند که دبیرخانه با عذرخواهی از این عزیزان در سال آینده آنها را در بخش داوری قرار خواهد داد.

حمید هنرجو ادامه داد: جشنواره یک شورای سیاست گذاری دارد که جناب آقای دکتر حمید انصاری قائم مقام موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س)، حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون فرهنگی و هنری موسسه، جناب آقای سهراب هادی و جناب آقای علی اصغر سعادتی و خود بنده هستند که در طی سال پیگیری و سیاست گذاری کلی جشنواره را برعهده دارند.

وی ادامه داد: ما هیچ ادعایی نداریم که از نظر کمّی تعداد آثار رسیده به جشنواره قابل توجه است، اما در حوزه کیفیت و محتوا در این دوره شاهد آثار بسیار خوبی بودیم و این سیر صعودی از سال‌های گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد و هر سال طیف جدید و افراد جدیدی از نوقلمان در این جشنواره معرفی می شوند.

هنرجو در ادامه با اشاره به بخش‌های این دوره از جشنواره گفت: در مراسم اختتامیه در بخشی ویژه از استاد فقید مهدی آذریزدی که از سوی سازمان یونیسف نیز به عنوان پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران معرفی شده است تجلیل خواهد شد و در این زمینه از آقای بردستانی؛ مسوول بنیاد آذریزدی دعوت کرده‌ایم که در مراسم اختتامیه حضور و سخنرانی خواهند داشت.

دبیر پنجمین دوره جشنواره یار و با اشاره به دریافت 556 اثر در این دوره از جشنواره گفت: از میان این آثار 89 قطعه داستان، 78 قطعه نثر ادبی، 19 قطعه مقاله، 90 قطعه شعر کودک و نوجوان، 13 قطعه داستان کودک و نوجوان بودند و در کنار آنها 69 اثر نیز خارج از موضوع جشنواره به دبیرخانه رسید که بر اساس تصمیم کمیته اجرایی از این آثار به رسم سپاسگذاری تجلیل خواهد شد. از این آثار رسیده تعدادی به مرحله میانی راه پیدا کرده اند و برگزیدگان جشنواره نیز در مراسم اختتامیه اعلام خواهند شد.

وی همچنین با اشاره به داوری‌های این دوره از جشنواره گفت: در بخش مقدماتی و میانی داوری از کمک اعضای باشگاه قلم جماران که در طول سال با واحد کودک و نوجوان موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) همکاری دارند استفاده کردیم. سعی ما این بود که سختگیری و دقت نظر داوران در این دوره از جشنواره بیشتر شود و حساسیتی مبتنی بر کیفیت آثار منجر به انتخاب نفرات برگزیده شود و بر همین مبنا در حوزه نثر ادبی و مقاله هیئت داوران هیچ اثری را برگزیده معرفی نکرد.

هنرجو از عبدالجبار کاکایی، رضا عبدالهی و شیرین علی گل مرادی به عنوان داوران بخش شعر و محمدرضا اصلانی و مهران بهروزفغانی به عنوان داوران بخش داستان و ایمان معصومی و حامد محقق به عنوان داوران بخش کودک و نوجوان نام برد.

وی گفت: کار نهایی داوری انجام شده و برگزیدگان نهایی، روز چهارشنبه در مراسم اختتامیه‌ای که از ساعت 15 بعدازظهر چهارشنبه 24 اسفندماه معرفی و مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما در دوره‌ی پنجم این جشنواره، بزرگداشت حاج‌احمد‌آقای خمینی(س) به عنوان «امین امام» است که در این بخش، از خانواده‌ی حضرت امام دعوت شده تا در مراسم اختتامیه سخنرانی و خاطره گویی داشته باشند. همچنین از حجت‌الاسلام محمود دعایی نیز دعوت کرده‌ایم.

هنرجو همچنین در پاسخ به سوالی درباره بخش ویژه این دوره از جشنواره گفت: موضوع زندگی و سیره اخلاقی زنده‌یاد سیداحمد خمینی، زمینه‌ای است که تمامی آثار جشنواره در آن جاریست و به صورت ویژه و جداگانه مورد توجه قرار نگرفته است در واقع سعی ما این بود که شخصیت ایشان نماد جشنواره ما قرار بگیرد ولی در هر صورت تمامی آثاری که به جشنواره می‌رسد با موضوع اندیشه، زندگی و مبارزات حضرت امام(س) و خانواده ایشان است.

دبیر علمی جایزه جشنواره یار و یادگار در ادامه افزود: تلاش هیئت اجرایی بر این بوده که جوایز این دوره از جشنواره نیز همانند سال گذشته در قالب سکه بهار آزادی ارائه شود اما احتمال جایگزین شدن این جوایز با مبالغ نقدی نیز وجود دارد.

وی همچنین افزود: آثار برگزیده و شایسته تقدیر جشنواره سالهای گذشته در قالب 3 عنوان کتاب به عنوان یادگار یار منتشر شده است که در مراسم اختتامیه به شرکت کنندگان ارائه خواهد شد و امیدواریم آثار برگزیده این دوره نیز به همین صورت منتشر شود، البته به دلیل حجم پایین برگزیدگان و کوتاهی آثار قابلیت جمع آوری آنها در قالب یک کتاب وجود ندارد و سعی ما در این است که از طریق نشریات و مطبوعات وابسته به موسسه این آثار را منتشر کنیم.

اختتامیه پنجمین جشنواره ادبی یار و یادگار روز چهارشنبه 24 اسفند از سال 15 در تالار سوره حوزه هنری برگزار خواهد شد. دبیر پنجمین دوره جنواره ادبی یار و یادگار پایان، ضمن معرفی حامیان این جشنواره که جوایز و هدایا را متقبل خواهند شد، از بانک کشاورزی، بنیاد مستضعفان، اداره‌ کل ارشاد تهران و حوزه‌ی هنری، تشکر کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.