در این مراسم رییس خانه کارگر استان فارس گفت: صندوق و سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است اما کارگران هیچ نقشی در مدیریت آن ندارند.
علی راستگو اظهار داشت: از جمله این اقدامات تلاش وزارت بهداشت برای جدا سازی صندوق تامین اجتماعی از بدنه سازمان تامین اجتماعی بود که متاسفانه با لابی گری با نمایندگان مجلس این صندوق از تامین اجتماعی جدا و به وزارت بهداشت رفت.
وی گفت: متاسفانه به نظر می رسد که دولت ها و مجالس هم گوش ها را گرفته اند و هم چشم ها را بسته اند. ارایه طرح هایی در مجالس مختلف که مصارف سازمان را افزایش داده و منابع آن را کاهش می دهد نشان از آن دارد که برخی آگاهانه در مسیر توقف فعالیت این سازمان هستند.
راستگو گفت: ما جامعه بیمه شدگان اعم از شاغل و بازنشسته در هفته تامین اجتماعی بدون رعایت کوچک ترین مصلحتی واقعیت های موجود را اعلام می کنیم و از همه مسئولین اعم از دولت، مجلس و سایرین انتظار داریم که به وظایف حمایتی از سازمان همانند آن چه که قبل از انقلاب برای این سازمان شده عمل نمایند.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس بیان داشت: لازم است دولت و مجلس ضمن درک واقعی و منطقی از وضع موجود و حساسیت ایجاد شده در بین بیمه شدگان از هر اقدامی که منابع سازمان را کاهش داده و به هزینه های آن می افزاید جداً جلوگیری و پرهیز نمایند.
وی با اظهار تاسف از طرح یکی از نمایندگان اصفهان برای خود اظهاری بیمه ای در شرکت های پیمانکاری خدمات هوایی، زمینی و دریایی گفت: براین اساس شرکت های مذکور با وجود تصریح قانون به الزام به بیمه کارگران،‌ از این امر معاف شده و می توانند به صورت خود اظهاری بدون هراس از اعلام غیر واقع افراد به کار گمارده شده نسبت به ارایه لیست نیروهای کار خود اقدام کنند که پیش بینی می شود این امر علاوه بر مخاطره شغلی کارگران، درآمد تامین اجتماعی را 25 درصد کاهش دهد.
راستگو با انتقاد از طرح تحول سلامت گفت: طرح تحول سلامت نه تنها کمکی به کاهش پرداخت هزینه ها از جیب مردم نکرده است بلکه با افزایش غیر قانونی و غیر منطقی هزینه های سلامت در بخش سرپایی و بستری زمینه اجحاف را برای سازمان های بیمه گر و مردم رقم زده و برای نمونه تصمیمات نشان می دهد جامعه 40 میلیونی تامین اجتماعی فقط در سال 1395 چهل و پنج هزار میلیارد تومان از جیب خود برای تامین سلامت هزینه کرده اند. مضافا این که این طرح باعث شده است که بازار مکاره تجهیزات پزشکی و بیمارستانی توسط مافیای این بخش رونق بگیرد و هزینه آن را مردم پرداخت کنند لذا مصرانه خواستار تغییر شیوه مدیریت در حوزه طرح تحول سلامت می باشیم.
وی تاکید کرد: نگاه وزیر بهداشت به منافع گروهی و مشخصا بخشی از جامعه پزشکی و سوداگران حوزه سلامت باعث شده که جایگاه این دستگاه اجرایی از حفظ منابع ملی فاصله بگیرد لذا ما مصرانه خواستار تغییرات جدی در این وزارتخانه و جایگزین کردن افرادی که درک درستی از اقتصاد درمان داشته باشند، بوده و می باشیم.
راستگو بیان داشت: حذف اقلام دارویی در قالب O.T.C یک اقدام نا آگاهانه از ناحیه متولی حوزه سلامت است چرا که اولا قانون الزام درمان چنین اجازه ای را نمی دهد ثانیا اساسا اگر این اقلام دارو تلقی می شوند و توسط پزشک تجویز می گردد باید در حوزه پوشش بیمه قرار گیرد و قرار نگرفتن آن را ظلم به خود دانسته و شدیدا محکوم می نماییم.
وی همچنین خواستار اجرای قانون همسان سازی حقوق مستمری بگیران و تهاتر بدهی سالیانه دولت به سازمان با بدهی سازمان تامین اجتماعی به سازمان امور مالیاتی و وزارت بهداشت و درمان و سایر دستگاه های اجرایی شد.
دبیر اجرایی خانه کارگر استان فارس در پایان گفت: کاهش ارزش پول ملی به معنای فقیر شدن جامعه حقوق بگیران و بازنشسته و ایجاد مشکلات جدی برای سازمان تامین اجتماعی از باب ایفای تعهدات در بلندمدت است. ما جداً از دولت می خواهیم که جلو این روند گرفته شود و اقدامات جبرانی در خصوص کاهش اثرات تخریبی این پدیده شوم اقتصادی اتخاذ گردد و مشخصا مسبب یا مسببین این اشتباه تاریخی حتما مجازات شوند.

همچنین مهرزاد مویدی، رئیس شورای اسلامی کار استان فارس نیز با انتقاد از سیاسی گرایی برخی از نمایندگان مجلس گفت: متاسفانه نمایندگان به جای آن که وزرا را برای معضلات اقتصادی و اجتماعی به مجلس بکشانند به دنبال کارهای سیاسی افتادهاند.وی بیان داشت: از جمله این معضلات قراردادهای موقت و وضعیت کارخانجات است. کدام کشوری در جهان قرارداد موقت 30 ساله دارد؟ در همه کشورها قراردادهای موقت نهایتا 3 یا 5 ساله است و سپس به قرارداد دائم تبدیل میشود.

مویدی گفت: کدام نماینده فارس خبر دارد در چند قدمی شیراز و در کارخانه ای نزدیک اکبرآباد 250 کارگر در سخت ترین شرایط مشغول کار هستند و در آن کارخانه گوشت، آبی در اختیار کارگران است که مخصوص استفاده دام می باشد. چه زمانی وزیر را برای حقوق های 20 میلیونی به مدیرعامل کارخانجات شستا مورد بازخواست قرار دادند؟ در کارخانهای به یک مدیرعامل که از دانشگاه حقوق چند میلیونی میگیرد حقوق 15 یا 20 میلیون تومانی می دهند فقط به صرف آن که پسرخاله فلان نماینده است آن هم از کیسه کارگران.
وی تصریح کرد: مشکل کارگران این اجحاف هاست و اجحاف هایی که در زمان بیکاری متحمل می شوند. متاسفانه دولت با استناد به یک بخشنامه کاری کرده که برخی کارگران با وجود داشتن شرایط پس از بیکاری نمی توانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. رییس شورای اسلامی کار کارخانجات استان فارس با بیان این که زندگی کارگران را با مسایل سیاسی گره زده اند خطاب به نماینده مردم شیراز در مجلس گفت: در شرایطی که مدیری در شیراز پشت ماشین مافوقش را با هدیههای 15 میلیون تومانی پر می کند آیا در صورت اهمال این مدیر، میتوان امیدی به تغییرش داشت؟مویدی با این درخواست که بخشنامه های علیه جامعه کارگری را لغو کنید ادامه داد: متاسفانه در حالی کارگران را از دریافت بیمه بیکاری خط میزنند که حقوق پرداختی به مدیرعامل یک کارخانه زیر مجموعه شستا در یک ماه معادل 14 ماه مقرری بیمه بیکاری آن کارگر است.وی خاطرنشان کرد: این معضلات نتیجه آن است که کارگران هیچ نقشی در مدیریت سازمان تامین اجتماعی ندارند این در حالی است همه سرمایه این سازمان متعلق به کارگران است.
مویدی گفت: حتی بانک رفاه کارگران هم هیچ حمایتی علی رغم اسمش از کارگران نمیکند، این درحالی است که سرمایه صندوق تامین اجتماعی که در حقیقت پول کارگران است در این بانک سرمایه گذاری شده است. با این وجود کارگران برای یک وام سه میلیون تومانی مجبورند به تشکل های کارگری رو بیندازند تا شاید این بانک گره از کار آن ها باز کند. این وضعیت مایه ننگ جامعه کارگری است.
مویدی با درخواست راه اندازی بیمارستان دوم تامین اجتماعی شیراز گفت: معلوم نیست کلنگ گم شده یا مساله دیگری است که همه با ساخت این بیمارستان موافقند اما کاری از پیش نمیرود.

رییس شورای اسلامی کار کارخانجات استان فارس با انتقاد از طرح تعدیل نیروی کار در شهرداری شیراز گفت: در حالی این طرح با حمایت شورای شهر در حال اجراست که رانندگان شورا با 8-7 سال کار را میخواهند از کار بیکار کنند.وی گفت: جالب است اعضای شورای شهر میگویند شهرداری و شورای قبلی نیروهای زیادی به شهرداری تحمیل کرده اند این در حالی است که اعضای فعلی شورای شهر هر کدام لیست 15 تا 40 نفره از منصوبان و دوستان خود را به شهرداری داده و خواستار ایجاد اشتغال برای آنها شده اند، اقدامی که به بیکاری نیروهای کار با سابقه در شورا و شهرداری منجر میشود.
در پایان مسعود رضایی، نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بدهی 120هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی گفت: با پرداخت این بدهی می توان تحول عظیمی در آن سازمان به وجود آورد اقدامی که در بودجه سال 96 دیده شده است. وی با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس گفت: ای کاش بلندگوها و میکروفن های مجلس قطع میشد تا علملکرد نمایندگان مجلس بر اساس واقعیت ارزیابی شود نه آن مواردی که خودشان با فریاد پشت میکروفن ها فریاد میزنند.

وی گفت: به عینه دیدم نمایندهای که برای اجرای طرح عدم به کارگیری بازنشستگان به دولت تندترین انتقادات را کرد اما خودش به این طرح رایی نداد.
رضایی تصریح کرد: مشخص است نماینده و وزیری که با لابیگری انتخاب و منصوب شده چاره ای جز باج دادن ندارد و این رفتارها نتیجه همان لابی گری هاست.
نماینده مردم شیراز در مجلس که به انتصاب افراد در شرکت های شستا انتقادات فراوانی دارد اضافه کرد: متاسفانه عمده این نیروها به وزیر کار تحمیل شده است و تامین اجتماعی به حیاط خلوت نمایندگان سابق، معاون وزرا و وزرای برکنار شده تبدیل شده است.  ای کاش آن قدر که نمایندگان به دنبال آن بودند که چه کسی مدیر و مدیرکل میشود و به دنبال سرکار گذاشتن برادر و وابستگان خود بودند از تامین اجتماعی مراقبت می کردند تا شرکت های در حال مرگ و ورشکستگی به تامین اجتماعی واگذار نمیشد.
وی در پایان بر لزوم ساخت بیمارستان دوم تامین اجتماعی در شیراز تاکید کرد و گفت: در حالی که استان بوشهر با وجود جمعیت کارگری پایین 2 بیمارستان و اصفهان 3 بیمارستان تامین اجتماعی دارد اما فارس فقط از یک بیمارستان تامین اجتماعی برخوردار است که کهن ترین آن یک بیمارستان قدیمی بود که به سازمان تامین اجتماعی تحمیل گردید و این بیمارستان با زحمت سرپا است.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 968773
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.