به گزارش ایرنا، حجت ‌الاسلام سید مصطفی حسینی چهارشنبه درپنجمین نشست شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها در شیراز ادامه داد:‌موضوع قرآن هنوز به معنای واقعی کلمه در دستور کار قرار نگرفته است و رهبر معظم انقلاب فرمودند ما از قرآن دور هستیم و باید به قرآن نزدیک شویم.
وی بیان داشت:با تأمل در این فرمایش رهبر معظم باید معدل انس با قرآن و جایگاه عمل به آن را در کشور بررسی کرد اگرچه به لطف خداوند پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد تحولی عظیم در فعالیت‌های قرآنی هستیم با مقایسه ایران با دیگر کشور‌های اسلامی در حوزه فعالیت‌های قرآنی، باوجود حرکت‌های عظیم، هنوز از انس با قرآن دور هستیم.
نایب رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن افزود:با وجود آسیب‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و اقتصادی در دیگر کشورهای اسلامی، برخی از این کشور‌ها در شاخص انس با قرآن درمقایسه‌ با ایران پیشتاز هستند.
وی با بیان اینکه بر اساس شاخص‌های مد نظر رهبری انس با قرآن باید برمبنای استفاده مردم از قرآن در گفتار روزمره و احتجاج طلاب قرآنی به آن باشد، اضافه کرد: حتی دانشجویان علوم و معارف قرآنی و طلاب در این زمینه عملکرد ضعیفی دارند با آنکه شاخص‌‌ ترین افراد در زمینه قرآن هستند.
حجت‌الاسلام حسینی در ادامه از اقدامات جسته و ‌گریخته ناهمگون و ناهماهنگ در دستگاه‌های مختلف درخصوص فعالیت‌های قرآنی انتقاد کرد وی گفت: با آنکه آمار و ارقام در این زمینه بسیار مطلوب است از هر یک میلیون نفری که در این آزمون‌ها شرکت کردند 900 هزار نفر در حفظ زیر جزء سی در این مسابقات شرکت کرده‌اند و این برنامه‌ها موجب رونق‌گیری مکتب‌القرآن‌ها نشد و به برخی کارهای نمایشی محدود ماند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف فقدان نقشه جامع در وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر سازمان‌های مسئول را دلیل نبود راهبردها و اقدامات پیش‌بینی شده دانست و بیان داشت: ساختارهای موازی برای حفظ و اداره و تأمین نیروهای خود ناچارند 90 درصد اعتبارات را خرج خود کنند که اگر این اعتبارات در اختیار برنامه‌های قرآنی قرار می‌گرفت، امروز وضعیت ما دیگر بود.
وی افزود: اگر رسانه نیاز به حفظ قرآن و عمل به آموزه‌های قرآنی را ایجاد کند، ما را به حرکت در می‌آورد درحالی که در این زمینه کمتر همکاری کرده است؛ ‌همچنین کاهش بودجه‌های قرآنی باعث شده حضور مردم در عرصه‌های قرآنی کاهش یابد.
حجت‌الاسلام حسینی با بیان اینکه بالغ بر 110 مسابقه سراسری قرآن در کشور برگزار می‌شود، بیان داشت: متاسفانه از ظرفیت این مسابقات به ‌اندازه کافی استفاده نمی‌شود زیرا شرکت‌کنندگان در این مسابقات افراد ثابتی هستند.
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به تلاش‌های صورت‌گرفته طی سه سال گذشته برای حذف موازی‌کاری‌ها و ادغام‌ برخی دیگر از مسابقات گفت: قله ما مسابقات بین‌المللی نیست بلکه باید مسابقات شهرستانی را دریابیم و از این رو ستاد عالی تصمیم گرفت ستاد متناظرش را هم در استان‌ها افتتاح کند البته در برخی استان‌ها این موضوع جدی گرفته نشده است.
پنجمین نشست شورای گسترش فرهنگ قرآنی استان‌ها تا عصر امروز در شیراز ادامه دارد.
خبرنگار: سیده سمیرا متین نژاد ** انتشاردهنده:‌غلامرضا مالک زاده
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.