شاپور حق‌ جو پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا یکی از مهم ترین بخش‌های توانبخشی را مداخله زودهنگام در تشخیص کم‌شنوایی و ناشنوایی دانست و گفت: برخی خانواده‌ها از مشکلات شنوایی فرزندانشان بموقع مطلع نمی‌شوند و ممکن است به متخصصان دیگر رشته‌ها رجوع کنند و زمان طلایی برای تشخیص و درمان ناشنوایی را از دست بدهند.
وی با بیان اینکه این غربالگری‌ها در مراحل مختلف رشد نوزاد انجام می‌شود،ابراز داشت: با تشخیص بموقع می‌توان توانبخشی را از دو تا چهار ماهگی به کمک والدین و تیم‌های توانبخشی آغاز کرد تا درصورتی که کودک به سمعک نیاز داشته باشد، تجویز شود و درغیر این صورت مقدمات کاشت حلزون شنوایی فراهم شود.
مدیر انجمن کاشت حلزون شنوایی در شیراز ، کاشت حلزون را تولدی دوباره خواند که چنانچه در سن طلایی صورت گیرد، بر گفتارآموزی تأثیری مثبت خواهد داشت.
حق جو ادامه داد:‌ این درحالی است که با افزایش سن، شرایط گفتارآموزی دشوارتر و فراگیری کمتر می‌شود.
وی دربخش دیگری از سخنانش به موضوع بسیار مهم بیماریابی نیز اشاره کرد و گفت: مساله اصلی در درمان ناشنوایی و کم‌شنوایی تشخیص بموقع است و پس از آن شرکت در کلاس‌های توانبخشی برای خانواده‌ها و کودکان امری حیاتی تلقی می‌شود.
وی با بیان اینکه شرکت در جلسات توانبخشی برای برخی بیماران ساکن شهرستان ها دشوار است، بیان داشت: سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و بهداشت و درمان باید برای فراهم‌آوردن تسهیلاتی به‌منظور توانبخشی به این افراد اقدام کنند.
رئیس انجمن شنوایی شناسی فارس گفت: کودکان با درمان بموقع می‌توانند از لحاظ شنوایی و گفتاری شرایط خوبی داشته باشند و در کنار کودکان عادی به تحصیل بپردازند اما به فراهم آوردن شرایط برای پیشرفت و رشد نیازمندند که تأمین و توجه به آن بر عهده آموزش و پرورش است.
وی همچنین بودجه لازم برای کاشت حلزون را سالیانه400 میلیارد ریال برآورد کرد و گفت:با این بودجه می‌توان برای هزار نفر در کشور پروتز شنوایی تأمین کرد که امسال با توجه به نوسانات ارزی کمی با تأخیر مواجه شده است و تأمین آن در حال اقدام است و می‌توان طی دو سه ماه پایان سال عمل‌های به تأخیر افتاده را باسرعت بیشتری انجام داد.
لیلا منشی‌زاده عضو تیم توانبخشی کاشت حلزون در شیراز نیز با تأکید بر اینکه بیمار باید در دوران حساس زبان‌آموزی تحت آموزش‌های توانبخشی قرار گیرد عنوان داشت: خانواده‌ها باید فرزندان خود را در سن کمتر از سه‌سال با شرکت در جلسات توانبخشی توانا کنند.
وی تعداد جلسات توانبخشی را برای هر بیمار هفته‌ای دو بار اعلام کرد و گفت: بیمار طی این جلسات از خدمات آموزشی و گفتاردرمانی بهره می‌گیرد که درصورت همکاری خانواده و چنانچه کودک دچار مشکلات جانبی دیگر همچون مشکلات ذهنی نباشد، می‌توان شاهد پیشرفتی شایان توجه در گفتار بود و تاکنون نیز نتایج مطلوبی حاصل شده است.
پروتز کاشت حلزونی، ابزاری الکترونیکی است که از طریق جراحی در گوش داخلی قرار می گیرد و امکان شنیدن صدا را در افراد ناشنوا یا کم شنوای عمیق فراهم می‌کند.
کاشت حلزونی تنها شکل از مداخلات پزشکی است که می‌تواند به واسطه تحریک الکتریکی عصب شنوایی مقداری از شنوایی را به فرد ناشنوای مطلق بازگرداند.
خبرنگاران: سمیرا متین نژاد ، نیکنام خشنودی
7375 / 6113 / 1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.