احمد عدلو اظهار داشت: 90 درصد ادویه های معطر عرضه شده در بازار تماماً از 3 کشور چین، هند و پاکستان تامین می شود و نیمی از این اقلام وارداتی از کشور هند است.
وی گفت: ادویه جات به صورت فرآوری نشده وارد فارس می شود و در استان در چند کارگاه مجهز، آسیاب شده و تبدیل به پودر میشود.
عدلو با بیان اینکه بالغ بر 70 نوع محصول به عنوان ادویه وارد کشور میشود، افزود: زردچوبه، فلفل، دارچین، هل، خسروداد، زنجبیل، بهمن پیک، رزماری، فلفل سفید، میخک و... از جمله ادویه هایی است که در طبخ غذا مورد استفاده قرار می گیرد، ادویه هایی که همگی وارداتی است و علاوه بر طعم دهی به غذا، دارای خواص زیادی برای افزایش سطح سلامت مردم بوده و خاصیت درمانی نیز دارد.
عدلو با اشاره به تفاوت قیمت هر قلم از ادویه های مذکور، گفت: قیمت این ادویه ها از حدود 10 هزار تومان که نرخ زردچوبه است شروع شده و تا 80 هزار تومان که قیمت هل است در نوسان می باشد.
وی افزود: برای تهیه ادویه مخلوط جهت طبخ غذا، براساس سلیقه و ذائقه مشتری و همچنین وسع مالی وی، چندین نوع ادویه با یکدیگر مخلوط می شود.
وی گفت: بر این اساس قیمت ادویه مخلوط بین کیلویی 10 هزار تومان تا 70 هزار تومان متغیر است که همان گونه که گفته شد دلیل این تفاوت چشمگیر، متفاوت بودن اجزای ادویه های مخلوط است.
رئیس اتحادیه عطاران و سقط فروشان شیراز اظهار داشت: گاهی یک مشتری درخواست خرید ادویه با محتویات محدودی همچون زردچوبه، فلفل قرمز و دارچین را دارد که قیمت آن بسیار ارزان تمام می شود، اما وقتی مشتری درخواست اضافه کردن فلفل سیاه 40 هزار تومانی، هل 80 هزار تومانی، جوز هندی 50 هزار تومانی، میخک 60 هزار تومانی، گل محمدی 50 هزار تومانی و یا فلفل سفید 35 هزار تومانی دارد، قیمت بالاتر می رود و قطعا مشتری، ادویه مخلوط بسیار معطرتر، خوش طعم تر و باکیفیت تری را تحویل می گیرد.
وی با بیان اینکه نه تنها در فارس بلکه در هیچ استان کشور، ادویه های معطر تولید نمیشود، گفت: دلیل این امر، ویژگی های اقلیمی کشورمان است و نمی توان انتظار داشت یک کشور با شرایط اقلیمی خاص بتواند وارد تولید ادویهجات شود. همان گونه که هر کشوری منابع طبیعی محدود و منحصر به خودش را دارد، نوع محصولات تولیدی اش هم محدود است.
عدلو یادآور شد: یک کشور، معادن سرب و روی دارد و کشور دیگری معادن طلا، یک کشور نفت دارد و یک کشور دیگر ندارد، آیا می توان با دستور و الزام کشورهای دیگر را هم ملزم کرد که منابع نفتی داشته باشند و یا خود را مجهز به معادنی کنند که از آن بی بهره اند؟
وی بیان داشت: حتی اگر برنامه ریزان هم قصد تولید ادویه های معطر داشته باشند قطعا موفقیتی درپی نخواهد داشت چرا که ویژگیهای طبیعی ایران برای تولید ادویه جات معطر، سازگاری لازم را ندارد.
عدلو خاطرنشان کرد: البته در فارس برخی اقلام ادویه های معطر همچون زیره، رازیانه، زنیان و... تولید می شود که نهایتاً این اقلام و سایر اقلام این چنینی 10 درصد ادویه های معطر مصرفی در فارس را تشکیل می دهد.
رئیس اتحادیه صنف عطاران و سقط فروشان شیراز در بخش دیگری از مصاحبه خود به افزایش قیمت ادویه جات اشاره کرد و گفت: قیمت انواع ادویه جات نسبت به ابتدای سال افزایش 20 درصدی داشته که این تورم ناشی از افزایش نرخ انواع ارز و به خصوص دلار
است.
وی با بیان اینکه امکان افزایش بیشتر قیمت ادویه جات وجود دارد، ادامه داد: از آنجا که ادویه جات، وارداتی است و نرخ ارز نیز در حال افزایش است، احتمال افزایش هرچه بیشتر قیمتها وجود دارد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 766755
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.