در همین خصوص آمار کشوری نیز نگران کننده است و حتی مدیر گروه اطلاعات و آمار نظام شبکه معاونت بهداشت وزارت بهداشت از ارتقای رتبه دیابت در علل مرگ و میر به رتبه سوم کشوری خبر داده است.
در همین خصوص مدیر برنامه کشوری دیابت نیز معتقد است پس از تصادف، دیابت شایع ترین علت قطع عضو و کاهش کیفیت زندگی در کشور محسوب می شود. این بیماری تمام قسمت های بدن را درگیر می کند و مشکلات قلبی عروقی که در نهایت موجب بروز سکته قلبی می شود و تهدید کننده زندگی است، از شایع ترین عوارض این بیماری به شمار می رود به عبارتی علت اصلی مرگ در بیماران دیابتی عوارض قلبی و عروقی است همچنین بیماری دیابت به خصوص نوع دوم آن طی سال های اخیر به دلیل شیوه نادرست زندگی، افزایش بی رویه یافته است.
مطالعات اخیر نشان دهنده آن است که کنترل طولانی مدت و پیوسته قند خون در مبتلایان به دیابت علاوه بر اثرات مفید کنترل سوخت و ساز طبیعی بدن در کنترل بیماری های قلبی و عروقی نیز دارای اهمیت قابل توجهی است.
براساس نتایج این مطالعات که در مجله علمی قلب اروپا منتشر شده، کنترل مناسب قند خون در افرادی که به تازگی دیابت در آن ها تشخیص داده شده توصیه می شود. به علاوه کنترل سایر عوامل خطر بیماری های قلبی و عروقی نیز ضروری است.
در این مطالعه که توسط پژوهشگران نروژی انجام گرفته نسبت مرگ و میر ناشی از بیماری ایسکمیک قلبی (نوعی از بیماری قلبی که با محدودیت جریان خون در رگ های قلب مشخص می شود) در 205 بیماری که به تازگی دیابت در آن ها تشخیص داده شده بود و 205 بیماری که در ابتدای مطالعه، دیابت نداشتند در یک دوره 20 ساله مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که ریسک مرگ و میر در اثر بیماری های قلبی و عروقی در بیماران دیابتی بیش از 2 برابر بیماران غیر دیابتی است. این مطالعه همچنین نشان داد خطر مرگ ناشی از بیماری های ایسکمیک قلبی در بیماران دیابتی که قند خون خود را برای مدت طولانی کنترل نکرده اند، در مقایسه با گروه کنترل 4 برابر بیشتر است، در حالی که در بیماران دیابتی که قند خون خود را به طور مناسب کنترل کرده اند میزان خطر مرگ و میر در اثر بیماری قلبی و عروقی مشابه بیماران غیر دیابتی است.
در این خصوص دیابت به دلیل سیر مزمن خود و اثرات سوئی که می تواند در سایر ارگان های بدن داشته باشد نباید مورد غفلت قرار گیرد.
کارشناس برنامه ثبت مرگ و میر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص گفت: طبق آخرین آمار موجود بیماری های غدد، تغذیه و متابولیک رتبه چهارم مرگ را در زنان فارس به خود اختصاص داده است، به طوری که 4 و سه دهم علت مرگ در زنان استان،‌ ابتلا به این بیماری ها است.
مریم جان فدا در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» افزود: بررسی متوفیانی که در این رده قرار دارند نشان می دهد علت مرگ بیش از 90 درصد این زنان دیابت بوده است.
این کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد: این وضعیت به نحوی است که دیابت در بین زنان 30 تا 70 ساله استان حتی رتبه سوم علت مرگ را به خود اختصاص داده است.
عضو هیات مدیره انجمن تغذیه کشور و دبیر انجمن تغذیه فارس نیز گفت: آمار مرگ زنان براثر دیابت در کشور و استان رو به افزایش است و این ناشی از تغییر الگوی زندگی و صنعتی شدن جوامع می باشد به طوری که این مسائل دست به دست هم داده و افراد را مستعد ابتلا به بیماری های غیر واگیر کرده است.
عبدالحمید مصلی نژاد افزود: الگوی اشتباه زندگی و شهر نشینی باعث شده که تعداد افراد چاق افزایش یابد و هنگامی که میزان غذای مصرفی بیشتر از فعالیت، سن، جنس و ژنتیک شخص باشد اختلالاتی در وضعیت بدن به وجود می آید.
وی یادآور شد: عدم توجه به تغذیه و نداشتن فعالیت فیزیکی و ورزشی مناسب از مهم ترین دلایل چاقی است و از آنجا که چاقی مادر همه بیماری ها بوده و می تواند منجر به دیابت شود، فرد را به حدی درگیر می کند که می تواند باعث مرگ او شود.
مصلی نژاد عنوان کرد: زنان با تغذیه مناسب و فعالیت بدنی می توانند به درمان دیابت و کاهش آمار آن در استان کمک کنند؛ دیابت بر روی شبکیه چشم افراد تاثیر منفی می گذارد و حتی امکان دارد به کوری آن ها بیانجامد.
وی گفت: برای این که بتوانیم دیابت را در جامعه کنترل کرده و هزینه های ناشی از عوارض آن را کاهش دهیم باید به نکات پیشگیرانه توجه کنیم و با تغییر شکل زندگی در درمان آن تلاش نماییم.
وی گفت: برگزاری کلاس های گروهی در زمینه کنترل دیابت و کاهش عوارض آن بسیار تاثیر گذار بوده و می تواند به کاهش عوارض و مرگ ناشی از آن کمک کند.
این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی یادآور شد: عامل اصلی دیابت در زنان استان چاقی، عدم فعالیت بدنی و نبود تغذیه سالم و مناسب است و توجه به کاهش وزن برای پیشگیری از این بیماری ها اهمیت بسزایی دارد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 718909
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.