دکتر موسی صالحی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:از جمله این باورهای نادرست تاثیر خوردن همزمان گوشت با ماست است که گفته شده موجب بروز بیماری ها و پیسی و موارد دیگر می شود.
وی ادامه داد:‌هر چند ما اساسا خوردن گوشت بخصوص گوشت قرمزرا توصیه نمی کنیم و سازمان بهداشت جهانی هم گوشت قرمز را در منطقه خطر انسانی قرار داده است اما خوردن همزمان ماست و گوشت را هم عامل بروز بیماری نمی دانیم .
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: خوردن همزمان ماست و گوشت هیچ تغییر خاصی در بدن ایجاد نمی کند و این حرف که خوردن همزمان این دو بیماری زاست غیر واقعی و غیرعلمی و تقلیدی کور است.
صالحی با بیان اینکه ماست از نظر اسیدی بسیار ضعیف تر از اسید معده است گفت: ماست به خاطر دارا بودن مقدار زیادی لاکتو باسیلوس های مفید برای گوارش انسان بسیار مفید است و بخصوص برای از بین بردن اثرات عفونت زای گوشت ها، خوردن آن با گوشت نه تنها نهی نمی شود بلکه از نظرعلمی، فیزیولوژی ، بیوشیمی و میکروبیولوژی بسیار لازم و مفید است.
این متخصص رژیم درمانی همچنین به برخی از باورهای عامیانه درباره فواید نوشیدن آب در ظروف مسی اشاره کرد و گفت : بسیار شنیده ایم که گفته اند نگهداری آب در ظرف مسی و خوردن آب در لیوان مسی باعث دفع گازها و رفع مشکل سوء هضم می شود، اما پرسش اساسی در این میان این است که مگر آب با ظرف مسی تماس دارد؟ مس لایه بیرونی ظروف است و آب هم با قسمت سفید شده داخل ظرف یعنی با آلیاژ قلع و نیکل در تماس است .
صالحی گفت:‌مردم فریب این سخنان و ادعاها را نخورند، باید چشم باز کنند و ببینند مس کجا و چگونه با غذا یا آب تماس دارد. معمولا افرادی که این ایده ها را در فضای مجازی می پراکنند به دنبال اهداف خاص سودجویانه هستند .
متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین در باره برخی ادعاها مبنی بر افزایش قند خون با مصرف میوه های قنددار گفت : قند میوه ها چون با ویتامین های گروه B همراه است تبدیل به انرژی می شود و باعث بالارفتن قند خون نمی شود اما قند نان، برنج، کیک، کلوچه، شیرینی، نوشابه، ماکارونی و قند و شکر چون با ویتامین همراه نیست تبدیل به انرژی نمی شود و مرتب قند خون را بالا می برد.
خبرنگار : نیکنام خشنودی ** انتشار دهنده:‌ غلامرضا مالک زاده
6113 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.