کیست های فیزیولوژیک شایع ترین موارد این نوع بیماری در بین زنان فارس است به طوری که 80 تا 90 درصد کیست ها را شامل میشود و در صورت عدم درمان و طولانی شدن عارضه پس از 2 ماه باید به طور جدی پیگیری و حتی جراحی شود. به گزارش «خبرجنوب»، اگرچه از سوی پزشکان چیزی با عنوان سونوگرافی منظم و یا دوره ای برای بررسی وضعیت کیست ها در زنان توصیه نمی شود اما افرادی که از نظر خانوادگی مستعد این مسئله هستند با مشورت پزشک باید سونوگرافی کنند.
فلوشیپ نازایی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این خصوص می گوید: کیست های فیزیولوژیک شایع ترین نوع این بیماری در بین زنان فارس است و درمان آن باید جدی گرفته شود.
دکتر صدیقه عمویی در گفت وگو با خبرنگار «خبرجنوب» می افزاید: این نوع کیست ها کمتر از 8 سانتی متر است و می تواند ناشی از تخمک گذاری عادی و یا تحریک تخمک گذاری پس از مصرف دارو باشد و به صورت نمای ساده در سونوگرافی دیده می شود.
این متخصص زنان یادآور می شود: برخی از این کیست ها بدون دارو رفع می شود اما گاهی نیز ممکن است با عوارضی از جمله خونریزی داخل شکمی و پیچش تخمدان همراه باشد و این مسئله ممکن است به از دست دادن یکی از لوله ها و یا تخمدان ها منجر شود.
دکتر عمویی می گوید: علاوه بر عوارض یادشده، بروز چسبندگی و کاهش احتمال باروری نیز در صورت عدم پیگیری این نوع کیست ها وجود دارد. این متخصص زنان و فلوشیپ نازایی می گوید: ما چیزی به نام سونوگرافی روتین در حوزه زنان برای افراد سالم نداریم و در حالتهای نادر برای کسانی که دارای سابقه سرطان در خانواده در این خصوص هستند و یا از نظر ژنتیکی مستعد بوده و سابقه کیست قبلی داشته باشند، سونوگرافی توصیه می شود. علاوه بر این افرادی که دچار دردهای ناحیه لگن در مدت طولانی بیش از یک ماه شوند برای بررسی وضعیت و احتمال بروز کیست باید سونوگرافی کنند.
دکتر عمویی ادامه می دهد: کیست ها اگر بعد از 2 ماه از بین نرود، اندازه آنها بزرگتر می شود و یا طی این 2 ماه بیمار دچار عوارضی از جمله درد شدید شکمی می شود که باید تحت عمل جراحی لاپاراسکوپی قرار گیرد. این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان میکند: حدود 80 تا 90 درصد کیست ها از نوع فیزیولوژیک است و پیگیری آنها ضروری است و به طور کلی در مورد درمان هیچ کیستی نباید به صرف ظاهر ساده به آن کم توجهی کرد.
دکتر عمویی می گوید: تومورهای تخمدان نیز میتواند به صورت کیست خود را در سونوگرافی نشان دهد و معمولا بدون علامت است، اما گاهی باعث بزرگ شدن شکم و درد در این ناحیه می شود و این بیماری در سنین پس از یائسگی احتمال بدخیمی بیشتری دارد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه می دهد: کیستهای «اندومتریوما» نیز بر اثر رشد سلول های اندومتر (سلول های لایه داخل رحم) در تخمدان به وجود می آید و می تواند باعث دردهای لگنی، نازایی و نامرتب شدن قاعدگی شود که این بیماری حتی پس از جراحی هم ممکن است عود کند و به همین دلیل پیگیری آن ضروری است.
فلوشیپ طب مادر و جنین دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز می گوید: کیست های ساده تخمدان که سایز کوچک تا متوسط دارد (3 تا 7 سانتی متر)، در مرحله اول نیاز به درمان و اقدام خاصی ندارد اما حداکثر پس از 2 ماه حتما باید پیگیری و رفع شود.
دکتر نسرین اسدی افزود: کیست هایی که دیواره ضخیم داشته و یا اندازه آنها بیش از 7 سانتی متر است نیاز به پیگیری فوری توسط متخصص زنان دارد و تنها برحسب تجویز پزشک باید اقدام کرد.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 613164
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.