رضا اردکانیان پنج‌شنبه در حاشیه بهره برداری از طرح انتقال آب سد رودبال به شهر داراب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : وزارت نیرو در قالب پویش « هر هفته الف - ب - ایران» ۲۲۷ طرح آب و برق کشور را با اعتباری بالغ بر ۳۳۰ هزار میلیارد ریال در ۳۱ استان تا پایان امسال افتتاح می‌کند.

اردکانیان افزود: دولت برای تامین اعتبارات پویش مصمم است ، مقدمات تامین همه اعتبار ۳۳ هزار میلیارد تومان انجام شده و در حال انجام برای ۲۲۷ طرح بزرگ است ، این وعده دولت وفا خواهد شد و در همه مراسم این طرح‌ها با حضور مردم شاهد افتتاح طرح‌ها خواهیم بود.

وزیر نیرو با اشاره به لزوم عزم جدی برای اجرای پویش الف- ب- ایران، تصریح کرد: این پویش حرکتی برای گردش سریع و منظم چرخ‌های توسعه و رونق تولید کشور در زمان تحمیل تحریم‌های  اقتصادی استکبار علیه ملت ایران اسلامی است.

اردکانیان خاطرنشان کرد: پویش الف- ب- ایران محدود به پایان امسال نیست و در آینده برنامه‌های سال ۹۹ اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی افزود: در قالب این پویش ۱۰ سد بزرگ در ۶ استان کشور با ظرفیت ۷۴۵ میلیون متر مکعب و ۲۰۰ هزار هکتار شبکه آبیاری، آبرسانی به یک هزار و ۱۲۴ روستا، ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۶ تصفیه‌خانه آب شرب نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

اردکانیان  گفت: امسال همچنین یک هزار و ۱۲۴ روستای کشور از نعمت آب آشامیدنی سالم و بهداشتی بهره‌مند می‌شوند و ۲۹ تصفیه‌خانه فاضلاب و ۶ تصفیه‌خانه آب شرب نیز به بهره‌برداری می‌رسد.

چرا هدر رفت آب ؟

وزیر نیرو همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه هدر رفت آب در شبکه های توزیع پذیرفتنی نیست گفت: بخشی از هدر رفت فیزیکی  بطور متوسط حدود ۱۴ درصد است ، جلوگیری از این هدر رفت مستلزم بازسازی و سرمایه گذاری واصلاح شبکه های قدیمی است ، بخشی از هدر رفت نیز به نحوه استفاده شهروندان از آب بر می‌گردد ، استفاده از کنتورهای دقیق ، عدم استفاده غیر مجاز از آب از جمله تاکیدات برای کاهش این بخش از هدر رفت است .

وی اضافه کرد: تامین مالی کاهش هدر رفت آب  مستلزم مشارکت شهرداریها  و شوراهای اسلامی  است ، مکانیزم قانون تبصره ۳ دراین زمینه دیده شده  است که در صورت اجرا در شهرها برخورد مثبت مردم و ثمره شیرین کاهش آن را خواهند دید.

اردکانیان به انتقال آب از سد رودبال به داراب اشاره کرد و گفت: آب در داراب با ۴۰ درصد قیمت  آب تمام شده در اختیار مردم قرار می‌گیرد انصاف نیست که این اصلاح شبکه ها انجام نشود و آب در شبکه شهری هدر رود ، امید است این همکاری بین شورا و شهرداری و شرکت‌های آبفا  وجود داشته باشد تا اصلاح شبکه هم به ثمر بنشیند.

در آیین بهره‌برداری از طرح آبرسانی به شهر داراب که از محل سد رودبال صورت گرفته، اعلام شد: این طرح شامل اجرای ۲۴ کیلومتر خطوط انتقال، احداث یک واحد تصفیه خانه به همراه احداث یک واحد تقویت فشار با اجرای چهار کیلومتر رینگ باقی مانده آبرسانی است.

این طرح یکی از پروژه‌های اولویت دار استان فارس بوده که برای اجرای آن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

شهرستان داراب در فاصله ۲۲۵ کیلومتری   جنوب شرقی شیراز واقع شده‌ است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.