در این مطلب آمده است: در سیستان و بلوچستان برخی رشته ها علاقه مندان بسیاری به خود جلب کرده است و در جمع بندی آن ها می توان موتورسواری و اتومبیلرانی را در جمع پر تماشاچی ترین رشته ها قرار داد که توانسته است قهرمانان ملی را به کشور معرفی کند و در رقابت های جهانی و آسیایی هم نمایندگانی برای ایران داشته باشد. دستیابی به این موفقیت ها به آسانی محقق نشد، زیرا اتومبیلرانان و موتوسواران استان برای رسیدن به آن از تنها پیست استان کار خود را آغاز کردند، در حالی که پیست هم حال خوبی ندارد. روزنامه سیستان و بلوچستان مرداد ماه سال گذشته شرایط این هیئت را بررسی کرد. «پرویز شه بخش» که سابقه قهرمانی های متعدد در رشته آفرود کشور را دارد و در رقابت های بین‌المللی هم صاحب عنوان شده است در آن گزارش در شرح حال و احوال هیئت گفت: این رشته در گذشته طرفداران زیادی در استان داشت، اما به دلیل بالا بودن هزینه ها، بسیاری از آن ها ترجیح دادند از فعالیت در هیئت کناره گیری کنند از طرفی هم زیرساخت های لازم این رشته در استان فراهم نیست و ورزشکاران حرفه ای رقابت ها و تمرینات خود را در خیابان ها و جاده های اطراف انجام می دهند. برگزاری رقابت های موتورسواری و اتومبیلرانی در استان مورد توجه ساکنان این منطقه است و هنگام برگزاری رقابت ها با حضور در پیست می‌توان علاقه مندان فراوانی را دید، اما شیوه قرار گرفتن آن ها در کناره های پیست و خطر برخورد اتومبیل یا موتور به تماشاچیان همواره تهدیدی برای رقابت ها به شمار می رود، با این وجود هنوز برای این پیست جایگاه استاندارد تماشاچیان تعریف نشده است در حالی که وجود آن احساس می شود. در آن گزارش بهرام سعادتی کیا موتورسوار مدال آور استان هم از شرایط پیست در استان گلایه داشت و اعلام کرد: نبود پیست استاندارد برای علاقه مندان به ورزش موتورسواری و اتومبیلرانی خسارت‌های مالی و جانی را به همراه داشته است زیرا بسیاری از افراد به عشق مسابقه و به دلیل نبود امکانات در خیابان ها کورس می گذارند که سبب تصادف و خسارت‌های زیادی می شود. از طرفی هم ورزشکاران حرفه ای این رشته برای کسب آمادگی برای شرکت در رقابت های کشوری و بین المللی به اجبار در پیست خصوصی تمرین می کنند که آن هم استاندارد نیست و می طلبد در این باره اقدام درستی صورت گیرد.
پیست همچنان ناایمن
رئیس هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی استان به خبرنگار ما می گوید: تیم های اتومبیلرانی و موتورسواری استان در بخش های مختلف توانستند به مدال های کشوری و بین المللی دست یابند که نشان می دهد ورزشکاران استان از توانایی بالایی برخوردار هستند و اگر شرایط مناسبی در پیش روی آن ها قرار داشته باشد می توانند به راحتی با رقیبان خود رقابت کنند که یکی از این شرایط وجود پیست مناسب برای تمرین و برگزاری مسابقات است. «محمد توسلی کیا» می افزاید: هیئت موتورسواری و اتومبیلرانی هم مانند دیگر هیئت های ورزشی استان با مشکل هایی رو به روست، اما نبود پیست ایمن و استاندارد به همراه نداشتن تجهیزات لازم را می توان از مهم ترین مشکل های پیش روی این هیئت دانست که هنوز برطرف نشده و به قوت خود باقی است و به نظر می رسد باید برای برطرف کردن آن ها اقدامی جدی در استان انجام شود. وی بیان می کند: یکی از مهم ترین نیازهای این رشته داشتن پیستی مناسب و متناسب با استانداردها و شرایط روز است که در استان وجود ندارد و تنها پیست های ایجاد شده هم ایمنی و استانداردهای لازم را ندارد و تمرین و برگزاری رقابت در این پیست ها خطرهایی را به همراه دارد اما قهرمانان استان پس از رویارویی با این خطرها توانستند در رقابت های مختلف برای استان مدال آور باشند.
قول ها و پیگیری های بی نتیجه
وی می گوید: در سال های اخیر برای رفع مشکل های هیئت توسط مدیران مختلف حوزه ورزش وعده هایی داده شده است و هر یک در زمان خود قول هایی دادند اما هنوز هیچ کدام به مرحله اجرا و عمل نرسیده است و اگر انجام شود فقط قسمتی از مشکل های هیئت را می تواند مرتفع کند زیرا قسمتی از این مشکل ها به نبود تجهیزات لازم بر می گردد. وی می افزاید: کمکی به هیئت موتوسواری و اتومبیلرانی استان نشده است و با این وجود ورزشکاران هنوز با اشتیاق و علاقه همیشگی خود در رشته های مختلف به تمرین می پردازند و امید دارند شاید روزی شرایط کنونی بهبود یابد یا استان بتواند حداقل در حوزه پیست صاحب پیستی متناسب با استانداردهای روز شود که حداقل جایگاه تماشاچیان در آن تعریف شده باشد.
اداره ورزش دخالتی در پیست ندارد
سرپرست اداره کل ورزش و جوانان به خبرنگار ما می‌گوید: پیست موجود در محدوده کلاته زاهدان چندی پیش توسط بخش خصوصی راه اندازی شد و مالک برای افتتاح آن از دولت وام دریافت کرده است. به همین دلیل اداره کل نمی تواند دخالتی در امور آن داشته باشد.
«محمود رضا امیاری» می افزاید: رشته موتورسواری و اتومبیلرانی در استان علاقه مندان فراوانی دارد و به همین دلیل اداره کل برای فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز این هیئت برنامه ریزی خواهد کرد و در این باره باید رئیس هیئت در خواست خود را مبنی بر دریافت تجهیزات ارائه دهد. وی بیان می کند: امسال برای هیئت، تجهیزات مورد نیاز خریداری خواهد شد و بر این مبنا باید هیئت فهرست تجهیزات مورد نیاز خود را ارائه دهند تا بررسی و متناسب با توان مالی اداره کل تجهیزات ضروری فراهم شود.
8006**3213
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.