مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در حاشیه این بازدید به خبرنگار ایرنا گفت: این بازدید به منظور بحث و بررسی بازگشایی دایک مرزی تالاب هامون با هدف تسهیل در ورود آب انجام گرفت.
نیره پورملائی افزود: در این راستا از نقاط مرزی داخل تالاب هامون به ویژه برجک های 11 تا 17 مرزی و همچنین دایک های داخل تالاب هامون به صورت گشت هوایی و زمینی بازدید انجام شد.
وی تاکید کرد: اصلاح دایک مرزی و اجرای طرح های جایگزین به استناد هدف راهبردی برنامه مدیریت یکپارچه تالاب بین المللی هامون برای رسیدن به وضعیت مطلوب آب و خاک و کنترل ریزگردها با همکاری مرزبانی استان یکی از اقدامات اساسی این نهاد است.
مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: در این بازدید موقعیت دایک ها و مسیرهای اصلی ورودی آب و سایر موضوعات مرتبط مورد بررسی قرار گرفت و مقررشد موارد اختلاف کارشناسی در خصوص دایک ها و مسیرهای ورود آب منتهی به تالاب هامون توسط ستاد نیروهای مسلح کشور تصمیم گیری نهایی شود.
پورملائی با قدردانی از همکاری های فرماندهی مرزبانی سیستان و بلوچستان در بازگشایی برخی از نقاط دایک مرزی، توجه به حداقل دخالت در داخل تالاب با هدف دست یافتن به حداکثر کارکرد تالاب هامون را ضروری دانست.
به گزارش ایرنا تالاب بین المللی هامون یکی از تالاب های مهم دنیا و بزرگترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می شود که با مساحتی حدود 5700 کیلومتر مربع و دامنه عمقی 1 تا 5 متر در ناحیه کویری و بیابانی شرق کشور، در منطقه سیستان واقع شده است.
این تالاب از سه بخش به نام های هامون پوزک در شمال شرقی، هامون صابُری در شمال و هامون هیرمند در غرب و جنوب غربی سیستان شکل گرفته است.
بخش وسیعی از هامون پوزک و قسمت عمده هامون صابُری در خاک افغانستان و بقیه هامون ها در خاک ایران قرار دارد.
سطح هر یک از هامون ها بسته به میزان آب ورودی ، فصول پر بارش، خشکسالی ها و ترسالی ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه هامون به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین المللی را تشکیل می دهند.
«دایک مرزی» به خاکریز یا سایر موانع ایجاد شده برای جلوگیری از تردد آسان افراد و خودروها به دو سوی مرز گفته می شود و از آنجایی که تالاب بین المللی هامون در حال حاضر خشک است در صورت نبود این موانع قاچاقچیان به راحتی اقدام به تردد می کنند اما در زمان جاری شدن آب در تالاب مانع بزرگی برای ورود آب به بخش ایرانی تالاب محسوب می شود.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی چندی پیش به رسانه ها گفته بود: بر روی رودخانه 'فراه' در افغانستان سدی وجود ندارد اما خودمان در مرز خاکریزی برای کنترل مرز ایجاد کرده ایم که مانع ورود آب به بخش داخلی تالاب هامون می‌شود.
دکتر احمد علی کیخا افزود: از مجلس هشتم تا کنون بارها در این باره تذکر دادیم اما متأسفانه هیچ گوش شنوایی نبود
وی ادامه داد: به نظرم در قسمت هامون صابُری یک ضربه سنگینی که به خشکی تالاب هامون زده، خود این دایک مرزی است.
7316 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.