سید فرید خلیفه لو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حقوق شهروندی از همان ابتدای انقلاب اسلامی در قانون اساسی، فرمان هشت ماده ای حضرت امام خمینی(ره) و بیانات رهبر معظم انقلاب در دفاع از حقوق همه آحاد ملت وجود داشته و مساله ای نبوده که تا کنون بر فردی پنهان باشد بلکه باز نشر همان مطالب است.
وی با بیان اینکه نماز به عنوان یکی از واجبات همواره به انسان تذکر داده می شود گفت: برای فراموش نشدن حقوق مردم و حقوق مردم نسبت به دولتمردان نیاز است همواره تذکر داده شود.
استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بسیار مطلوب است در هر دوره ای همچون گذشته چنین مواردی که بر گرفته از شرع و قانون اساسی کشور است تذکر داده شود.
وی افزود: این دولت نیز از همان ابتدا گفته بود که می خواهد بر روی حقوق شهروندی تاکید کند که الان آن را تکمیل کرده است.
به گزارش ایرنا رئیس جمهوری، دوشنبه 29 آذر ماه 1395 'منشور حقوق شهروندی' را شامل 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کار اجرا و نظارت بر حسن اجرای حقوق شهروندی و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن امضا و رونمایی کرد.
در این متن علاوه بر مقدمه به موضوعاتی همچون حق حیات، سلامت و کیفیت زندگی، حق کرامت و برابری انسانی، حق آزادی و امنیت شهروندی، حق مشارکت در تعیین سرنوشت و حق اداره شایسته و حسن تدبیر پرداخته شده است.
'حق آزادی اندیشه و بیان، حق دسترسی به اطلاعات، حق دسترسی به فضای مجازی، حق حریم خصوصی، حق تشکل، تجمع و راهپیمایی، حق تابعیت، اقامت و آزادی رفت و آمد، حق تشکیل و برخورداری از خانواده، حق برخورداری از دادخواهی عادلانه، حق اقتصاد شفاف و رقابتی، حق مسکن و حق مالکیت دیگر حقوقی است که این منشور به آنها اشاره کرده است.
همچنین 'حق اشتغال و کار شایسته، حق رفاه و تامین اجتماعی، حق دسترسی و مشارکت فرهنگی، حق آموزش و پژوهش، حق محیط‌ زیست سالم و توسعه پایدار و حق صلح، امنیت و اقتدار ملی' از دیگر حقوق مندرج در منشور حقوق شهروندی است.
7316**3042 خبرنگار: عصمت جهانی **انتشاردهنده: محدثه حیدری گرجی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.