به گزارش ایرنا تلاش در عرصه فرهنگ دینی بانوان مستلزم مشارکت فعال گروه ها و آحاد تاثیرگذار اجتماعی است تا حلقه انتقال برنامه های کلان به سطوح خرد اجتماعی را فراهم آورند.
سازمان تبلیغات اسلامی بر مبنای منویات مقام معظم رهبری و بر اساس وظایف ذاتی خود، طبق قوانین فرادستگاهی برای شرکت فعال زنان در عرصه فرهنگ دینی ساز و کارهایی را طراحی و به مرحله اجرا در آورده است.
در این راستا معاونت امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی به منظور شناسایی بانوان فرهیخته و فعال عرصه فرهنگ دینی و معرفی شخصیت و آثار فاخر آنان به جامعه به عنوان الگوهای موفق و بهره مندی از مشارکت ارزشمندشان در تمامی استان های کشور جمعیت بانوان فرهیخته و فعال در عرصه فرهنگ دینی را فعال کرده است.
جمعیت بانوان فرهیخته اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان به سبب فعالیت های مفید و موثر در استان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی موفق به کسب رتبه برتر در میان دیگر استان های کشور شد.
این جمعیت در سیستان و بلوچستان به دنبال شناسایی و جذب بانوان مومنی است که در حفظ و تحکیم بنیان خانواده خود نقش ارزنده ای داشته اند. سیده طاهره هاشمی رئیس جمعیت بانوان فرهیخته و فعال در عرصه فرهنگ دینی سیستان و بلوچستان با تحصیلات کارشناسی الهیات و کارشناسی ارشد ادبیات فارسی، دارای رتبه های اول و دوم کشوری در مسابقات علمی و رتبه های متعدد استانی در جشنواره ها و مسابقات علمی و چندین مقاله علمی، فرهنگی برگزیده کشوری و منطقه ای است.
وی مشاور امور بانوان اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، مدیر امور زنان و خانواده ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان و نایب رئیس کارگروه زن و خانواده بسیج جامعه زنان است که از سال 1386 با جمعیت بانوان فرهیخته اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان همکاری دارد.
هاشمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درباره اقدامات انجام شده در راستای هویت بخشی به جمعیت بانوان فرهیخته در سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جمعیت بانوان فرهیخته بر مبنای منویات مقام معظم رهبری و با هدف شناساندن نگاه اسلام به جایگاه و ارزش زن و تاثیرگذاری آن در جامعه به صورت کاملا غیر سیاسی و غیر حزبی تشکیل شده است که هم اینک این جمعیت در سیستان و بلوچستان دارای 45 عضو از اساتید حوزه و دانشگاه، نخبگان علمی و پژوهشگران، فعالان فرهنگی و دینی و بانوان شاخص ادارات است و افزون بر750 نفر از نیروهای توانمند سیستان و بلوچستان یاوران این جمعیت را تشکیل می دهند.
وی افزود: اداره کل تبلیغات اسلامی سیستان و بلوچستان هم به منظور معرفی شخصیت و ایده های فاخر بانوان فرهیخته و فعال در عرصه دین به عنوان الگوی موفق و بهره مندی از نظرات ارزشمند آنان اقدامات زیادی انجام داده است که اطلاع رسانی در جلسات، ادارات و نهادها، مکاتبه با ادارات و دستگاه های اجرایی در خصوص معرفی بانوان فرهیخته و انتخاب افراد واجد شرایط پس از تشکیل بانک اطلاعات، تلفیق کارگروه های زن و خانواده سایر ارگانها یا جمعیت بانوان فرهیخته استان، معرفی اعضای جمعیت به عنوان کارشناسان برنامه های صدا و سیمای استان و اعزام اعضای جمعیت به عنوان مدرس و سخنران در کارگاه ها و نشست های ادارات، مراکز آموزشی، مساجد، محافل خانگی برای تشریح اهداف جمعیت از جمله این اقدامات است.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان ادامه داد: راه اندازی سایت جمعیت و تشکیل کارگروه در پیام رسان های مجازی، تلاش در جهت جذب حداکثری یاوران جمعیت، ایجاد غرفه با نام جمعیت بانوان فرهیخته در نمایشگاه های دوره ای توانمندیهای بانوان و استقرار کارشناسان جهت مشاوره و پاسخگویی بازدید کنندگان و تبلیغات محیطی از دیگر اقدامات انجام شده برای معرفی این جمعیت به مردم و نهادهای استان بود.

** 6 طرح کاربردی؛ نتیجه خرد جمعی بانوان فرهیخته استان
هاشمی طرح های کاربردی و ایده های اصلی برای حل مشکلات مردم استان را از جمله مهمترین دستاوردهای جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان عنوان کرد و گفت: پس از تحقیق و شناسایی آسیب ها و نقد و بررسی آنها در کارگروه های تخصصی جمعیت بر اساس نیازهای استان طرح های متعددی ارائه و پس از تامین اعتبار و انعقاد تفاهم نامه با دستگاههای مختلف، اجرایی شد.
وی ادامه داد: طرح پیشگیری از ازدواج های خارج از عرف و قاعده در مدارس مقطع متوسطه دوم استان برای والدین و دانش آموزان، طرح آموزش مهرورزی درخانواده ویژه بانوان اقشار مختلف استان، طرح آموزش حقوق دختران و بانوان و آموزش روانشناسی کودک ویژه معلمان پایه اول ابتدایی نمونه ای از طرح های کاربردی این جمعیت برای حل برخی مشکلات فرهنگی و اجتماعی مردم در سیستان و بلوچستان است.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان ادامه داد: طرح راه اندازی خانه های دین و زندگی در حاشیه پنج شهر حاشیه نشین استان به منظور هویت بخشی به بانوان این مناطق و توانمند سازی آنان با آموزشهای مختلف از قبیل سبک زندگی اسلامی -ایرانی، مباحث دینی اعتقادی، حقوقی، بهداشت جسم و روان، مشاوره و همچنین برگزاری اردو های یک روزه درون شهری برای اعضای تحت پوشش طرح و فرزندانشان به تفکیک رده سنی و جنسیت از دیگر اقدامات انجام شده توسط جمعیت بانوان فرهیخته استان است.
هاشمی همچنین به طرح اجرا شده فرشته های زمینی توسط این جمعیت اشاره کرد و گفت: این طرح به منظور آموزش حجاب و عفاف در قالب قصه گویی، بازی و تصاویر برای دختران مقطع ابتدایی با همکاری اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان به عنوان یاوران فعال جمعیت در برخی مدارس سیستان و بلوچستان برگزار شد.

** جمعیت بانوان فرهیخته استان چگونه موفق به کسب رتبه برتر شد؟
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان مهمترین عامل موفقیت این جمعیت را حسن اعتماد مدیران اداره کل تبلیغات اسلامی، همسو و همفکر بودن اعضای جمعیت، بهره گیری از خرد جمعی و توجه ویژه به نیاز های بانوان استان با توجه به موقعیت خاص منطقه دانست و تصریح کرد: تعامل و ارتباط تنگاتنگ با ادارات، دستگاههای اجرایی، سازمان های مردم نهاد، موسسات و نیروهای مردمی فعال در حوزه فرهنگی و دینی از عوامل اجرای موفق طرح ها و ایده های جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان است.
هاشمی خاطر نشان کرد: انعقاد تفاهم نامه با دستگاه های مختلف از جمله آموزش و پرورش، شهرداری، بسیج جامعه زنان، اداره کل ورزش و جوانان، معاونت بهداشت و درمان علوم پزشکی، سازمان فنی و حرفه ای، حوزه های علمیه، اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان، نهاد رهبری در دانشگاه ها، نهاد رهبری در امور اهل سنت و مراکز مشاوره جهت مشاوره رایگان به بانوان استان از جمله اقدامات و پشتیبانی هایی است که به فعالیت هر چه بهتر جمعیت بانوان فرهیخته منجر شده است.
وی خاطر نشان کرد: تشکیل جلسات شورای استانی، نشست های فصلی، تشکیل منظم جلسات کارگروه ها برای تصویب طرحهایی که قابلیت عملیاتی شدن واجرا دارد از دیگر عوامل موفقیت این جمعیت است.
هاشمی به پشتیبانی استانداری از فعالیت های این جمعیت اشاره کرد و گفت: تصویب طرحهای جمعیت و تامین اعتبار آنها از طریق اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی استانداری و اجرایی کردن آنها از جمله مهمترین عوامل موفقیت جمعیت بانوان فرهیخته استان است.

**مهمترین نقاط قوت و ضعف پیشروی فعالیت جمعیت بانوان فرهیخته استان
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان درباره مهمترین نقاط قوت موجود گفت: شناساندن چهره زن مسلمان و ارزش گذاری برجایگاه زن از طریق شناسایی و جذب بانوان فرهیخته، آگاه و حساس به دین،فرهنگ و جامعه که باخلق ایده های نو در جهت بهبود آسیبهای جامعه قدمهای مثبتی برمی دارند یکی از مهمترین نقاط قوت این جمعیت برای جامعه است.
هاشمی افزود: همچنین زمینه فعالیت و ایده پردازی برای بسیاری از بانوان که موقعیت کار در دستگاههای اجرایی و ابراز وجود ندارند اما دارای فکر و اندیشه هستند، درجمعیت بانوان فرهیخته مهیاست.
وی همچنین به برخی مشکلات و موانع بر سر راه فعالیت جمعیت بانوان فرهیخته استان اشاره کرد و گفت: عدم بهره گیری دستگاههای اجرایی ازظرفیت بانوان فرهیخته عرصه دین و فرهنگ یکی از مشکلات فکری موجود در زمینه فعالیت این جمعیت است.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: بسیاری از بانوان فعال و مجرب در این عرصه مدرک بالای تحصیلی ندارند اما از لحاظ تجربه بسیار قوی و صاحب اندیشه اند این در حالی است که قراردادن مدرک تحصیلی بالا در شرایط پذیرش جمعیت مانع جذب آنان به عنوان عضواصلی می شود. هر چند به عنوان یاوران جمعیت از وجود این بانوان بهره گرفته می شود اما تجدیدنظر در شرط مدرک تحصیلی شاید بتواند به حضور و استفاده موثر از این افراد در جمعیت کمک کند.
هاشمی ادامه داد: با این حال باهدف کادرسازی و جذب نیروهای متعهد بانک اطلاعات بانوان علاقه مند و فعال درعرصه دین ازکلیه ادارات، نهادهای دولتی و مردمی و به طور کلی تمامی اقشاری که بانوان را زیرپوشش دارند تهیه و پس از تشریح عملکرد و برنامه های جمعیت، علاقه مندان به عنوان یاوران جمعیت انتخاب شدند.
وی با بیان اینکه هم اینک 750 یاور جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان را همراهی می کنند، تصریح کرد: توجه ویژه به جوانان و بانوان فعال غیرشاغل و بهره گیری از آنها در کنار پیشکسوتان و در واقع تلفیق دانش، انرژی جوانی و تجربه در برنامه ها باعث افزایش اعتماد به نفس وعلاقه مندی آنان به جمعیت و پیشبرد اهداف مورد نظر شده است.
رئیس جمعیت بانوان فرهیخته سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: شاید بتوان گفت یکی از مهمترین راههای موفقیت این جمعیت عملیاتی کردن مصوبه های قبل و ارائه طرحهای نو متناسب با وضعیت استان و جامعه باشد. بنابراین شناسایی دقیق آسیبها، فرصتها، تهدیدها و حتی نقاط قوت در برنامه ریزی حوزه زنان درجمعیت و ارائه آن به مدیران ارشد و اجرای صحیح طرحهای پیشنهادی می توانند به پیشبرد اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک قابل توجهی کند.
هاشمی تصریح کرد: پیشنهاد می شود برای حمایت و تقویت روحیه بانوان فرهیخته و فعال در عرصه دین چاپ آثار پژوهشی و تالیفات آنان در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی قرارگیرد. همچنین برنامه ها و طرحهای نو و ابتکاری استانها به عنوان شاخصهای سازمان تبلیغات اسلامی جهت اجرایی شدن در سطح ملی ابلاغ شود.
9908 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.