محمد جمشیدی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: براساس آخرین سرشماری اقتصادی و اجتماعی مرکز آمار ایران در مجموع 520 خانوار عشایری با جمعیت 2 هزار و 623 نفر در شهرستان های چابهار و کنارک سکونت دارند.
وی افزود: عشایر این منطقه با دارا بودن 500 نفر شتر و 30 هزار راس دام سبک وسنگین نقش موثری در تامین گوشت قرمز و لبنیات ساکنان سواحل مکران در محدوده چابهار و کنارک بلوچستان را دارند.
وی بیان کرد: عشایر ساکن در این منطقه ساحلی از کشور به منظور تامین علوفه و دستیابی به مراتع مناسب برای چرای دام ها به کوچ دورانی در فصل بهار اقدام می کنند.
رئیس اداره امور عشایری چابهار و کنارک ادامه داد: معمولا کوچ 270 خانوار از عشایر در اواخر اسفند هر سال تا شعاع 20 کیلومتری در منطقه دشتیاری، پلان و بخش مرکزی انجام می شود.
وی تصریح کرد: عشایر در 21 منطقه چابهار و حدود 30 منطقه کنارک ساکن و یا در حال کوچ هستند.
جمشیدی به برخی مشکلات عشایر این منطقه اشاره و خاطر نشان کرد: عشایر در طول خشکسالی های چندین ساله اخیر دچار خسارت 20 میلیارد ریالی شدند و نیاز است به کشاورزی و دام های آنان توجه ویژه ای شود.
وی گفت: بیش از 520 راس دام عشایر تلف شده و یا اینکه مورد سرقت قرار گرفته است و برخی از آنها نیز در حوادث رانندگی از بین رفته اند.
رئیس اداره امور عشایری چابهار و کنارک بر تخصیص اعتبارات لازم برای خرید 40 تن علوفه یارانه ای، مرمت و بهسازی 6 حلقه چاه و چشمه، خرید 15 آبشخور، 90 تیوپ فنس و حصارکشی جایگاه دام، 70 فانوس خورشیدی و خرید 60 عدد تانکر آب تاکید کرد.
وی با بیان اینکه 20 نفر از عشایر هر کدام 10 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت چهار درصد دریافت کرده اند، خاطرنشان کرد: تخصیص و ارایه تسهیلات به مبلغ 440 میلیون تومان دیگر از نیازها و ضرورت های جامعه عشایری چابهار و کنارک است.
جمشیدی تصریح کرد: 50 تا 60 خانوار با جمعیت حدود 300 نفر از عشایر فاقد برق هستند که ضروری است برای برقرسانی آنها اقدامات لازم انجام شود.
وی بر تخصیص اعتبارات لازم برای ساماندهی عشایر در قالب کانون های ساماندهی یکجا و ثابت در 2 نقطه محوری عشایری چابهار و کنارک را خواستار شد.
رئیس اداره امور عشایری چابهار و کنارک یکی از مهمترین مشکلات عشایر را بی آبی عنوان کرد و خواستار واگذاری چهار دستگاه تانکر 12 هزار لیتری آبرسانی سیار شد و افزود: برخی از عشایر نیز ظرف ذخیره آب ندارند که برای رفع مشکل آنان نیاز فوری به تانکر هزار و 2 هزار لیتری است.
جمشیدی گفت: در طول سالهای اخیر 84 نفر از خانوارهای عشایری زیرپوشش بیمه روستائیان و عشایر قرار گرفته اند و لازم است تمامی عشایر این منطقه از مزایای این بیمه بهره مند شوند.
3043 **6081
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.