گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

کامبیز نوروزی: الهه محمدی و نیلوفر حامدی باید مشمول عفو شوند/ بی هیچ تردیدی پرونده آنها ناشی از فعالیت حرفه‌ای بوده است

​کامبیز نوروزی، حقوقدان و فعال رسانه‌ای در واکنش به خبر اجرایی شدن حکم زندان الهه محمدی و نیلوفر حامدی، به جماران گفت: قاعدتا باید اینها هم مشمول عفو شوند.

پایگاه خبری جماران: یک حقوقدان و فعال رسانه‌ای با تأکید بر اینکه باید نیلوفر محمدی و نیلوفر حامدی هم مشمول عفو  شوند، گفت: پرونده‌ای که برای اینها تشکیل شد و آن بازداشت طولانی مدت، بی هیچ تردیدی با انجام وظایف حرفه‌ای و قانونی روزنامه‌نگاری مرتبط است.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار جماران با کامبیز نوروزی را در ادامه می‌خوانید:

 

در خبرها آمده بود که ظاهرا حکم پنج سال زندان الهه محمدی و نیلوفر حامدی قرار است در چند روز آینده اجرا شود. این در حالی است که وکلای آنها از احتمال عفو خبر داده بودند. نظر شما در این خصوص چیست؟

این پرسش وجود دارد که چرا الهه محمدی و نیلوفر حامدی مشمول عفو بهمن 1401 نشدند؟ هیچ دلیل قانونی وجود ندارد و قاعدتا باید اینها هم مشمول عفو شوند؛ بگذریم از اینکه خود فرآیند بازداشت طولانی مدت و روند محاکمه این دو روزنامه‌نگار هم محل بحث و گفت‌وگو شد. اما به هر حال باید این دو نفر هم مشمول آن عفو بشوند.

چه جریانات یا افرادی نمی‌خواهند این روزنامه‌نگاران مشمول عفو شوند و از آزادی مشروع و قانونی استفاده کنند، معلوم نیست. به خصوص در  این شرایط که کشور در وضعیت خاصی قرار دارد، ما نیازمند این هستیم که اقشار مختلف ملت در کنار هم قرار بگیرند؛ و این قبیل تصمیمات به اتفاق ملی یا وفاق ملی آسیب می‌زند. به  هر حال این دو نفر هم باید مشمول عفو بشوند.

 

برخی معتقدند که پرونده این دو نفر به دلیل فعالیت حرفه‌ای نبوده است. با توجه به شناختی که از آنها و پرونده‌هایشان دارید، نظر شما در این خصوص چیست؟

بی هیچ تردیدی پرونده محمدی و حامدی ناشی از فعالیت حرفه‌ای بوده و اخباری که در چهارچوب وظیفه حرفه‌ای و مأموریت رسانه‌شان انجام  دادند. درست است که ابتدای امر یک چیزهایی در پرونده آوردند و خواستند اتهامات عجیب و غریبی مثل همکاری با دولت متخاصم ایالات متحده را به اینها بچسبانند، ولی اینها کاملا مردود است. پرونده‌ای که برای اینها تشکیل شد و آن بازداشت طولانی مدت، بی هیچ تردیدی با انجام وظایف حرفه‌ای و قانونی روزنامه‌نگاری مرتبط است

 

اگر حکم پنج سال زندان آنها اجرا شود، احتمالا پس از گذشت نیمی از مدت حکم دادگاه، آزادی مشروط شامل حال آنها شود. از آنجایی که این دو نفر حدود دو سال در بازداشت بوده‌اند، در این صورت زمان زیادی در زندان نخواهند بود. درست فهمیده‌ام؟

البته امیدواریم که این حکم اجرا نشود. اما اگر هم اجرا شود، طبق قانون مدت بازداشت جزء مدت محکومیت است. اینها حدود دو سال در حبس بوده‌اند که از این مدت پنج سال کم می‌شود و بعد معمولا پس از گذشت نیمی از مجازات، تحت شرایطی آزادی مشروط تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر هم اینها زندان بروند، مدت زیادی در زندان باقی نخواهند ماند. ولی به هر حال اساسا زندان نباید بروند.

امیدواریم چیزی که در نظام حقوقی ما پیش‌بینی شده، رعایت شود و این دو روزنامه‌نگار مجبور نشوند که به زندان بروند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.