به گزارش ایرنا، صنعت مرغ که با سرمایه گذاری بیش از 20 هزار میلیارد ریالی بخش خصوصی متاثر از تکانه های مختلف اقتصادی، گاه با زیان های متوالی مواجه می شود زیرا این صنعت تاکنون فقط در بخش تولید هزینه کرده است.
تکمیل زنجیره تولید تا فرآوری نیاز اساسی امروز صنعت مرغ است که با تحقق آن، چالش های فراروی این دومین صنعت کشور برطرف می شود.
براساس آمار اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور، شمار تولیدکنندگان مرغ گوشتی در کشور 24 هزار واحد است و اکنون ساختار خرده مالکی و پراکنش واحدهای تولیدی ، صنعت مرغ گوشتی را با بی نظمی مواجه کرده است زیرا مرغداری های متفاوت با ظرفیت های مختلف در حال تولیدند.
90 درصد نهاده ها و 70 درصد واکسن های مورد نیاز تولید کنندگان مرغ گوشتی وارداتی است، اکنون 2 میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید می شود که افزایش آن به سه میلیون تن امکانپذیر است.
امروز با اصلاح نژاد و تغذیه مناسب، 42 روز نیاز است تا یک جوجه، مرغ گوشتی شود؛ یعنی متوسط ضریب تبدیل آن در کشور 1.9 و در دنیا 1.6 کیلوگرم است.
طبق آمار سرانه مصرف گوشت مرغ در کشور 25 کیلوگرم است.
در استان سمنان 401 واحد مرغداری با ظرفیت جوجه ریزی در هر دوره 9 میلیون و 900 هزار قطعه وجود دارد که حدود یک سوم از این ظرفیت به میزان سه میلیون و 300 هزار قطعه در هر دوره سه ماهه جوجه ریزی می شود.
در زمان حاضر حدود نیمی از ظرفیت مجموع تولیدکنندگان صنعت مرغ سمنان جوجه ریزی می شود و حدود نیمی از مرغداری های فعال استان در شهرهای سمنان و سرخه دایر هستند و یک درصد مرغداری های استان غیرفعال است.
هر واحد مرغداری در استان سمنان پنج میلیارد ریال سرمایه ثابت و سه میلیارد ریال سرمایه در گردش دارد.
کارشناسان، سرمایه گذران و مسوولان اتحادیه مرغداری استان، مطمئن نبودن تولیدکننده از بازار، نوسانات هزینه های تولید به ویژه در بخش تامین نهاده ها و انواع خوراک های ویژه مرغ، نبود صادرات، ایده آل نبودن وزن مرغ ، تولید بدون برنامه ریزی برای فرآوری، غفلت از سرمایه گذاری برای صنایع تکمیلی، نبود زنجیره تولید، فقدان تعریف یکپارچه از مرحله تولید تا فرآوری های متنوع و نداشتن کشش بازار فروش را از جمله عمده ترین دلایل کامل نشدن ظرفیت مرغداری در استان سمنان برشمردند.
خبرگزاری ایرنا سمنان در همین ارتباط میزگردی با عنوان 'ضرورت زنجیزه تولید تا فرآوری در صنعت مرغ و چالش فرارو' با حضور مصطفی شاه حسینی معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان، حسن هاشم زاده معاون سلامت دامپزشکی استان، کسری پیوندی مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان و احسان عبدی پور مدیر تعاون روستایی استان سمنان برگزار کرد.

** سرمایه گذاری صنعت مرغ فقط در بخش تولید است
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به این که 70 درصد تولیدات مرغ استان مازاد بر نیاز مصرفی است، گفت: اوج مصرف روزانه مردم استان 30 تا 35 درصد است.
مصطفی شاه حسینی با بیان این که سرمایه گذاری در صنعت مرغ استان سمنان از ابتدا فقط در بخش تولید بوده است، تاکید کرد : سرمایه گذاری برای ایجاد زیر ساخت از تولید تا فرآوری باید از ابتدا پیش بینی می شد.
وی با بیان این که در استان صنعت مرغ از تولید تا کشتارگاه وجود دارد ، اضافه کرد: در صورت وجود حلقه های زنجیره این صنعت، سود تولید قابل تنظیم است و با تکمیل زنجیره است که ارزش افزوده صنعت مرغ به حداکثر می رسد.
معاون تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان، تکمیل زنجیره صنعت مرغ در استان را وظیفه بخش خصوصی دانست و گفت : ایجاد زنجیره تولید تا فرآوری می تواند مانع خام فروشی شود و اشتغالزایی به همراه داشته باشد.

** کاهش هزینه ها با ایجاد زنجیره تولید
معاون سلامت دامپزشکی استان سمنان گفت : آن چه مرغداران در استان با آن دست به گریبان هستند نوسانات قیمت در بخش های مختلف است که این مساله تنها با یکدست شدن زنجیره صنعت مرغ جبران می شود.
حسن هاشم زاده، بسیاری از مسایل و مشکلات صنعت مرغ را معطوف به تصمیمات کشوری دانست و افزود : زنجیره صنعت مرغ باید از مرحله تامین خوراک، تا پرورش، کشتار، بسته بندی و فرآوری، یکپارچه د رنظرگرفته شود و راهبرد واحد داشته باشد.
وی با اشاره به فراهم بودن زمینه سرمایه گذاری در بخش زنجیره صنعت مرغ، گفت : تا پایان شهریور 97 یک واحد کشتارگاه به بهره برداری می رسد و یک کشتارگاه دیگر در حال احداث است و پنج واحد بسته بندی مرغ در استان فعال هستند.
** 85 درصد مرغ تولیدی سمنان به تهران صادر می شود
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان سمنان گفت : حدود 85 درصد تولید مرغ استان سمنان مازاد بر مصرف استان است و عمده آن وارد بازار تهران می شود.
کسری پیوندی به نوسانات قیمت در بخش های مختلف در ماه های اخیر اشاره و میزان ضرر مرغداران استان سمنان را تا سه میلیارد ریال اعلام و اضافه کرد: بهترین کار این است که در هر دوره کف و سقف قیمت ها برای مرغداران مشخص باشد.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان سمنان یادآور شد: ظرفیت تولید اکنون سه میلیون و 300 هزار قطعه در دوره است ولی ظرفیت واقعی 9 میلیون و 900 هزار قطعه است.
پیوندی با بیان این که حدود یک درصد مرغداری های استان به طور کامل تعطیل هستند، افزود: مشکلات متعددی مانند نوسانات و قطع برق در تابستان امسال، نوسان قیمت نهاده ها و خوراک های دارای ارزش غذایی ویژه، ریزگرد و هزینه های کارگران، از جمله دغدغه های مرغداران است.
وی تاکید کرد : مرغداری در شرایط کنونی شبیه یک بازی برد و باخت تبدیل شده است و تولیدکننده با ورود به چرخه تولید در هر دوره، از آینده خود بی خبر است و پیش بینی از سود خود ندارد.
وی افت تولید مرغ در تابستان را به علت ضرر دوره های گذشته برشمرد و افزود : مرغداران از ضرر بالا در 2 ماه آینده هراس دارند زیرا بازار کشش تولید حتی به میزان یک سوم ظرفیت را هم ندارد.

** اتحادیه قدرتمند نسخه شفابخش صنعت مرغ
مدیر تعاونی روستایی استان سمنان با بیان این که تمام مشکلات مرغداران در قالب یک تشکل قدرتمند قابل پیگیری است، گفت: این اتحادیه با داشتن جایگاه قانونی مناسب، می تواند پشتیبان صنعت مرغ در تمام بخش ها باشد.
احسان عباس پور با تقسیم مشکلات صنعت مرغ به سه بخش پیش از تولید، تولید و بازار ، تاکید کرد: نبود برنامه ریزی و سیاستگذاری مهمترین مشکل مرحله پیش از تولید، فصلی بودن بازار، نبود کشش در بازار و مقطعی بودن مشکل اصلی بخش تولید و فقدان ثبات بازار مشکل نهایی مرغداران است.
وی با بیان اینکه با وجود تعداد قابل توجه مرغداری در استان سمنان باید به تامین زیرساخت در فراوری گوشت مرغ توجه بیشتری شود، اضافه کرد: در صور وجود اتحادیه قدرتمند، تولیدکننده برای رسیدن به سود تعریف شده، موظف به اعمال قواعد تولید از نظر بهداشتی، وزنی، تغذیه ای در تمام مراحل تولید می شود.
عباس پور با تاکید بر ضرورت رعایت استانداردهای ملی و بین المللی از سوی مرغداران به ویژه برای تولید مرغ در وزن ایده آل، گفت: در قالب تشکل، تولیدکننده موظف به رعایت ضوابط تولید در مسیر هدفگذاری است و از سویی اتحادیه نیز با حمایت دولتی، قابلیت جهت دهی به بازار را پیدا می کند.
وی بیان کرد: تحت نظارت اتحادیه، تولید مرغ می تواند نیازمحور باشد، تولید برای مصرف داخلی و صادراتی هدفگذاری شود .
وی تاکید کرد: اکنون در فقدان تشکل و اتحادیه فراگیر صنعت مرغ، در کشور راهبرد تولید وجود ندارد ،بازارهای هدف شناسایی نشده اند، نیازها بر اساس بازار تعریف نمی شود و پشتیبانی از تولید در قالب یک برنامه جامع از تولید تا بازار و فرآوری وجود ندارد.

** تشکل گرایی بین مرغداران تقویت شود
معاون سلامت دامپزشکی استان سمنان تاکید کرد: مرغداران باید پیروی از تشکل گرایی را بیشتر تمرین کنند، هدفگذاری و تعیین راهبرد از تولید تا بازار هدف باید در قالب این تشکل ها تعریف شود.
حسن هاشم زاده افزود: با وجود نوسان قیمت ها و ضرر برخی مرغداران در سال های اخیر، صنعت تولید گوشت مرغ استان سمنان از آسیب بیماری آنفلونزا در امان بوده و تامین کننده بخش مهمی از نیاز استان تهران بوده است.
وی تاکید کرد: کاهش تولید مرغ در سال گذشته در کشور میانگین هشت درصد بود و این رقم در استان سمنان چهار درصد بود که نشان از ثبات صنعت تولید مرغ د راستان است.

** از تولید مرغ در وزن ایده آل غفلت شد
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان با بیان این که شهروندان به اشتباه گمان می کنند بالابودن وزن مرغ در خرید به صرفه است، تاکید کرد: دو سوی تولیدکننده و مصرف کننده باید این دید غلط خود را به سود صنعت مرغ اصلاح کنند.
مصطفی شاه حسینی بیان کرد: در گام اول، هزینه های تولید باعث می شود تولیدکنندگان به سمت افزایش وزن هر مرغ گرایش داشته باشند که شامل مشکل تامین و نوسانات قیمت نهاده ها، نوسان سود تولیدکننده و فقدان سیاستگذاری ثابت است.

** یکپارچه سازی زنجیره صنعت مرغ نیازمند اتاق فکر
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان سمنان با بیان این که در نظر گرفتن صنعت مرغ به تعریف جامع یک زنجیره وابسته است، گفت : اکنون مراحل تولید، کشتار و بازار جدا از هم فعالیت می کنند و هر بخش منافع خود را می بیند.
کسری پیوندی با بیان این که تا مراحل مختلف زنجیره یکپارچه نشود صنعت مرغ جان نمی گیرد و به سوددهی واقعی نمی رسد، تاکید کرد : این یکپارچه سازی به یک اتاق فکر واحد نیاز دارد که باید از نظر قانونی از سوی دولت حمایت شود.
وی با بیان این که اکنون نگاه تولیدکننده، نظارت دامپزشکی و حمایت جهاد کشاورزی یکپارچگی لازم را ندارد، تصریح کرد : در استان سمنان امکان استفاده از ظرفیت کامل تولید مرغ وجود دارد اما جدا بودن فعالیت هر کدام از بخش های تولید، کشتار، توزیع و نظارت ها، مانع بهره وری کامل از این مجموعه است.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران سمنان با بیان این که انواع مسایل تحریم برای مرغداران آسیب در بر ندارد به جز در تامین نهاده های خوراکی، گفت: تحریم مشکل تامین نهاده های خوراک مرغ را برای تمام کشور داشته که نوسان قیمت آسیب مهم این بخش است.

** وزن نامناسب مانع صادرات مرغ است
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان یادآور شد: وزن بالاتر از استانداردهای تعیین شده وزن مرغ بین یکهزار و 200 تا یکهزار و 700 گرم مانع اصلی صادرات مرغ از کشور است.
مصطفی شاه حسینی با بیان این که این عامل باعث از دست رفتن بازارهای صادراتی صنعت مرغ استان سمنان است، افزود: تولیدکننده با افزایش وزن مرغ، به سرشکن کردن هزینه های خود می پردازد غافل از این که تولید از سطح استانداردهای تعیین شده خارج می شود.
وی با تاکید بر اصلاح برخی سیاستگذاری های کشور در زمینه تولید مرغ، بیان داشت : سیاستگذاری ها باید به شکلی تعیین شود که منافع تولیدکننده و منافع اقتصادی کشور همزمان تامین شود.
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی سمنان با اشاره به کیفیت قابل قبول تولیدات مرغ استان، گفت: ظرفیت جوجه ریزی مرغداری های گوشتی استان 9 میلیون قطعه است ولی به دلیل تعیین راهبرد کشوری حدود یک سوم این ظرفیت اجازه جوجه ریزی داده می شود، یعنی از زیرساخت و تسهیلاتی که موجود است امکان بهره برداری کامل وجود ندارد.

** بهره وری اقتصادی مرغداری پایین است
مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان سمنان با بیان این که مرغداران استان اجازه جوجه ریزی تا سه میلیون و 300 هزار قطعه در هر دوره دارند ولی از 2 هزار و 400 قطعه جوجه ریزی فراتر نمی روند، گفت: مرغداران از فروش گوشت مرغ خود اطمینان ندارند و بهره وری اقتصادی برای آنان مساله است.
کسری پیوندی با بیان این که ثبات نبودن قیمت گوشت مرغ سود تولیدکنندگان را دچار نوسان و برخی را تا مرز ورشکستگی پیش می برد، افزود: قیمت گذاری مرغ اساس مشخصی ندارد.
وی اضافه کرد: در حالی که قیمت کارشناسی هزینه تولید مرغ برای هر کیلوگرم 56 تا 58 هزار ریال است، وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مرداد امسال قیمت هر کیلوگرم را 51 هزار ریال تعیین کرده است، یعنی هزینه تولید در فروش تامین نمی شود.
وی با اشاره به این که همواره سود مرغداران با نوسان قیمت نهاده ها، انرژی، انواع ویتامین ها مورد نیاز و هزینه های کارگران ، در نوسان است، افزود: مهمترین خوراک مرغ ذرت است که وارداتی است و در دوره اخیر تا 60 درصد نوسان قیمت داشته که به مرغداران هزینه سنگینی وارد می کند.

** تشکل قدرتمند بانی صنعت مرغ شود
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سمنان با تاکید بر این که رشد و شکوفایی صنعت مرغ در استان باید در قالب یک تشکل قدرتمند سازماندهی شود، بیان کرد: در قالب این تشکل، تمام بخش های تولید، کشتار، فرآوری، توزیع و تمام زنجیره باید تکلیف خود را بدانند و بر اساس هدف تعیین شده حرکت کنند.
شاه حسینی با بیان این که هدفگذاری صادراتی می تواند بخشی از وظایف تشکل مرغداران باشد، گفت: در زمان حاضر سرمایه گذاران و مرغ داران بر اساس تجربه سال های گذشته حرکت می کنند که نیاز به وحدت رویه دارند.

** تعرفه بالا مانع صادرات مرغ به خارج است
معان سلامت دامپزشکی استان سمنان با بیان این که اکنون کشورهای افغانستان و عراق برای واردات مرغ از ایران تعرفه های بالا تعریف کرده اند، تصریح کرد: در سال های اخیر بیماری آنفلونزای پرندگان در کشورهای منطقه چالش مهمی ایجاد کرد که باعث تعریف این تعرفه ها شد.
هاشم زاده با بیان این که دیگر مشکل صادرات مرغ، وزن نامناسب آن است، افزود: با هدف جذب بازار منطقه ای و داخلی، تولید مرغ در وزن ایده آل باید بیشتر مورد توجه تولیدکنندگان قرار گیرد و باید در تولید در این زمینه فرهنگ سازی شود.
وی تولید مرغ در وزن استاندارد را فرصتی برای صادرات در زمان کاهش مصرف داخلی برشمرد و اضافه کرد: نوسانات شرایط اقتصادی داخلی بر مصرف داخلی تاثیر مستقیم دارد، در این شرایط اگر تولید در وزن استاندارد باشد امکان صادرات تولیدات فراهم می شود.
معاون سلامت دامپزشکی سمنان با بیان این که ایجاد زیرساخت های صنایع تبدیلی صنعت مرغ در استان محدودیتی ندارد، گفت : در صورت ایجاد زنجیره تولید و تکمیل ظرفیت مرغداری ها، می توان برای صنعت مرغ چشم انداز خوبی در اشتغالزایی و ارزش افزوده در نظر گرفت.
هاشم زاده تاکید کرد: برای تولیدکنندگان آینده سرمایه گذاری در حد چند هفته مشخص نیست و این مساله خطرپذیری سرمایه گذاری در صنعت مرغ را افزایش می دهد.

** صنایع فرآوری مرغ سرمایه گذار مشتاق دارد
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: سرمایه گذاران برای ایجاد صنایع فرآوری استقبال خوبی دارند و باید از صندوق توسعه ملی تسهیلات ویژه به آنان اختصاص یابد.
شاه حسینی با بیان این که هنوز سرمایه گذاری در بخش صنایع تکمیلی در استان جا برای کار دارد، تاکید کرد : مهمترین مساله در این بخش توجیه بودن سرمایه گذاران صنایع تکمیلی برای پیروی از سیاست های تشکل است.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.