به گزارش ایرنا، تحقق جریان آزاد اطلاع رسانی پایه اصلی شفافیت در هر جامعه است که بدون آن بسیاری از اصول اولیه جامعه به خطر می افتد ، مهمترین این اصول وجود شفافیت است، در غیبت عنصر شفافیت، شایعه شکل می گیرد که بهترین ابزار در دست دشمنان برای رسیدن به اهداف شوم خود است.
نبود شفافیت باعث می شود این احساس در شهروندان ایجاد شود که بخشی از حقیقت در مقابل آنان پنهان می شود و به آنها گفته نمی شود و یا اینکه حقایق به صورت گزیده و بریده بریده به اطلاع آنان می رسد، این حس به مرور باعث از بین رفتن اعتمادی می شود که از آن به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی یاد می شود.
در عرصه کار ، بعید است برای خبرنگاری پیش نیامده باشد که از جلسه ای به بیرون هدایت نشده باشد، یا او را، بدون هیچ وجاهت و امکان قانونی، از بیان مطلبی برحذر نداشته باشند.
خبرنگاران حق ورود ندارند، مجاز به بازگویی این مطلب نیستید، از این مکان عکس نگیرید، فقط خبرنگاران فلان رسانه حق ورود دارند، فقط سوالات مجاز را می توانید بپرسید، چرا قبل از انتشار خبر هماهنگ نکردید، همه این سوالات مقابل خبرنگارانی قرار می گیرد که آن ها خودشان بزرگترین حق را برای پرسش دارند.
طبق نظر صاحب نظران، فعالان و استادان دانشگاهی مرتبط با حوزه اطلاع رسانی، به جز خطوط و حدودی که در قانون اساسی، قانون مطبوعات و دیگر قوانین مرتبط برای حوزه اطلاع رسانی تعیین شده است، نباید پیش پای رسانه ها خط قرمز دیگری وجود داشته باشد.
اما کمتر خبرنگاری می توان پیدا کرد که دچار محدودیت هایی نشده باشد که در هیچ قانونی مرتبط با این حوزه آمده باشد، صاحب نظران معتقدند برخی از این خطوط قرمز ساختگی، خودخواسته و برخاسته از تنگ نظری مدیران اجرایی ، اهداف سازمانی و جناحی و گاهی ناآگاهی افراد مرتبط با حوزه اطلاع رسانی است.
در برخی موارد حیات اقتصادی برخی رسانه ها ایجاب می کند که اهالی یک رسانه به دور از آزاداندیشی و آزادیخواهی در بیان مشکلات، چشم به روی برخی حقایق ببندند و از مسیر حق دور شوند.
در استان سمنان 71 نشریه عمومی و اختصاصی شامل 35 نشریه عمومی و 36 نشریه تخصصی و چهار پایگاه خبری فعال است و حدود 400 فعال رسانه ای در این استان در قالب رسانه های محلی و نمایندگی مطبوعات کشوری قلم می زنند.

**خطوط قرمز خودساخته پذیرفته نیست
مدیر خانه مطبوعات و رسانه استان سمنان تاکید کرد: به جز خطوطی که در قانون اساسی، قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور درباره اطلاع رسانی تعیین شده است، هیچ خط قرمز خودساخته دیگری در حوزه رسانه ای کشور نباید وجود داشته باشد.
مهدی صمیمیان در گفت و گو با ایرنا خاطرنشان کرد: طبق قانون اساسی، قانون مطبوعات و دیگر قوانین کشور که در حوزه اطلاع رسانی وضع شده، جریان آزاد اطلاعات حق مطبوعات و رسانه هاست.
وی بیان کرد: مطبوعات می توانند در حیطه قانونی خود، با رعایت خطوط قرمز نهادهای خاص و یا آن چه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده، هر مطلبی را عنوان کنند.
صمیمیان با بیان اینکه جریان آزاد اطلاعات باعث شفافیت افکار عمومی و آگاهی مردم نسبت به عملکرد حاکمیت و دستاوردهای دولت می شود، گفت: در صورت تحقق کامل این فرآیند، اطلاع رسانی آزاد به سود کشور خواهد بود.
مدیر خانه مطبوعات استان سمنان بیان کرد: فضای مجازی امروز امکان اطلاع رسانی لحظه ای برای همه به ویژه از طریق برنامه های کاربردی موبایلی را فراهم کرده است، در چنین شرایطی باید امکان دسترسی و اطلاع رسانی آزاد به مطبوعات و رسانه های رسمی داده شود.
صمیمیان جریان آزاد اطلاعات را زمینه ساز جریان آزاد فکری در رسانه های کشور قلمداد و اضافه کرد: بازتاب شفاف فرآیندهای اجرایی و تصیمیم گیری تنها از طریق جریان آزاد اطلاعات شکل می گیرد که مهمترین نتیجه آن اعتمادسازی در جامعه است.
وی با بیان اینکه مردم با داشتن اطلاعات درست و واقعی همراهی بیشتری با برنامه های کشور خواهند داشت و دسیسه های دشمن نیز در این مسیر بی اثر می شود، گفت: محدودیت برای مطبوعات و اهالی رسانه باعث جدایی بیشتر مردم و دست اندرکاران نظام می شود که می تواند بزرگترین آسیب ها را به همراه داشته باشد.
مدیر خانه مطبوعات استان سمنان با بیان اینکه مدیران بخش اجرایی کشور متحمل زحمات زیادی برای پیشبرد برنامه های توسعه ای کشور هستند، گفت: ممکن است در این میان تعداد اندکی از مدیران خواستار شفافیت نباشند ولی مسوولان ارشد کشور بر اطلاع رسانی مطلوب از اقدامات کشور به منظور آگاهی بخشی به مردم تاکید دارند.

** رسانه آزاد نتیجه جامعه آزاد است
استاد رشته علوم سیاسی دانشگاه های استان سمنان با بیان اینکه رسانه آزاد از جامعه آزاد شکل می گیرد و بدون جامعه آزاد، آزادی رسانه ای معنا ندارد، تاکید کرد: جامعه ای آزاد محسوب می شود که شهروندانش از حقوق شهروندی برخوردار باشند.
علی سماکوش در گفت و گو با ایرنا تاکید کرد: گام اول در داشتن رسانه آزاد، وجود جامعه ای است که شهروندان آن از حقوق شهروندی خود مطلع باشند و برای تحقق آن مطالبه گر باشند.
وی جامعه آزاد را جامعه ای دانست که افراد آزادانه به بیان اعتقاداتشان مجاز باشند ، افزود: این مساله پیش نیازی دارد و آن این است که مردم و حاکمیت بی پرده از طریق رسانه های آزاد در ارتباط باشند.
استاد رشته علوم سیاسی با تاکید بر اینکه سانسور و محدودیت ها در رسانه های هر جامعه ای باید در حد منافع ملی تعریف شود و نه غیر آن، اضافه کرد: در این شکل جامعه احزاب رسمی و گروه هایی که برای کسب قدرت تلاش می کنند منع و حذف نمی شوند.

** برخی از مدیران به آزادی رسانه باور ندارند
رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان با بیان اینکه داشتن حق ورود خبرنگاران به نشست ها و موضوعات مورد مطالبه مردم گام اول تحقق جریان آزاد اطلاعات است، گفت: در برخی موارد این اصل مهم از سوی مدیران نادیده گرفته می شود.
محمدتقی قدس با بیان اینکه برخورد بسته با اهالی رسانه در شهرهای کوچک بیشتر اتفاق می افتد ، خاطرنشان کرد: در فضا و شهرهای بزرگ، خبرنگاران با اطلاع از حقوق خود، جلوی بسته شدن فضای رسانه ای را می گیرند.
وی با تاکید بر اینکه به جز خط قرمزهای قانونی، هیچ مدیر و مقامی خط ممانعت از فعالیت رسانه ای را ندارد، افزود: گاهی آزادی اهالی رسانه به راحتی تحت شعاع تصمیم مدیران قرار می گیرد و این دست مدیران سعه صدر در مقابل شفاف سازی رسانه ها را ندارند.

** رسانه چشم و گوش جامعه هستند
استاد رشته علوم ارتباطات در دانشگاه های استان سمنان گفت: مردم باید بدانند در جامعه چه نقشی دارند و در فرآیندها چه تصمیماتی گرفته می شود که این امر وظیفه رسانه هاست.
سمانه سلطانی پور با بیان اینکه اگر رسانه را چشم و گوش جامعه بدانیم باید حق بهره مندی از جریان آزاد اطلاعات را به آن بدهیم، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی می بینیم اگر رسانه های رسمی از جریان آزاد رسانه ای بهره مند نباشد، جامعه فضای مجازی را به دلیل بهره مندی از این شاخص به رسانه ترجیح می دهند.
وی با بیان اینکه این اتفاق در ایران رخ داده و مردم امروز به دلیل وجود جریان آزاد اطلاع رسانی به برنامه های فضای مجازی روی آورده اند ، تاکید کرد: رسانه های رسمی اکنون از قافله اطلاع رسانی آزاد عقب مانده اند.
استاد رشته علوم ارتباطات در دانشگاه های استان سمنان با بیان اینکه اگر مردم احساس کنند خبری آزادنه به دست آنها نمی رسد، فضاها و رسانه های غیررسمی را ترجیح می دهند، یادآور شد: مردم به هر حال به دنبال خبر واقعی و اطلاع رسانی آزاد و به دور از گزیده کاری می روند.

** گفت و گو در جامعه آزاد شکل می گیرد
استاد علوم سیاسی دانشگاه های استان سمنان با بیان اینکه جامعه آزاد بسترساز گفت و گوهای سازنده برای توسعه اجتماعی و فرهنگی جامعه است، گفت: رهبر انقلاب به همین منظور طرح کرسی های آزاداندیشی را در دانشگاه ها مطرح کردند.
علی سماکوش با اشاره به گام های اولیه مثبت در تحقق آزاداندیشی در قالب کرسی های آزاداندیشی دانشگاه ها، خاطرنشان کرد: این مساله به خاطر برخی تنگ نظری ها ادامه نیافت زیرا منافع برخی به خطر می افتاد.
وی، یکی از بخش هایی که بیشترین نیاز را به گردش آزاد اطلاعات دارد بخش اقتصادی و گرش مالی کشور دانست و تاکید کرد: هر چه شفافیت مالی در کشوری بیشتر باشد، فسادهای اقتصادی و رانت کمتر می شود.
وی بر ارایه فرآیندهای تعریف شده به ویژه برای شفافیت اطلاع رسانی در حوزه گردش های مالی برای رسانه ها تاکید کرد و گفت: مردم باید از این دست فرآیندها در کشور مطلع باشند و قانونگذار باید این حق را برای شهروندانش قایل باشد.

** دولت تدبیر و امید موفق در ایجاد مطالبه گری شهروندی
استاد علوم ارتباطات دانشگاه های استان سمنان با اشاره به ارتباط مستقیم جریان آزاد اطلاعات و مطالبه گری مردم، گفت: بدون جریان آزاد اطلاعات مطالبه گری جامعه معنایی ندارد و شفاف سازی در جامعه محقق نمی شود.
سلطانی پور یادآور شد: دولت تدبیر و امید با تدوین حقوق شهروندی گام بلندی در ایجاد اصل مطالبه گری اجتماعی برداشته است که در دولت های گذشته وجود نداشت.
استاد رشته علوم ارتباطات دانشگاه های سمنان گفت: توسعه کشور در گرو آگاهی جامعه است که بدون جریان آزاد اطلاع رسانی محقق نمی شود.
وی با بیان اینکه اگر مسایل به درستی و با صداقت برای مردم بازگو شود، اعتراضات خیابانی شکل نمی گیرد ، افزود: شایعه در غیبت اطلاع رسانی شفاف و دور از جریان آزاد اطلاع رسانی شکل می گیرد.
وی تاکید کرد: باورپذیری اخبار در رسانه ها زمانی بین مردم شکل خواهد گرفت که مردم درباره وجود جریان آزاد اطلاعات به یقین برسند.

**برخی مدیران تمجید و تعریف می خواهند
رئیس انجمن خبرنگاران استان سمنان با بیان اینکه برخی مدیران رسانه ها را صرفا برای تعریف و تمجید می خواهند، افزود: فعالیت آزاد رسانه ها نقطه مقابل بله قربان گویی مدنظر این دست مدیران است.
قدس با بیان اینکه مدیرانی که به خاطر جایگاه خود از رسانه های آزاد هراس دارند دشمن واقعی جریان آزاد اطلاع رسانی هستند ،خاطرنشان کرد: در سایه تنگ نظری مدیران و اینکه برخی همیشه انتظار تعریف و تمجید داشته باشند، آزادی رسانه ها شکل نمی گیرد.
** شکل گیری جامعه آزاد زمان بر است
استاد دانشگاه در حوزه علوم سیاسی با تاکید بر اینکه شکل گیری جامعه آزاد و در نتیجه رسانه های آزاد زمان بر است، خاطرنشان کرد: گردش آزاد اطلاعات نیازمند دیدگاه باز و قوانین مطلوب است.
سماکوش بر وجود تساهل و مدارا در روند شکل گیری جریان آزاد رسانه ای در کشور تاکید و اضافه کرد: این امر در جامعه ای شکل می گیرد که مطلق نگری وجود نداشته باشد و دیدگاه های نسبی در مسایل مختلف دارای جایگاه باشد.
6103/6026
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.