به گزارش ایرنا، به اعتقاد کارشناسان،اکنون فرسودگی ماشین آلات کشاورزی حدود 40 درصد از کل هزینه تولید را در این بخش به خود اختصاص می دهد.
اجرای طرح نوسازی ادوات کشاورزی کشور به گفته مسوولان سالانه 40 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، درحالی که در شرایط فعلی تنها 30 درصد نیاز سالانه اختصاص می یابد.
نکته مهم اینجاست دولت تدبیر و امید سال 96 تاکنون هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات برای اجرای طرح نوسازی ماشین آلات کشاورزی اختصاص داده که در 30 سال اخیر کم سابقه بوده است.
اکنون میزان تولید ماشین آلات کشاورزی توسط شرکت های داخلی و نمایندگان خارجی فعال در داخل کشور جوابگوی نیاز کشاورزان نبوده و به نوعی بخش صنعت کشاورزی پاسخگوی تقاضا نیست.
نوسازی خط تولید بخش کشاورزی یک دانش و تخصص است که به دلیل حرفه ای نبودن در آن متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم استفاده لازم را ببریم.
در استان سمنان وجود ماشین آلات فرسوده بخش کشاورزی که قطب مهم تولید محصولات کشاورزی بشمار می رود، به قصه پر غصه ای برای بهره برداران و مدیران این بخش تبدیل شده است.
استهلاک، افزایش مصرف سوخت، کارآیی پایین، افزایش زمان عملیات کشاورزی و هزینه های تولید و تبدیل کردن محصولات به ضایعات از جمله معایب ماشین آلات فرسوده کشاورزی است که بیشترین ضربه را ابتدا به منابع آبی و خاکی و اقتصاد ملی و در مرحله بعدی به فعالان این بخش وارد می کند.
با اینکه متوسط عمر مفید استفاده از ماشین آلات کشاورزی در کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی بین پنج تا هفت سال است و این رقم در کشور ما بین هفت تا 10 سال است، اما با نگاهی کلی به متوسط سنی ماشین آلات کشاورزی در سمنان و فاصله معنا دار آن با متوسط کشوری، نگران کننده است.
زمین های کشاورزی استان سمنان 198 هزار هکتار و تعداد بهره برداران این بخش هم 44 هزار نفر است و میزان تولیدات کشاورزی استان سمنان در مجموع بیش از یک میلیون و 660 هزار تن است که شامل 331 هزار تن تولیدات باغی و 734 هزار تن تولیدات زراعی است.
تولیدات محصولات گلخانه ای در استان سمنان 15 هزار و 29 تن است که با توجه به کویری بودن و کمبود منابع آبی، توجه به تولیدات گلخانه ای یکی از راههای برون رفت از مشکلات فعلی بخش کشاورزی سمنان است.
محصولات کشاورزی مهم در شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه انار، انجیر، و زیتون و محصول مهم کشاورزی شهرستان های شاهرود و میامی در شرق استان، انگور، زردآلو و گیلاس، محصول مهم کشاورزی شهرستان های گرمسار و آرادان در غرب استان خربزه و محصولات گلخانه‌ای و محصول عمده شهرستان دامغان پسته است.
در زمان حاضر از مجموع 15 هزار و 20 دستگاه تراکتور در این استان، 30 درصد آن زیر 15 سال، 20 درصد بین 13 تا 20 سال و 50 درصد نیز بالای 20 سال عمر دارند.
تعداد کمباین های موجود در استان یکهزار هزار و 500 دستگاه است اما فقط 20 درصد این ماشین های برداشت غلات زیر 13 سال عمر دارند و 40 درصد آن بین 13 تا 20 سال و 40 درصد نیز بالای 20 سال قدمت دارند.

**راهکارهای تشویقی برای نوسازی ماشین آلات لحاظ شود
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی شاهرود گفت: ضایعات محصولات کشاورزی در سه مرحله شامل در مزرعه قبل از برداشت دو درصد، هنگام برداشت با چهاردرصد و انتقال محصول از مزرعه به انبار چهار درصد است و ارزش ریالی هدر رفت سالانه این محصولات در استان با توجه به ثابت بودن قیمت تضمینی خرید هر کیلوگرم گندم در یک سال زراعی یکهزار و 560 میلیارد ریال برآورد می شود.
محمد والا پور در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق برآورد کارشناسان مرتبط بخش کشاورزی سمنان، ضایعات برداشت گندم تامین نان 200 هزار نفر را کفاف می دهد یا فقط از محل جمع آوری گندم های هدررفت درهنگام برداشت با کمباین می توان بیش از 470 میلیارد ریال صرفه جویی کرد که به نوسازی ادوات کشاورزی استان سمنان کمک می شود.
وی اظهارداشت: برای بازگرداندن ضایعات برداشت گندم به چرخه مصرف و تاثیر آن در توسعه اقتصادی سمنان، ضرورت دارد حمایت ملی برای لحاظ برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت به منظور اقدام موثر دستگاه های مرتبط در دستور کار قرار گرفته وعملیاتی شود.
والاپور تصریح کرد: اجرای نوسازی و بهسازی ناوگان برداشت با ارایه بسته های تشویقی به کمباین داران و ایجاد خط اعتباری ویژه برای ساماندهی یا ایجاد جاده های بین مزارع، اجرای برنامه های آموزشی برای کشاورزان در کشت رقم های مناسب محصول، مدیریت و آموزش رانندگان در استفاده از چادر در حمل محصول از مزرعه تا انبار و انبارداری از جمله ضرورت های نیازمند برنامه ریزی است تا هدر رفت محصولات کاهش یابد.
عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی شاهرود ادامه داد: ضایعات محصولات زراعی در استان رقم بالایی است که رفع آن از عهده دستگاه های استانی خارج بوده و نیازمند سرمایه گذاری ملی است.

**نوسازی ماشین آلات دغدغه اصلی کشاورزان
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به فرسودگی 35 درصد ماشین آلات کشاورزی این استان گفت: نوسازی این ماشین آلات دغدغه اساسی کشاورزان است.
علی اصغر جمعه ای در گفت و گو با ایرنا افزود: برای کیفیت بخشی محصولات تولیدی و رقابت با بازارهای جهانی راهی به جز به روزرسانی ماشین آلات واحدهای کشاورزی در سمنان وجود ندارد.
وی اظهارداشت: بیش از 30 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سمنان برای تولید محصولات با کیفیت نیازمند به روز رسانی ماشین آلات هستند که دولت باید با ارایه ساز و کارهایی برای رفع این چالش اقدام کند.
جمعه ای تصریح کرد: یکی از علت های اساسی در افزایش مهاجرت از مناطق روستایی و کاهش تولیدات کشاورزی، نبود بازار فروش است و باید با نوسازی ماشین آلات خط تولید برای افزایش اشتغال و رونق کسب وکار در سمنان تلاش کرد.
رییس اتاق بازرگانی استان سمنان تصریح کرد: اقتصاد سمنان برای شکوفایی نیازمند توجه به زیرساخت هاست و با نوسازی ماشین آلات خط تولید در بخش کشاورزی می توان برای افزایش اشتغال در استان برنامه ریزی کرد.

**افزایش تولید با نوسازی ماشین آلات کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون 100 درصد عملیات خاک ورزی، 75 درصد کاشت محصولات زراعی و 99 درصد برداشت گندم، جو و گلزا در استان سمنان به صورت ساماندهی شده و البته با ماشین آلات به نسبت فرسوده انجام می شود.
سیدحسن میرعماد در گفت و گو با ایرنا افزود: نوسازی ماشین آلات بخش کشاورزی استان ضروری است و تحقق این مهم علاوه بر افزایش بهره وری تولید، در کاهش هزینه ها نیز موثر است.
وی با اشاره به اختصاص تسهیلات ویژه نوسازی در دولت تدبیر و امید بیان داشت: در سال گذشته 300 میلیارد ریال برای نوسازی ماشین آلات کشاورزی سمنان پرداخت شد و برای نوسازی تمامی ماشین آلات کشاورزی به حدود چهار هزار میلیارد ریال دیگر نیاز است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اظهارداشت: در سال گذشته تعداد 200 دستگاه انواع تراکتور سبک، سنگین و نیمه سنگین و کمباین در سمنان خریداری شد و امسال هم حدود 320 دستگاه از ماشین آلات خریداری می شود.

**ضرورت افزایش اعتبارات عمرانی بخش کشاورزی سمنان
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرنا گفت: میزان اعتبارات عمرانی ملی بخش کشاورزی در سه سال گذشته افزایش یافته و در استان سمنان این رقم در دولت تدبیر و امید در مقایسه با دولت دهم حدود 50 درصد رشد را نشان می دهد.
ابوالفضل حسن بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود: تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی استان به ماشین آلات جدید به منظور ارایه خدمات بهتر و کم کردن هزینه های تولید و صرفه جویی از اولویت های مهم دستگاه های اجرایی سمنان باشد.
وی ادامه داد: حدود 30 درصد از ماشین آلات کشاورزی دامغان فرسوده است و دولت باید برای رفع این چالش با ارایه تسهیلات اقدام کند.
حسن بیگی، نوسازی ادوات کشاورزی برای توسعه این بخش و کاهش هزینه های تولید ضروری دانست و گفت: با توجه به قابل توجه بودن اراضی کشاورزی سمنان و بالا بودن هزینه کاشت، داشت و برداشت ، سازمان جهادکشاورزی استان باید برای نوسازی این ماشین آلات اقدام کند.
وی اضافه کرد: متوسط هزینه تولید هر هکتار زمین گندم در استان سه میلیون ریال است که در صورت انجام طرح تجهیز و نوسازی ماشین آلات کشاورزی اراضی این میزان به 10 میلیون ریال کاهش می یابد.

**30 ماشین آلات کشاورزی میامی فرسوده است
رییس اداره جهادی کشاورزی میامی در گفت و گو با ایرنا گفت: بیش از 30 درصد ماشین آلات کشاورزی شهرستان فرسوده است.
شهرستان میامی قطب مهم تولید گندم در استان سمنان است.
علی اصغر محمدی افزود: فرسودگی ماشین آلات کشاورزی موجب کاهش بهره وری محصولات کشاورزی می شود.
وی اظهارداشت: عمربالای 30 سال تراکتور و استهلاک بیش از حد آنها موجب افزایش مصرف مواد سوختی و آلودگی هوا می شود.
وی خاطرنشان کرد: درشهرستان میامی پنج هزار دستگاه تراکتور و 300 دستگاه کمباین وجود دارد که تعداد قابل توجه ای از آن فرسوده است.
محمدی ادامه داد: در سال گذشته 80 دستگاه تراکتور جدید تحویل کشاورزان شد و برای سال جدید هم تحویا این ماشین آلات ادامه می یابد.

**تولید کالاهای کشاورزی در سمنان صادرات محور نیست
رییس اتاق تعاون بخش کشاورزی سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود: تولیدات کالا در بخش کشاورزی این استان به دلیل فرسودگی ماشین آلات و نبود واحدهای فرآوری و بسته بندی، صادرات محور نیست.
محمد پیرچه در گفت و گو با ایرنا افزود: سمنان در زمینه محصولات کشاورزی دارای ظرفیت های فراوانی است که این مزیت ها را سایر استان های کشور ندارند.
وی اظهارداشت: به عنوان مثال ظرفیت صادرات سیب و انگور استان به کشورهای اروپایی وجود دارد و در زمینه تولید پسته و فرش های دستبافت هم تولیدهای سمنان ظرفیت ارسال به نقاط مختلف کشور را دارد که باید با استفاده از ماشین آلات به روز در این بخش حرکت کرد.
وی با بیان این که ظرفیت های صادراتی استان را باید از حالت غیر فعال به حالت فعال درآورد و برای افزایش تولید کمک کرد، اظهارداشت: گروه های تحقیق و توسعه بخش کشاورزی استان بر روی افزایش کیفیت و کاهش قیمت محصولات پژوهش کنند.
پیرچه با بیان این که باید بازارهای هدف را شناخت، سلیقه مصرف کنندگان را رصد کرد، تصریح کرد: نوسازی ماشین آلات خط تولید در بخش کشاورزی یک دانش و تخصص است که به دلیل حرفه ای نبودن در آن نتوانسته ایم استفاده لازم را از آن ببریم.

**حدود 2 هزار متقاضی در نوبت
مدیر آب ‌و خاک سازمان جهاد کشاورزی سمنان در گفت وگو با ایرنا افزود: 2 هزار متقاضی در استان به دلیل کمبود تسهیلات و مهمتر از آن کمبود تولید داخلی در نوبت نوسازی ماشین آلات کشاورزی قرار دارند.
حسین شاهینی گفت: رایزنی های لازم با وزارت جهاد کشاورزی به منظور تخصیص تسهیلات ویژه برای نوسازی کمباین ها در یک برنامه پنج ساله در سمنان انجام شده و برای نوسازی آن یکهزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی تصریح کرد: اگرچه توجه به نوسازی ماشین آلات کشاورزی امری ضروری است اما اجرای طرح نوسازی ادوات کشاورزی کشور سالانه 40 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، درحالی که در شرایط فعلی تنها 30 درصد نیاز سالانه اختصاص می یابد.
وی گفت: دولت سال 96 تاکنون هشت هزار میلیارد ریال تسهیلات به اجرای طرح نوسازی ماشین آلات کشاورزی اختصاص داده که در 30 سال اخیر کم سابقه بوده است.
شاهینی همچنین با گلایه از کم بودن تولید ماشین آلات کشاورزی به نسبت نیاز کشاورزان، افزود: اکنون میزان تولید ماشین آلات کشاورزی توسط شرکت های داخلی و نمایندگان خارجی فعال در داخل کشور جوابگوی نیاز کشاورزان نبوده و به نوعی بخش صنعت کشاورزی پاسخگوی تقاضا نیست.
به گزارش ایرنا، با این توجه به ظرفیت های بخش کشاورزی کشور و نیز استان سمنان، می طلبد در توسعه و نوسازی ماشین آلات این بخش اقدام های جدی و زیربنایی باتوجه به اقلیم هر منطقه انجام شود در غیر اینصورت با ضررهای ناشی از فرسودگی ماشین آلات بخش کشاورزی دیر یا زود علاوه بر آسیب جدی به منابع خاکی، در دراز مدت شاهد کاهش محصولات تولیدی در این بخش از اقتصاد استان خواهیم بود.
استان سمنان با حدود 198 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی، همواره در تولید محصولات کشاورزی رتبه اول تا پنجم کشور را دارد.
6026/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.