دکتر ملیحه یارمحمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: بیماران کلیوی و دیالیزی باید از مصرف این نوع داروها مگر با تشخیص و اجازه پزشک معالج خودداری کنند.
وی با اشاره به اهمیت آموزش افراد به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری های کلیوی، گفت: روز جهانی کلیه 13 مارس همزمان با 22 اسفند فرصت مناسبی است تا آگاهی مردم از اهمیت عملکرد کلیه ها و کاهش رفتارهای خطرساز برای این عضو مهم و حیاتی بدن را از طریق رسانه ها بالا ببریم.
یارمحمدی اضافه کرد: این امر به منظور محدود شدن تبلیغات و آموزش ها به یک روز و یا زمان خاص نیست و فعالیت در راستای افزایش آگاهی عمومی مردم از راه پیشگیری و درمان بیماری های مربوط به کلیه باید مستمر باشد.
وی به بیماران دیالیزی سفارش کرد که از مصرف درازمدت داروهای حاوی آلومینیم به دلیل رسوب در مغز استخوان بپرهیزند و ترکیبات کلسیم را همراه با ویتامین دی به منظور افزایش جذب کلسیم مصرف کنند.
یارمحمدی با اشاره به اهمیت تغذیه بیماران دیالیزی بیان کرد: این بیماران باید میزان و نحوه دریافت مواد غذایی و آب مورد نیاز بدن خود را از طریق آموزش های مستمر یاد بگیرند و حضور اعضای خانواده آن ها در این جلسات آموزشی بسیار مهم و مفید است.
وی ادامه داد: دریافت مشاوره از متخصص تغذیه به منظور دریافت برنامه غذایی مناسب برای این افراد ضروری است.
فوق تخصص کلیه و فشار خون بیمارستان کوثر سمنان با اشاره به اینکه بیماران دیالیزی ویتامین های بدن خود را از دست می دهند، گفت: مصرف مکمل های و ویتامین های دارویی و غذایی باید با برنامه مدون در بیماران دیالیزی انجام شود تا از بروز مشکلات ناشی از کمبود ویتامین ها جلوگیری به عمل آید.
وی ادامه داد: مکمل های ویتامین دی همراه با مایعات کافی باید با نظارت پزشک به منظور جلوگیری از ایجاد ورم و یبوست مصرف شود.
فوق تخصص کلیه و فشار خون بیمارستان کوثر سمنان ضمن اشاره به ضرورت ورزش کردن در همه افراد سالم و بیمار، گفت: همه افراد باید ورزش کنند و این امر در بیماران و به ویژه بیماران کلیوی و دیالیزی نیز صدق می کند و حتی در روند درمان و بهمبود آن ها تاثیر بسیار مثبتی دارد.
13 مارس همزمان با 22 اسفند روز جهانی کلیه است.
7342م/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.