یحیی سنوار همچنان معمایی حل نشده برای رژیم اسرائیل باقی مانده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از نخستین روزهای آغاز جنگ در غزه پس از حمله بی سابقه حماس به سرزمین های اشغالی در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ وعده داد که جنگ را روزی متوقف خواهد کرد که بتواند از نابودی حماس در نوار غزه سخن بگوید. وعده ای که تا به امروز محقق نشده است هرچند اسرائیل در هدف قرار دادن رهبران و اعضای ارشد حماس موفق بوده است.

به گزارش جماران، یحیی سنوار همچنان معمایی حل نشده برای رژیم اسرائیل باقی مانده است. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل از نخستین روزهای آغاز جنگ در غزه پس از حمله بی سابقه حماس به سرزمین های اشغالی در ۷  اکتبر ۲۰۲۳ وعده داد که جنگ را روزی متوقف خواهد کرد که بتواند از نابودی حماس در نوار غزه سخن بگوید. وعده ای که تا به امروز محقق نشده است هرچند اسرائیل در هدف قرار دادن رهبران و اعضای ارشد حماس موفق بوده است.

در ساعات اخیر مقامات اطلاعاتی ناشناس به رادیو ارتش گفتند بر این باورند که پیام‌های اخیر منتسب به یحیی سنوار، رئیس حماس، توسط شخصی غیر از او نوشته شده است. گفته می‌شود که در هفته‌های اخیر سنوار پیام‌های تبریکی برای رئیس‌جمهور فعلی الجزایر پس از اعلام برنده شدن در انتخابات و برای حوثی‌ها پس از حمله موشکی به اسرائیل ارسال کرده است. گزارش رادیو ارتش می گوید که برخی معتقدند که سنوار این پیام ها را ننوشته  و در عوض توسط یک مقام دیگر به نام او نوشته شده است. این گزارش پس از آن منتشر شد که دیروز رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند که سنوار برای مدت نسبتاً طولانی با افراد نزدیک به خود در ارتباط نبوده و اسرائیل در حال بررسی احتمال مرگ او است.

گزارش‌های مشابه منتشر شده در رسانه هایی چون هاآرتص، معاریو و والا، ادعا می‌کنند که اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل معتقد است که سنوار احتمالاً در حملات ارتش اسرائیل در غزه کشته ( شهید) شده است، اما در حال حاضر شواهد غیرمستقیم کافی برای اثبات این موضوع وجود ندارد. در حالی که گفته شد آژانس شین بت معتقد است که او زنده است.

برخی گزارش‌ها به نقل از منابعی اشاره می‌کنند که رئیس حماس پیش از این نیز در یک  سال اخیر برای مدت زمان کوتاهی از رادار رصد خارج شده و سپس دوباره بازگشته است تا پیام‌های مربوط به مذاکرات برای توافق آتش‌بس و مبادله اسرا را شخصا صادر کند. مقامات امنیتی که چندین رسانه به آنها اشاره کردند گفتند که احتمال مرگ سنوار در حال حاضر حدس و گمان بدون مبنای واقعی است.

منابع به نقل از هاآرتص گفتند که اسرائیل در ماه‌های اخیر تونل‌هایی را در مناطقی که احتمال اختفای سنوار وجود داشت بمباران کرده است، اما هیچ نشانه روشنی مبنی بر اینکه او مورد اصابت قرار گرفته است وجود ندارد و او می‌تواند عمداً از خود پنهان داشته باشد.

از زمان حمله حماس در 7 اکتبر، که گفته می شود طراح اصلی سنوار بوده، اسرائیل محمد ضیف، فرمانده شاخه نظامی گروه و رفاعه سلامه، رئیس تیپ خان یونس، را در حمله هوایی در غزه در ماه ژوئیه و صالح العاروری معاون رئیس حماس را ترور کرد. اسماعیل هنیه رهبر حماس نیز در ماه ژوئیه در تهران در حمله ای که به طور گسترده به اسرائیل نسبت داده شد، ترور شد. سنوار و برادرش محمد به طور بی وقفه تحت تعقیب قرار می گیرند، اما تاکنون ردیابی دقیق آنها موفق از کار درنیامده است.

چندین گزارش به سیستم پیچیده و مخفیانه واسطه‌ها و یادداشت‌های دست‌نویسی که گفته می‌شود سنوار برای برقراری ارتباط از مخفیگاه‌های خود استفاده می‌کرده، اشاره کرده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.