به گزارش ایرنا، انتظارها از دکتر داروساز این است که از علم و دانش کسب شده در راستای خدمات رسانی به مردم استفاده کند و موضوع اقتصادی در جایگاه بعدی قرار بگیرد درحالی که هم اکنون مطالبات انباشته شده دارو سازان از سازمان های بیمه گر به عنوان دغدغه اصلی این قشر تبدیل شده است.
هم اکنون بسیاری از دست اندرکاران رشته های پزشکی اعم از پزشک، دندانپزشک، پرستار ، ماما و در نهایت داروساز به دانش داروشناسی نیاز دارند و تحقق موفقیت در فعالیت کاری منوط به این امر مهم است.
به گفته رئیس انجمن داروسازان ایران، فشارهای تحمیل شده به داروسازان، استخوان های این قشر را در هم شکسته و متاسفانه هر روز نیز مشکل جدیدی نیز بر مشکلات قبلی داروسازان افزوده می شود.
این مسئول اضافه کرد که داروسازان سراسر کشور تجربیات گرانقدری دارند و این موضوع زنگ خطری تلقی می شود، که چرخه دارویی کشور در حال تخریب است و باید پیش از آنکه بیش از این دیر شود، فکری به حال آن کرد.
وی، طولانی شدن تاخیر پرداخت مطالبات داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گری را از جمله مشکلات اساسی در این بخش عنوان و خاطر نشان کرده بود: انجمن داروسازان ایران به همه مراجع قانونی در تمامی سطوح کشوری مراجعه کرده و مکاتبات لازم را انجام داده اما متاسفانه فقط با وعده و وعید، مواجه شده است.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان نیز با اشاره به اینکه دارو ساران کشور در تامین،عرضه و خدمات دارویی حضور فعالی دارند، گفت: هم اکنون وضعیت داروسازی کشور با چالش های مواجه بوده که آموزش مساله مهم بشمار می رود.
دکتر مهدی بیگدلی افزود: هم اکنون 22 دانشکده دارو سازی در کشور فعالیت می کنند که سالانه حدود یک هزار تا یکهزار و 100 دانشجود در این واحدها تحصیل و پس از طی دکترای عمومی داروسازی فارغ التحصیل می شوند.
وی اظهار داشت: امروزه از افتخارات علم داروسازی این است که تعداد قابل توجهی از داروسازان و دانشمندان فرهخیته ایرانی در میان یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند و این مهم به لحاظ علمی تعداد مقالاتی که از سوی پژوهشگران ارائه می شود، بدقت مورد رصد قرار می گیرد.
این مسئول بیان کرد: طی سال های اخیر صنعت دارو سازی تحولاتی اساسی یافته، اما موضوع اشتغال داروسازان به موضوع اساسی تبدیل شده و در این میان 80 درصد فارغ التحصیلان این گروه در داروخانه ها به عنوان مسئول فنی (داروخانه های دولتی، خصوصی و بیمارستانی) مشغول بکار می شوند که این آمار در سطح جهانی 55 درصد است.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان ادامه داد: این موضوع نشان می دهد شمار فعالان داروساز در داروخانه های بخش های مختلف از نرم جهانی بیشتر است و این موضوع اساسی به بررسی بیشتری نیاز دارد .
به گفته این مسئول برای رفع این مشکل می توان فارغ التحصیلان این بخش در صنعت دارو سازی، شرکت های وارداتی و پخش دارو، مراکز تحقیقاتی ، پژوهشی و دانشگاههای علوم پزشکی فعالیت کنند.
وی ابراز کرد: هم اکنون 24 هزار دارو ساز و12 هزار داروخانه بخشی خصوصی در کشور فعالیت می کنند و این در حالی است شمار فارغ التحصیلان در دهه های گذشته افزایش یافته و تدوین سند چشم انداز در این حوزه ضروری است.
بیگدلی افزود: به جرات می توان گفت 90 درصد از داروهای مصرفی داخل کشور از نظر حجم تعداد اقلام در کارخانجات داخل تولید و تحت لیسانس شرکت های معتبر تولیدی و بسته بندی انجام می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: سود پایین داروها و از طرفی مطالبات طولانی مدت داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گری فعالیت فعالان این قشر را در آستانه ورشکستگی قرار داده و به این موضوع باید توجه کرد.
وی بیان کرد: بر این اساس برای بحث کمیت وکیفیت داروهای ایرانی دولت باید گام های مفیدی بردارد که این مهم می تواند به اشکال گوناگون و از طریق اعطای تسهیلات مناسب و یا پرداخت میزان مطالبات داروخانه ها که حدود یکسال می رسد، گام بردارد.

**80 درصد انرزی داروساز صرف مسائل مالی می شود
یک دارو ساز فعال شهر زنجان نیز با اشاره به اینکه فعالیت داروسازان به 2 حوزه مهم تقسیم بندی می شود، گفت: بر این اساس در جوامع پیشرفته از یک دکترای دارو ساز انتظار می رود از علم و دانش کسب شده در راستای خدمات رسانی استفاده شود و موضوع اقتصادی در جایگاه بعدی قرار دارد.
دکتر مصطفی سروش نسب نیا افزود: متاسفانه مشکلات عدیده ای موجب شده بخش دوم یعنی جنبه اقتصادی و حفظ سرمایه گردش مالی به دغدغه ای اساسی برای داروسازان تبدیل شود و به عبارتی دیگر بیشترین انرژی کاری آنان نیز صرف این کار می شود.
وی بیان کرد: همین مساله موجب شده آنگونه که باید و شاید نتوان از دانش کافی داروسازان در داروخانه ها برای ارائه مشاوره ها و انجام کار مراجعه کنندگان به نحوه مطلوبی استفاده کرد و این موضوع خلاء مهمی بشمار می رود.
این دارو ساز ادامه داد: طی ماههای گذشته و وجود مشکلات اقتصادی به ویژه نوسانات ارزی مشکلاتی را برای داروسازان و داروخانه های سطح کشور ایجاد کرده چرا که این قشر مجبورند بر خلاف ماههای گذشته اقلام دارویی را از شرکت های دارویی به صورت نقدی خریداری کنند.
وی بیان کرد: اخذ مالیات نیز با وجود شرایط کنونی داروخانه ها بر معضلات این قشر سایه افکنده و این کار در حالی انجام می گیرد که سازمان های بیمه گری بدهی خود به داروخانه ها را با تاخیر فراوان پرداخت می کنند و از طرفی تداوم این امر در عمل امکان بازگشت سرمایه ای را برای این صنف به دنبال ندارد.
سروش نسب نیا افزود: داروسازان مشکلات و معضلات متعددی دارند و در این میان مرجعی برای پاسخگوی دریافت و شنیدن درد دل های آنان نیست و این در حالی است ادامه فعالیت با چالش جدی مواجه شده است و آینده نامعلومی در انتظار فعالان این قشر است.
وی بیان کرد: هم اکنون مطالبات داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گری به هشت و حتی بیش از یکسال می رسد و با وضعیت کنونی شرایط اقتصادی سودآوری برای داروخانه وجود ندارد و در عمل می توان گفت در آستانه ورشکستگی قرار دارند.
این دارو ساز ادامه داد: حتی حق فنی نسخه ها نیز که اکنون 20 هزار ریال است هزنیه ناچیزی را شامل می شود چرا که برخی ها تصور می کنند داروخانه از این موضوع در آمدزایی داشته در حالی که فعالان این بخش هزینه های مختلف و حتی نظارت های دقیقی را باید بر اقلام خریداری شده داشته باشند.
وی ابراز کرد: برای کاهش مشکلات داروسازان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با رایزنی سازمان های بیمه گری تلاش کنند پرداختی ها به داروخانه ها به روز شود و از طرفی مالیات بصورت منطقی از سوی سازمان های مالیاتی وضع شود.

** مردم به دارو سازان اعتماد کنند
یک دارو ساز دیگر نیز باتاکید بر اینکه نوسانات قیمت ارز قیمت اقلام دارویی را با مشکلات مواجه کرده است، ادامه داد: برخی داروهای خارجی وارداتی مشابهه ایرانی نداشته و نمی توان بیمار را به نوع داخلی ان ارجاع داد و به طور مثال کمبود شیرخشک معضلاتی اساسی را برای مصرف کنندگان ایجاد کرده است.
دکتر فائزه نجفی افزود :اخذ حق فنی دارو امری طبیعی محسوب می شود چرا که وجود این فرد در داروخانه ها با هدف ارائه مشاوره های لازم به مراجعه کنندگان و در واقع ایجاد اعتماد دوسویه شکل گرفته است.
وی اظهار داشت: از طرفی مجاب کردن پزشکان برای مصرف و برند خاص دارویی بیمار معضلاتی را دارد چرا که آنها مجبورند برای دریافت داروی مورد نظر وقت و هزینه زیادی را صرف کنند و حتی درصورت نبود اقلام به شهرهای دیگر مراجعه می کنند.
این دارو ساز خاطر نشان کرد: فعالان این قشر در راستای خدمات رسانی بهینه به گروههای هدف تلاش می کنند و اما وجود موانع مختلف ادامه فعالیت را با مشکل جدی مواجه کرده است.

** دوگانگی در افزایش قیمت برخی اقلام دارویی دارد
استادیار دانشکده داروسازی استان زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون مشکلات عدیده ای از قبیل تاخیر پرداخت مطالبات داروخانه ها از سوی سازمان های بیمه گری بویژه تامین اجتماعی وجود دارد که 80 درصد مسائل را شامل می شود.
دکتر علیرضا یزدی نژاد افزود: از سوی دیگر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام می کند که نرخ برخی اقلام دارویی 9 تا 18 درصد افزایش یافته در حالی که فاکتورهای ارائه شده از سوی شرکت های دارویی به داروخانه ها این موضوع را تایید نمی کند.
وی اظهار داشت: این در حالی است در برخی اقلام دارویی افزایش قیمت رخ داده و این موضوع باید به مردم گفته شود و کتمان این موضوع کاری را از پیش نمی برد.
این دارو ساز ادامه داد: متاسفانه نایاب شدن برخی اقلام دارویی نظیر وارفارین که دارویی مهم برای بیماران قلبی است، به تازگی مشکل ساز شده و حتی دارویی جایگزین ندارد.
وی بیان کرد: عدم مصرف این نوع دارو برای بیماران به تشکیل لخته و در نهایت سکته های مغزی و قلبی منجر می شود و در واقع بسیار حیاتی است.
یزدی نژاد افزود: بررسی ها نشان می دهد ناهماهنگی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرگ موجب شده مشکلاتی در واردات این نوع دارو بوجود آید و این موضوع ربطی به تحریم ندارد.
به گزارش ایرنا، روز دارو ساز ارج نهادن به زحمات و تلاش های انسان های ایثارگری است که عمرخود را وقف خدمت رسانی و درمان مردم نموده و در عرصه تحقیق و پژوهش و اشتغال و شکوفایی اقتصاد کشور همواره پیش رو و طلایه دار بوده اند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.