به گزارش ایرنا، اما آمارها در کشور بیانگر آن است که الگوی انتقال این بیماری تغییر یافته و رفتارهای پر خطر جنسی از علت های مهم آن اعلام شده و در این میان عموم مردم از عنوان این بیماری و انگ و برچسب ناشی از آن می ترسند و این خود عاملی مهم در شیوع بیشتر آن است.
بر اساس اعلام نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی کشور، تا پایان سال گذشته در مجموع 37 هزار و 650 نفر مبتلا به این بیماری شناسایی، ثبت و گزارش شده که 83 درصد آنان را مردان و 17 درصد را زنان تشکیل می دهند و 51 درصد موارد ثبت شده نیز در گروه سنی 21 تا 35 سال هستند.
طبق اعلام نظام گزارش دهی از کل موارد شناخته شده تعداد 13 هزار و 293 نفر فوت و 15 هزار و 278 نفر نیز وارد مرحله ایدز (اچ آی وی ) پیشرفته شده اند و بقیه هم تحت درمان قرار دارند.
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان زنجان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: علت ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که که از سال 65 تا کنون در کشور به ثبت رسیده اند، به ترتیب تزریق با وسائل مشترک در مصرف کنندگان مواد ( 61.7) رابطه جنسی (20.3 درصد) و انتقال از مادر به کودک نیز (1.5 درصد) بوده و در این میان راه انتقال در 16.3 درصد از این گروه نیز نامشخص مانده است.
حسین معصومی افزود: این در حالی است که الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال های اخیر تغییر کرده به گونه ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال گذشته، 32 درصد موارد ثبت را زنان و 68 درصد آنان را مردان تشکل می دهد.
وی یادآوری کرد: راه احتمال انتقال در 33 درصد موارد اعتیاد تزریقی، 47 درصد روابط جنسی (24 درصد زن و 23 درصد مرد)، 2 درصد مادر به کودک و در 18 درصد راه احتمالی بیان نشده و در این میان هیچ مورد جدیدی از طریق خون و فرآورده های خونی ثبت نشده است.
معصومی، راههای انتقال بیماری را شامل انتقال از طریق تماس جنسی، خون یا فرآورده های خونی، استفاده از وسایل تزریقی (سرنگ) مشترک و تماس های تصادفی با سرنگ و وسایل تیز و برنده که به خون فرد بیمار آلوده شده باشد، انتقال از مادر به کودک در حین بارداری، زایمان و شیر دهی و انتقال از طریق پیوند اعضا ذکر کرد.

** انگ و بد نامی، کنترل اچ آی وی را سخت کرده است
مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر مرکز بهداشت استان زنجان ادامه داد: ابتلا به اچ آی وی به علت های مختلفی با انگ و بدنامی عجین شده که همین مساله کنترل این بیماری را با مشکل مواجه کرده و کاستن از انگ و استیگمای موجود در مورد بیماری ایدز می تواند موجب دستیابی به اهداف کنترل HIV (اچ آی وی) در جامعه شود.
وی بیان کرد: کنترل اپیدمی اچ آی وی در گرو دستیابی به سه هدف مهم (اهداف 90 90 90 سازمان جهانی بهداشت ) به تمامی کشورها جهان اعلام شده و بر این مبنا تا سال 2020 در کشورهای جهان 90 درصد از افراد مبتلا باید شناسایی و به خدمات درمانی دسترسی پیدا کنند.
معصومی افزود: تا سال 2020 در کشورهای جهان 90 درصد بیماران نیز تحت درمان باشند و با درمان موثر، تعداد ویروس در خون و ترشحات بدنشان به حدی پایین باشد که ضمن تضمین سلامت خود، احتمال انتشار بیماری به سایرین به حداقل ممکن برسد.
وی بیان کرد: اچ آی وی متعلق به گروه جمعیتی، نژاد و یا ملیت خاصی نیست و هر انسان در صورتی که در معرض تماس با این ویروس قرار گیرد، می تواند مبتلا به HIV شود.
این کارشناس ادامه داد: وجود فرهنگ حاکم و از طرفی انگ و برچسب به این نوع بیماری موجب شده آنگونه که باید و شاید نتوان اطلاع رسانی مناسبی به گروههای هدف بویژه نسل جوان ارائه داد و بروز همین مساله اجرای برنامه های مختلف را با دشواری مواجه می کند.
معصومی افزود: بر خلاف تصور مردم امید به زندگی در بیماران مبتلا به اچ آی وی افزایش یافته و تحقق این مهم در صورتی است که گروههای هدف با مراجعه به مراکز تعیین شده نسبت به انجام آزمایش ها اقدام کنند که پس از تایید بلافاصله کارهای درمانی نجام می شود.

** گروههای پر خطر برای مشاوره با خط 1802 تماس بگیرند
مسئول مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز ادامه داد: این مرکز با هدف شناسایی ، درمان و بیماری های رفتاری از جمله اچ آی وی ، هپاتیت راه انداری شده که طبق سند اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت در راستای شناسایی و درمان مبتلایان حرکت می کند.
دکتر زهرا نظریان افزود: خط 1802 راهی مطمئن برای عموم مردم و گروههای هدفی است که خواستار دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر در ارتباط با بیماری های رفتاری به ویژه اچ آ وی هستند.
وی بیان کرد: متاسفانه امارها نشان می دهد الگوی انتقال به دلیل افزایش اطلاعات عموم مردم در واقع ارتباط با انتقال از سرنگ های آلوده و روش انتقال بین معتادین به سمت انتقال به رفتارهای پر خطر جنسی محافظت نشده تغییر یافته است.
مسئول مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: در این مرکز تمامی مشاوره ها و آزمایش های مربوط به بیماری اچ آی وی رایگان بوده و پس از تشخیص و تایید نهایی درمان های دارویی آغاز می شود.
وی اظهار داشت: موضوع مهم این است که رفتارهای پر خطر جنسی در مقایسه با سال های گذشته به ویژه در بین نسل جوان افزایش یافته و به عبارتی دیگر در معرض خطر هستند که نیازمند اطلاع رسانی بیشتر است.
نظریان افزود: اغلب بیماران برای انجام مشاوره ها و دریافت خدمات مورد نیاز به دلیل ترس و انگ تمایلی برای حضور در چنین مراکزی ندارند که البته پس از مراجعه و اینکه مسائل و موارد مطرح کاملا محرمانه است، اعتماد لازم بوجود می آید.
وی ابراز کرد: اغلب قربانیان ناخواسته و به دلیل نبود اطلاعات کافی در ارتباط با راههای انتقال آن به بیماری اچ آی وی مبتلا شده اند و این موضوع اطلاع رسانی روش های پیشگیری را بیش از گذشته ضروری کرده است.
مسئول مرکز مشاوره بیماریهای رفتاری علوم پزشکی استان زنجان ادامه داد: افرادی که سابقه رفتارهای پر خطر جنسی داشته اند بیش از گذشته در معرض خطر بوده و برای اطمینان بخشی لزوم انجام آزمایش ها ضروری است.
وی بیان کرد: 72 ساعت اولیه زمان طلایی مراجعه گروههای پر خطر برای انجام آزمایش ها به این مرکز بوده و این موضوع در انجام مشاوره ها و درمان های لازم اهمیت بسزایی دارد.
نظریان افزود: برای افرادی که احتمال بروز بیماری وجود دارد و تا اعلام جواب قطعی آزمایش ها، درمان پیشگیرانه آغاز می شود که مبتلایان باید به مدت 28 روز داروی تجویزی را مصرف کنند که در صورت تایید مراحل بعدی درمان آغاز می شود.

** ایدز پایان زندگی نیست
یک متخصص بیماری های عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان نیز با اشاره به اینکه ایدز یک بیماری کشنده است که توسط ویروس HIV ایجاد می شود، گفت: با ورود این ویروس به بدن، قدرت دفاعی بیمار روز به روز کاهش و هر میکروبی فرصت بیمار کردن فرد را پیدا می کند.
دکتر احمد رضا مبین افزود: بیماری HIV با یک حالت شبیه سرماخوردگی که بلافاصله بعد از عفونت در مدت سه هفته تا 6 رخ می دهد، همراه است و از این حالت گاهی اوقات تحت عنوان حالت seroconversion یاد می شود.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: احتمال علایمی نظیر تب، گلودرد، بزرگی غدد لنفاوی، درد مفاصل و عضلات، سر درد، ضعف و بی حالی، بی اشتهایی، تهوع و استفراغ، کاهش وزن، اسهال و گاهی دانه های جلدی یا تظاهرات عصبی نشانه هایی است که در فرد مبتلا بروز می کند.
وی اظهار داشت: بیماران ایدزی و اچ آی وی بیشترین معضلات و مشکلات خود را ترس از تنهایی، طرد شدن از اطرافیان خود عنوان می کنند که این موضوع بسیار دردناک است و در نتیجه به ناچار بیماری خود را پنهان می کنند.
مبین افزود: متاسفانه آمارها از افزایش ابتلای زنان به بیماری اچ آی وی حکایت دارد و این موضوع یک زنگ خطری است چراکه این قشر ستون خانواده بوده و نقش مهمی در تربیت نسل آینده بر عهده دارند.
وی اظهار داشت: بر این اساس به دلیل بروز محدودیت هایی و از طرفی وجود مشکلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی موجب شده راه انتقال این بیماری از اعتیاد تزریقی به سمت روابط جنسی کنترل نشده تغییر یابد و این موضوع نگران کننده است.
این متخصص بیماری های عفونی بیمارستان ولی عصر(عج) استان زنجان ادامه داد: بر این اساس برای پیشگیری بهتر است هر فردی یکبار در عمر خود و با مراجعه به مراکز مشاوره بیماری های رفتاری وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی که در تمامی استانها راه اندازی شده بدون ذکر نام بصورت رایگان تست اچ آی وی دهند که به نحوی بیمار یابی انجام می گیرد.
وی خاطر نشان کرد: هم اکنون درمان بیماری ایدز در وضعیت مناسب درمانی دارد و در این ارتباط دولت هزینه های بسیار خوبی را برای تامین داروهای مصرفی در نظر گرفته که تلاش دانشمندان بر این است که تا چند سال آینده این بیماری به درمان قطعی برسد.
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: هم اکنون و با پیشرفت های که حاصل شده زوجین مبتلا به بیماری اچ آی وی و حتی مادر ابتلا به این بیماری طبق دستور العمل های مطرح شده می توانند باردار شوند بدون اینکه برای نوزاد مشکلی بوجود آید.
وی بیان کرد: این درحالی است که در گذشته مادر مبتلا به اچ آو وی حق بچه دار شدن نداشت، که اکنون این مهم طبق دستور العمل هایی انجام می گیرد.
مبین خاطر نشان کرد: اگر افراد تحت نظر مراقبت های پزشکی و داروهای تجویزی را مصرف و واکسن ها را به موقع تزریق کند، و از طرفی در مدت سه تا 6 ماه به متخصص مربوطه مراجعه کنند همانند سایر افراد می توانند به زندگی عادی خود ادامه دهند و این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.