به گزارش ایرنا، علیرضا جزء قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: پاییز سال 96 خشک ترین پاییز 50 سال گذشته را در استان زنجان داشتیم و وضعیت بارندگی مناسب نبود.
به گفته وی، طی اسفند سال گذشته و اردیبهشت امسال فقط بخشی از کمبودهای آبی زنجان تامین شد اما بارش ها، منابع آبی استان را تقویت نکرد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: بر اساس شاخص های خشکسالی متاسفانه بخش بزرگی از این استان دچار خشکسالی است.
جزء قاسمی با بیان اینکه این شاخص ها فقط بارندگی نیست و یکی از آیتم ها را شامل می شود، اظهارکرد: رطوبت خاک، پوشش برفی و افزایش درجه حرارت و عوامل مختلف دیگر از شاخص های معتبر خشکسالی و پهنه بندی محسوب می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: بر این اساس 31.8 درصد از مساحت استان در خشکسالی شدید، 46.3 درصد در خشکسالی متوسط و 11.9 درصد نیز دچار خشکسالی خفیف است.
جزء قاسمی بابیان اینکه فقط 3.7 درصد مساحت استان زنجان وضعیت نرمالی دارد، یادآوری کرد: این بارندگی ملاک عبور از خشکسالی نیست چرا که بارندگی های به شکل باران به سفره های زیر زمینی جذب نمی شود.
وی با بیان اینکه طی 10 سال گذشته میانگین دمای استان زنجان بیش از 1.5 درجه افزایش یافته که در تبخیر آب تاثیرگذار است، گفت: بر اساس شاخص های خشکسالی در این زمان 6.6 درصد از مساحت استان در خشکسالی بسیار شدید، 37.5 درصد شدید، 49.9 درصد متوسط و 5.9 درصد نیز در خشکسالی خفیف قرار داشت.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان تاکید کرد: طبق شاخص های خشکسالی در دوره 10 سال گذشته فقط یک درصد مساحت استان در حد نرمال بوده است.
جزء قاسمی یادآوری کرد: با توجه به اینکه رژیم بارش ها از برف به باران تغییر یافته است با این بارندگی ها وضعیت کمبود آب جبران نمی شود.
به گزارش ایرنا، مساحت استان زنجان 2 میلیون و 250 هزار هکتار است.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.