ذبیح الله تاراسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: همچنین زنجان جزو استان‌هایی است که کمترین شیوع شپش سر در آن دیده می‌شود.
معاون آموزش و پرورش زنجان افزود: برای کاهش بیماری ها از جمله شپش سر، آگاه سازی های لازم توسط مربیان نسبت به رعایت بهداشت در خانواده ها انجام شده است، چون 'منشا' اصلی این بیماری در بیرون از مدارس است.
شپش (پدیکلوزیس) بیشتر در محیط هایی با تجمع و تراکم جمعیتی زیاد به خصوص در روزهای سرد سال 'شیوع' می یابد.
احتمال ابتلا به شپش در تمامی افراد و گروه های سنی وجود دارد، آلودگی به این انگل در برخی از گروه های سنی به دلیل شرایط محیطی نمود بیشتری دارد.
وی تاکید کرد: ابتلای فرد به شپش انگ نیست و حتی به فرهنگ پایین منطقه نیز ربطی ندارد، چرا که تمامی طبقات اجتماعی در معرض آلودگی به این انگل قرار دارند.
تاراسی اظهار کرد: بیشترین راه های انتقال بیماری شپش سر، همجواری لباس ها، به خصوص کلاه و کاپشن های افراد مبتلا با دیگران، یا استفاده مشترک از این لباسها است.
شپش سر از فرد مبتلا از طریق تماس مستقیم، از سری به سر دیگری می تواند منتقل می شود.
تماس فرد با وسایل آلوده بیمار، از قبیل بالش، پتو، ملحفه، برس، شانه، گل سر، گیره مو، مقنعه و شال و روسری، چادر، کلاه، حوله حمام، وسایل آرایش مو و به عبارتی دیگر استفاده از وسایل شخصی فرد مبتلا از دیگر علل شیوع بیماری شپش سر است.
معاون آموزش و پرورش زنجان با اشاره به نقش اولیای دانش آموز در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، گفت: اگر پدر و مادر علم کافی در پیشگیری و راه های درمان بیماری ها داشته باشند، می توانند از ابتلا به بسیاری از این بیماری ها با رعایت بهداشت جلوگیری کنند.
وی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف مهم مربیان بهداشت، معاینات سر دانش آموزان است، در مدارسی که مربی بهداشت ندارد، به ویژه در روستاها، بهورز خانه های بهداشت، وظیفه کنترل سلامت و مراقبت های ویژه از دانش آموزان را برعهده دارند.
تاراسی با اشاره به ضرورت گسترش طرح سفیران سلامت دانش آموزی در استان، گفت: هم اکنون نزدیک به 15 درصد از دانش آموزان هر مدرسه سفیر سلامت هستند و همین موضوع باعث کاهش بسیاری از بیماری ها و افزایش بهداشت افراد شده است.
وی با بیان اینکه مدارس زنجان به شدت از لحاظ تعداد مربیان بهداشت کمبود دارد، گفت: اکنون در 2هزار و 400 آموزشگاه فعال این استان، فقط 100 مربی بهداشت در این حوزه فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا، کل دانش آموزان مقطع ابتدایی هر سال توسط مربیان بهداشت و بهورزان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان مورد معاینه قرار می گیرند، تا در صورت مشاهده علائم بیماری، به مراجع پزشکی ذیصلاح ارجاع شوند.
ابتلا به شپش (پدیکلوزیس) تنها به ایران اختصاص ندارد بلکه گستره جهانی دارد به طوری که طی دهه گذشته در ایالات متحده آمریکا هر سال 6میلیون ابتلای به شپش گزارش شده است.
شپش پس از طی مراحل تخم، لارو به انگل بالغ تبدیل می شود و مدت زمان لازم برای تبدیل تخم ها به شپش بالغ دو تا سه هفته و طول عمر شپش ها 30 تا 50 روز است.
شکل بالغ، لارو و تخم شپش می تواند به عامل عفونی پدیکولوزیس منجر شود.
3216/6085
خبرنگار: سجاد کریمی ** انتشار دهنده: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.