اصغر پرتوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از چند هفته تبلیغ و سر و صدای جهان، منتظر اعلام مواضع خاصی از جای ترامپ بودیم، اما هیچ سخن جدیدی نشنیدیم.
وی تاکید کرد: ترامپ با رئیس جمهوری قبلی دولت آمریکا به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست و عموم مردم متوجه بی اساس بودن صحبت های وی شدند و به آسانی آن را تحلیل کردند.
پرتوی اظهار کرد: گوش ایرانیان پر از اتهاماتی است که به طور مداوم طی سال های گذشته آمریکا مطرح کرده است.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه گفت: به واقع در سراسر جهان، تنها سیاستمدارانی که ترامپ را همراهی می کنند به رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی منتهی می شود.
وی خاطرنشان کرد: حرف های ترامپ در سخنرانی شب جمعه، باب میل این 2 رژیم بود و هیچ سخن اساسی و منطقی در آن مطرح نشد.
پرتوی ادامه داد: آژانس بین المللی اتمی که تنها مرجع بررسی کننده فعالیت های هسته ای ایران است، پس از سخنرانی ترامپ، پایبندی ایران به مفاد برجام را طی بیانیه ای تایید کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد زنجان گفت: به نظر می رسد، ترامپ قصد دارد در جهت خوشایند رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی برجام را به هم بریزد اما در خصوص پایبند نبودن ایران فقط ادعاهای پوچ و توخالی مطرح می کند.
وی تصریح کرد: ترامپ از سویی تحت تاثیر لابی های صهیونیستی است، از سوی دیگر چشم به ثروت عربستان سعودی دوخته است.
پرتوی با بیان اینکه در سخنان ترامپ هیچ سخن قابل تحلیلی وجود نداشت که بتوان روی آن مانور داد، افزود: باید به کنگره پایبندی ایران را گزارش می داد که خلاف این گزارش را ارائه کرد اما در نهایت باید کنگره تصمیم بگیرد.
این استاد علوم سیاسی گفت: شواهد نشان دهنده یک دست نبودن اعضای کنگره است و از سوی دیگر ایران به واقع سیاست عقلانی در پیش گرفته است.
وی تاکید کرد: مهم این است که ترامپ موفق نشود ایران را به عنوان ناقض برجام در جهان معرفی کند و تاکنون هم موفق نبوده و ثابت شده است که اگر برجام موفق نبوده ناقض آن آمریکاست.
پرتوی اظهار کرد: تاکنون دنیا پشت سر برجام و ایران بوده و امید می رود از این پس نیز، قدرت های جهانی هم با موضع ترامپ همراهی نکنند.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا جمعه شب (به وقت تهران) سیاست جدید دولت خود در قبال ایران را اعلام کرده و گفت که پایبندی ایران به برجام را تایید نمی کند و تصمیم گیری درباره سرنوشت آن را به کنگره آمریکا خواهد سپرد.
وی ساعت 12.45 دقیقه روز جمعه به وقت محلی (20.15 به وقت تهران) پس از ماه ها جنجال آفرینی تبلیغاتی درباره برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) و آنچه او اقدامات ثبات زدایانه ایران در منطقه می نامد، راهبرد جدید دولتش را در این باره از تریبون کاخ سفید اعلام کرد.
3001/6085
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: رویا رفیعی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.