به گزارش ایرنا ، تولیدکننده بناست کالایی با کیفیت های داخلی و بین المللی تولید و روانه بازار کند و صادرکننده باید بازار را شناسایی و بستر را برای ورود کالای تولیدی مهیا و به نوعی کار نا تمام عرصه تولید را تکمیل.
از همین روست که هر یک از این عرصه های تخصصی، مردانی توانمند می طلبند که در حوزه کاری خود با تمام قوا وارد شوند و همه فکر و ذکر خود را بر روی آن حوزه متمرکز کنند، تلاش برای تولیدی با کیفیت و استانداردهایی قابل قبول و کوشش برای ایجاد بازاری پایدار و مطالبه گر.
مدیرکل گمرک استان زنجان معتقد است: در صورتی که شرکت های تخصصی صادراتی شکل بگیرد، می توان آسانتر با صادرکنندگان ارتباط برقرار کرد و آنان را از مشوق ها و تسهیلات موجود مطلع ساخت.
حمید احمدی ادامه داد: در صورت شکل گیری شرکت های تخصصی صادراتی، برنامه ریزی منسجم تری برای یافتن بازارهای هدف پایدار و بلند مدت انجام می گیرد و صادرات این استان در مسیر با ثبات تری حرکت می کند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان هم صادرات را مقوله فوق العاده پیچیده ای می داند که در آن مخاطب بازارهای جهانی و تجار مسلط بر شرایط بازار است.
مهدی رنگ رونا ورود به چنین بازارهایی را نیازمند برخورداری از دانش تجارت خارجی و بهره گیری از نیروهای آموزش دیده و مستعد در این زمینه اعلام می کند.
وی آن روی سکه صادرات را تولید کالاهای صادراتی خواند و گفت: در کنار این نوع تولید، تداوم حضور در بازار هم نکته کلیدی دیگری است که باید همواره مد نظر داشت که اگر این حضور استمرار نداشته باشد، عرضه کالا بار درگی با مشکل مواجه می شود.
رنگ رونا تاکید کرد که یک صادرکننده به حتم نباید یک تولیدکننده باشد و در نتیجه ارتباط بین تولیدکننده با صادرکننده باید اتفاق بیافتد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه تولیدکننده دوست دارد همه اقدامات را خود به تنهایی انجام دهد، ریشه چنین نگرشی را دیدگاه سنتی برخی از تولیدکنندگان نسبت به مقوله تولید می خواند و گفت که کار صادرات باید توسط افراد متخصص انجام شود.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم سخنان رنگ رونا را تایید کرد و گفت: بیشتر تولیدکنندگان خود صادرات را انجام می دهند و متاسفانه یا خوشبختانه توانسته اند واحدهای بازاریابی ایجاد کنند و صادرکننده باشند و خارج از این روند نیازی به حضور بخش دیگری برای صادرات کالا ندیده اند.
امیر علی مسیبی افزود: شرکتی های تخصص صادرات را نداریم و شاید از محل همین تولیدات صادراتی، بازار جدیدی شناسایی شود یا کالایی را پیدا کنند که ارزش صادراتی دارند، این خلاء احساس می شود.
وی ادامه داد: در چند سال گذشته کمبود شرکت های تخصصی صادراتی به دغدغه ای در استان تبدیل شده، در حالی که در کشور این اتفاق افتاده و این شرکت ها شکل گرفته است.
مسیبی خاطرنشان کرد: تشکیل چنین شرکت هایی با دستور دستگاه های دولتی محقق نمی شود چون امکان دارد افراد با توانایی های مختلف حاضر به راه اندازی چنین تشکل هایی شوند اما در مقابل می توان فراخوانی منتشر یا گردهمایی برپا کرد و مشکل استان در این زمینه را با فارغ التحصیلان دانشگاهی مطرح ساخت تا در میان آنان انگیزه ایجاد شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار زنجان هم نبود شرکت های تخصصی صادراتی را یک مشکل عمومی برای این استان اعلام کرد و گفت: ریشه این موضوع در نبود آشنایی کافی با بازارهای جهانی و مکانیسم های صادرات است.
فرامرز نیک سرشت تاکید کرد: نبود آشنایی کافی با بازار، فقدان ثبات اقتصادی، نبود برنامه ریزی بلندمدت و متاثر بودن فضای اقتصادی از نظام سیاسی و تحریم ها تاکنون ریسک صادرات را افزایش داده و کمتر کسی جرات ورود تخصصی به این حوزه را یافته است.
وی شکل گیری شرکت های تخصصی صادراتی را از نیازهای استان زنجان خواند و تحقق این موضوع را زمینه ساز حل بخش قابل توجهی در حوزه تولید اعلام کرد.
نیک سرشت ادامه داد: تولیدکننده مشکلات متعددی دارد که بیشترین زمان و انرژی خود را باید صرف رفع و رجوع آنها کند ، حال اگر به این شلوغی ، مقوله صادرات هم اضافه شود به حتم زمان بیشتری از تولیدکننده را متوجه خود می کند.
وی خاطرنشان کرد: شکل گیری شرکت های تخصصی و اعتماد تولیدکنندگان به آنان برای صادرات محصولات تولیدی نیازمند فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است و حاکمیت هم باید بتواند بستر سازی ها را انجام دهد تا در صادرات شرکت های تخصصی تشکیل شوند.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان زنجان نیز در باره به خبرنگار ایرنا گفت: این استان در حوزه صادرات توانمند و رتبه صادراتی زنجان در سال گذشته از کل صادرات کشور 0.7 دهم بود که امسال این رتبه به 0.9 رسیده است.
مهدی رنگ رونا افزود: این رتبه در مقایسه با واحدهای تولیدی دارای توانمندی صادرات این استان قابل توجه محسوب می شود چرا که زنجان فقط 85 تولیدکننده صادرات محور دارد.
وی تاکید دارد کالاهای تولیدی در استان توانایی حضور در بازارهای جهانی را دارند از ارزش افزوده بالایی متناسب با وزن کالا برخوردارند.
استان زنجان ظرفیت بالایی در حوزه صادرات محصولاتی چون سیم و کابل، ترانسفورماتور، شمش روی و سرب و مس، فرش، محصولات کشاورزی و صنایع دستی دارد اما هدایت این میزان کالاهای ارزشمند به بازارهای جهانی نیازمند حضور تخصصی و حرفه ای گروه های صادرکننده است.
3001/8068
خبرنگار: مینا افشاری** انتشار: اسماعیل جهانبخش
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.