انتخابات مجمع J&K(جامو و کشمیر)، اولین انتخابات از زمانی است که ایالت سابق استقلال خود را از دست داد. در آگوست 2019، این منطقه به دو بخش «جامو و کشمیر»، و «لداخ» تقسیم شد که تحت حاکمیت مستقیم دهلی قرار گرفتند.

به گزارش جماران؛ منطقه کشمیر تحت نظار هند، برای اولین بار در 10 سال گذشته شاهد برگزاری انتخابات مجلس منطقه‌ای جامو و کشمیر است. این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که نارندرا مودی، نخست وزیر هند در سال ۲۰۱۹ وضعیت شبه‌خودمختاری این منطقه عمدتا مسلمان‌نشین را لغو و وضعیت آن را به یک قلمروی کنترل‌شده فدرالی تبدیل و این منطقه مورد مناقشه میان هند و پاکستان، وضعیت نیمه خودمختار خود را در آن سال از دست داد.

رای گیری انتخابات مجلس منطقه‌ای جامو و کشمیر در ۳ مرحله یعنی ۱۸ و ۲۵ سپتامبر و اول اکتبر برگزار می‌شود و نتایج آن ۸ اکتبر اعلام می‌شود.

براساس گزارش‌ها، در این انتخابات، از سوی ۹ میلیون رای‌دهنده ثبت‌نام شده، اعضای مجلس ۹۰ کرسی منطقه هیمالیا را انتخاب خواهند کرد. پس از مرحله اول رای‌گیری که در روز چهارشنبه 18 سپتامبر (28 شهریور ماه) برگزار شد، دور دوم و سوم در ۲۵سپتامبر و ۱ اکتبر برگزار خواهد شد و آرا نهایی آن در ۸ اکتبر شمارش خواهد شد و نتایج در همان روز اعلام می‌شود.

تا امروز و طی دور اول انتخابات، هشت حوزه انتخابیه در منطقه جامو و 16 حوزه از دره کشمیر در مرحله اول انتخابات مجلس رای دادند و اواخر روز چهارشنبه، کمیسیون انتخابات هند از مشارکت 61.13 درصدی رای دهندگان در مرحله اول انتخابات سه مرحله‌ای مجلس خبر داد و دو مرحله‌رای گیری دیگر در 25 سپتامبر و 1 اکتبر در 66 حوزه انتخابیه مجلس باقی مانده برگزار می شود.

از لحاظ تاریخی، مشارکت رای دهندگان در منطقه کشمیر به دلیل فعالیت‌های شبه نظامیان مدافع استقلال کم بوده است. با این حال، در انتخابات سراسری آوریل و می، مشارکت به 58.5 درصد رسید که بالاترین میزان در 35 سال گذشته بود.

انتخابات مجمع J&K(جامو و کشمیر)، اولین انتخابات از زمانی است که ایالت سابق استقلال خود را از دست داد. در آگوست 2019، این منطقه به دو بخش «جامو و کشمیر»، و «لداخ» تقسیم شد که تحت حاکمیت مستقیم دهلی قرار گرفتند.

به گفته دولت هند، امروز توسعه مناطق  جامو و کشمیر و بازگشت به حالت عادی با لغو خودمختاری آن تسهیل شده است. با این حال، طبق آمار رسمی دولت هند، نرخ بیکاری کشمیر 18.3 درصد است که بیش از دو برابر میانگین کشوری است.

انتخابات در منطقه کشمیر، احزاب منطقه‌ای کشمیر، کنفرانس ملی (NC) و حزب دموکراتیک خلق (PDP) را درگیر می‌کند که به دنبال بازگرداندن وضعیت ویژه J&K در برابر BJP است که هدف آن توسعه اقتصادی و پایان دادن به ستیزه‌جویی است.

امروز پس از سه دهه درگیری، کشمیر با بیش از نیم میلیون سرباز هندی یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان باقی مانده است.

در منطقه کشمیر، یک مناقشه طولانی مدت پس از چندپارگی هند در سال ۱۹۴۷، عمدتا بین پاکستان و هند وجود دارد. چین نیز در این اختلاف و درگیری‌ها مداخلات کوچکی داشته است و تا امروز بر سر این موضوع سه جنگ بین هند و پاکستان رخ داده است.

Kashmir_map.svg

کشور هند ادعای مالکیت کل ایالت جامو و کشمیر را دارد و تا سال ۲۰۱۰، ۴۳ درصد آن منطقه را اداره می‌کرد. هند مناطق «جامو»، «لداخ»، «دره کشمیر» و «یخچال سیاچن» را در کنترل خود دارد. پاکستان با این ادعای هند مخالف است و کنترل ۳۷ درصد کشمیر شامل «بلتستان» و «کشمیر آزاد» را در اختیار دارد.

تا امروز، چین مناطق «دمچک، دره شاکسگام و اقصای چین یا آکسای چین» را به اشغال خود درآورده است. از زمانی که چین این مناطق را در جنگ هند و چین گرفت، هند بر سر ادعای چین نسبت به این مناطق مخالفت می‌کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.