خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) مرکز زنجان با در نظر گرفتن همین موضوع از حجت الاسلام مهدی بیگ مهدی رئیس جبهه متحد اصولگرایان، مجید تقی لو رئیس شورای اصلاح طلبان و یوسف بیانلو جامعه شناس، دعوت کرد تا با حضور آنان موضوع تاثیر وعده های انتخاباتی بر اعتماد اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد.

** وعده های غیرعملی یا دروغ است یا غیر کارشناسی
رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان گفت: وعده های غیر عملی را باید از دو جهت برررسی کرد، یکی آنکه به واقع کاندیداها می دانند و دروغ می گویند و دیگری اینکه حرف هایی می زنند که غیرکارشناسی است.
تقی لو تصریح کرد: وعده هایی که برخی ها کارشناسی نشده و با علم به عملی نشدن آن مطرح می کنند اقدام ویرانگری است که اعتماد و سرمایه اجتماعی را نابود می کند.
وی بیان کرد: دروغ ریشه تمام مفاسد است و همه ائمه به راستی سفارش کرده اند و دروغ را رسواگر و ویرانگر می دانند و گاه برخی نامزدها در بیان وعده ها دروغ می گویند یا تهمت هایی را مطرح می کنند که خود آنان هم نسبت به دروغ بودن آن اذعان دارند.
رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان گفت: زمانی که در جامعه اعتماد نباشد و مردم بفهمند که مسئولان دروغ می گویند، جامعه به سمت توسعه پایدار و پیشرفت حرکت نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: برخی از وعده ها غیر کارشناسی است و شخصی از سه برابر کردن یارانه ها سخن می گوید، وعده ای که تحقق آن به سادگی امکانپذیر نیست و موضوعی غیر کارشناسی محسوب می شود و این فریب مردم و به بی راهه بردن مسائل است و آنان زمانی نتیجه این وعده را می بینند که اعتماد و سرمایه اجتماعی خدشه دار شده باشد.
تقی لو ابراز کرد: دروغ به پایه های اخلاقی جامعه آسیب می زند، در مجموع آسیبی که دروغ رییس جمهوری به کشور زده فقط در حوزه سیاست و اقتصاد نیست، دین باوری مردم را مورد هدف قرار می دهد، اعتماد به عالمان دینی را خدشه دار و انسانیت را مسخ می کند.
* راستی و درستی عناصر تشکیل دهنده اعتماد اجتماعی هستند
رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان گفت: اعتماد اجتماعی بزرگترین، سرمایه اجتماعی هر ملت و کشوری است و راستی و درستی عناصر تشکیل دهنده آن محسوب می شوند.
مجید تقی لو افزود: در صورتی که حاکمیت راستی و راستگویی را پیشه راه قرار دهد، این سرمایه اجتماعی حفظ خواهد شد و در صورت وجود اعتماد اجتماعی، مردم در تمام مسائل از جمله در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و حتی در حوزه نظامی گری هم دولت را کمک خواهند کرد.
وی اظهار کرد: در چنین شرایطی است که هر شخصی به اندازه توان خود به یاری دولت می آید و از همین رو اعتماد یکی از سرمایه های اصلی و ارکان اصلی یکی نظام و کشور است.
تقی لو ادامه داد: در مشارکت اقتصادی اگر اعتماد وجود داشته باشد و مردم احساس کنند که به دولت می توان اعتماد کرد، مثل شرایط جنگ تحمیلی، در حد توان مشارکت می کنند تا چرخ تولید و اقتصاد به حرکت درآید، در حوزه سیاسی هم به همین میزان مشارکت خواهند کرد.
* بداخلاقی در جامعه جاری است
رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان گفت: فریب دادن مردم بد اخلاقی است، موضوعی که در جامعه از زمان دولت گذشته جاری شده است.
تقی لو ادامه داد: نامزدها به فقر، بیکاری و بیچارگی مردم یا بخشی از آنان اشاره می کنند، باید پرسید چگونه پس از 37 سال از پیروزی انقلابی که شعار آن رفع فقر بود، همچنان می توان در جامعه فقیر و مستمند پیدا کرد.
وی خاطر نشان کرد: وقتی هدف قدرت شد، از هر وسیله ای برای تخریب رقیب استفاده می شود، با شعار های پوپولیستی و وعده های دروغ مردم را فریب می دهند.
رئیس شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان زنجان گفت: اگر در جامعه ما مدیران و مسئولان و نامزدها، صادقانه با مردم رفتار کنند و مشکلات را حتی کمبودها را صادقانه مطرح سازند، همچون دهه 60 که کشور درگیر جنگ بود، مردم احساس کنند در حاکمیت نقش دارند و حکومت هم صادقانه با مردم رفتار می کند و مشکلات یکی پس از دیگری برطرف می شود.
وی ابراز کرد: اما اینکه چگونه می توان جلوی دروغ و وعده های دروغ را گرفت، اگر مسئولان یا هیات نظارت یا شورای نگهبان که قصد نظارت بر انتخابات را دارد، در صورتی که در نخستین قدم دروغگویی نامزد مورد نظر، برخورد کنند، به نظر این وضعیت نمی تواند ادامه پیدا کند.
رییس شورای هماهنگی اصلاح طلبان تاکید کرد: مقابله با بد اخلاقی ها کار سختی نیست و اگر مسئولان چه در وزارت کشور و چه شورای نگهبان یا مسئولان رده بالا، بخواهند، به آسانی می توان از طرح دروغ و وعده های دروغ پیشگیری کرد.

** نامزدهای انتخاباتی با احساسات مردم بازی نکنند
رئیس جبهه متحد اصولگرایان استان زنجان نیز گفت: نامزدهای انتخاباتی در قبال مردم احساس مسئولیت کنند و با احساسات آنان بازی نکنند مردمی که در تاریخ نزدیک به نیم قرن بعد انقلاب نشان داده اند ملت خوب و کم نظیری هستند.
بیگ محمدی افزود: این مردم به کشور و سرنوشت آن علاقه مند و پایبند هستند ولی، مسئولان باید آنچنان احساس مسئولیت دینی و اجتماعی بکنند که از این صداقت، وفاداری و پشتکار مردم سوء استفاده نکنند و وای به روزی که ما این مردم را از دست بدهیم.
رئیس جبهه متحد اصولگرایان استان زنجان گفت: بسیاری به قدرت نظامی کشور مغرور هستند اما باید متوجه باشند که این قدرت بدون حضور و پشتیبانی مردم هیچ سودی ندارد.
بیگ محمدی اظهار کرد: نامزدهای انتخاباتی نباید از احساسات پاک این مردم سوء استفاده کنند و وعده ای بدهند که توان انجام آن را ندارند و دلسوز کشور باشند و برای رسیدن به مصلحت جامعه، کمر همت ببندند.
وی خاطر نشان کرد: در صورتی که چنین رفتاری از سوی نامزدها انجام شود، اعتماد عمومی حاصل می شود و اتحاد و انسجام اجتماعی شکل می گیرد و فساد بیکاری هم مرتفع می شود.
رئیس جبهه متحد اصولگرایان استان زنجان گفت: واقع نگر باشیم و برای جامعه دل بسوزانیم و به مصحلت این جامعه حرکت کنیم، باقی کارها را خداوند درست می کند.
وی بیان کرد: زمانی که اعتماد اجتماعی شکل گرفت، مردم پای همه حرکت ها می ایستند و رئیس جمهوری با تکیه بر همین اعتماد، قوی تر عمل می کند و به حتم در برنامه ریزی ها موفقتر خواهد بود ولی خلاف این جریان منجر به کاهش اعتماد می شود.
* اعتماد اجتماعی ثمره صداقت مسئولان است
رئیس جبهه متحد اصولگرایان استان زنجان گفت: همه تاکید دارند که باید بین دولت و ملت نوعی همگرایی شکل بگیرد و اعتماد اجتماعی ایجاد و در کنار آن صداقت و درستی باشد.
بیگ محمدی بیان کرد: این صداقت و درستی امید آفرین است و تک تک آحاد جامعه را به آینده خود و کشور امیدوار می کنند و این زمانی شکل می گیرد که مردم شاهد صداقت مسئولان باشند.
وی با بیان اینکه تمام مسئولان از ظرفیت های نظام مطلع هستند و می دانند که کدام یک از وعده ها دست یافتنی است، خاطر نشان کرد: بر همین اساس نامزدهای انتخاباتی باید مسائلی را وعده بدهند که دست یافتنی و عملیاتی باشد و به این طریق با حرکت های صحیح جامعه را در مسیر مصلحت کشور هدایت کنند.
رئیس جبهه متحد اصولگرایان استان زنجان گفت: وعده هایی که برخی نامزدهای انتخاباتی می دهند، شعار است تا عمل در حالی که همه می دانند کدام یک از وعده ها دست یافتنی است و این اقدام به نوعی فریبکاری محسوب می شود و این کار افرادی که مدعی برخورداری از شخصیت والا هستند، بعید است.
وی اضافه کرد: نمی توان واقعیت ها را کتمان کرد، نامزدها باید در جمع مردم حاضر شوند و صادقانه مسائل را با آنان مطرح سازند و اعلام کنند بر اساس چه ظرفیت هایی می توان عمل کرد از همین رو مردم را با شعور حساب کنند و برای آنان شخصیت قائل شوند و با احساس مسئولیت به ملت وعده بدهند.
بیگ محمدی اذعان کرد: نامزدها از مردم سوء استفاده نکنند و به آنان وعده های دروغ ندهند چرا که مردم در بلند مدت متوجه ثمره این وعده می شوند و آنها را بررسی می کنند.
* اگر مومن هستیم، به آنچه می گوییم عمل کنیم
رئیس جبهه متحد اصولگرایان استان زنجان گفت: ما به دنبال ایجاد یک جامعه منسجم و موحد هستیم، خود را مومن بدانیم و به آنچه که ایمان داریم عمل کنیم و بدانیم آنچه که می گوییم ثبت می شود و باید پاسخگو باشیم.
بیگ محمدی اظهار کرد: تخریب گذشته مشکلی را حل نمی کند و ما باید توان خود را بر اساس یک واقعیت عینی و ملموس به جامعه عرضه کنیم، این هستیم و این کار را انجام دادیم و با این توان موجود، خواهیم توانست این برنامه را ایجاد کنیم تا امید در مردم ایجاد شود.
وی خاطر نشان کرد: به نامزدها توصیه می کنم، 2 کار را انجام دهند، کارشناسانی صادق، دلسوز و مومنی را بگمارند تا مصلحت جامعه را رصد کنند و بر اساس آن حرف بزنند و پیش بروند و نظر سنجی دقیقی انجام شود که این مردم طالب چه هستند، و بر اساس آن حرکت کنند و از تخریب یکدیگر هم به جد خودداری کنند و بدانند که مردم متوجه می شوند.
رئیس جبهه متحد اصولگرایان استان زنجان نامزدهای انتخاباتی باید متوجه شوند، که مردم متخلق به اخلاق هستند و بد اخلاقی را متوجه می شوند، کسی که متوسل به بداخلاقی می شود، ابتدا مهر بد اخلاقی بر خود می زند تا دیگری.

** با صحبت های غیر صادقانه کل جامعه آسیب می بیند
یوسف بیابانلو جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی نیز گفت: جامعه به سمتی حرکت می کند که متاسفانه صحبت های غیر واقعی و نگاه های غیرصادقانه وجود دارد و در چنین وضعیتی جامعه و همه کسانی که می خواهند در حوزه انتخابات مشارکت کنند، آسیب می بینند.
بیانلو افزود: مساله مهم در جامعه ما این است که اغلب شهروندان عامه هستند و توده مردم که سطح آگاهی و شناخت در آنها کم است، اگر در یک فضا بستر لازم برای پذیرش صحبت های غیر منطقی، آرمان گرایانه و خوشایند مخاطب وجود داشته باشد، صحبت ها بر اساس همین فضا خواهد بود اما زمانی که شهروندان آگاه باشند و همه نکات را بشناسند، اهل تحلیل و تصمیم گیری درستی باشند، لذا صحبت ها با دقت و حساب شده خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: واقعیت مساله این است که مسئولان و کسانی که در حوزه های ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا احساس مسئولیت می کنند، مشکلات و دردهای جامعه را می شناسند و بستر جامعه نباید بستری باشد که شعارهای پوپولیستی را فراهم کند.
بیانلو یادآورشد: برخی کاندیداها بدون اینکه برنامه ای ارائه دهند و از اقدامات واقعی و تحقق یافته خود گزارش دهند به دنبال این شعارها بوده اند اما شدت این عمل در بین کاندیدها متفاوت است.
وی ادامه داد: مساله این است که چه کاری به عنوان رسانه و سیستم روشنگر کننده انجام دهیم تا فضا برای ارائه وعده های غیرواقعی و عوام فریبانه فراهم نباشد چرا که دروغ می تواند صدرصد ریشه تمام ناهنجاری ها باشد.
وی افزود: جایی که دروغ و بی صداقتی باشد آسیب خواهیم دید، صداقت موجب پویایی و نشاط در جامعه می شود.
این جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی گفت: در این فضایی که متاسفانه بستر بیشتری برای وعده های دروغین و پوپولیستی وجود دارد، باید راهکاری ارائه شود تا این فضاها ممکن نباشد.
بیانلو، ادامه داد: هر کسی در تلاش برای رسیدن به هدف خود است چرا که اگر مصلحت جامعه و مردم را ببینند هیچ وقت وعده ها و شعارهای غیرواقعی و دروغین نخواهند داد، چرا که این مصلحت در نظر گرفته نمی شود.
او گفت: با وعده های نادرست نباید باعث کاهش اعتماد عمومی و مشارکت اجتماعی، تضعیف ارزش های اجتماعی، ریشه کنی ارزش های بنیادین و اساسی جامعه که دمکراسی دینی و مردم سالاری دینی را رقم می زند ، شد.
بیانلو خاطرنشان کرد: تضعیف و تخریب ارزش های جامعه و جایگاه حاکمیت، یکی از مسائلی است که به آن توجه نشده، چرا روز به روز این جایگاه را تضعیف کنیم؟ در حالیکه مردم تمایل به تقویت این جایگاه دارند.
وی وعده های توخالی دروغین و آرمان گرایانه در جامعه را موجب فرسوده و سلب انگیزه بیان کرد و افزود: این مساله به عدم مشارکت در انتخابات آسیب زیادی وارد می کند و وعده های غیر واقع بینانه نیز موجب ایجاد حس بدی در ملت می شود.
* تضعیف اعتماد اجتماعی منجر به تضعیف سرمایه های اجتماعی می شود
جامعه شناس و پژوهشگر مسائل اجتماعی گفت: متخصصان حوزه های مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، طبیعی و مادی بر آن باور هستند که سرمایه اجتماعی از همه سرمایه ها مهم و تعیین کننده تر است که اگر همه سرمایه ها در جامعه ای باشد اما سرمایه اجتماعی نباشد، جامعه به توسعه پایداری نخواهد رسید.
بیانلو به رابطه بین وعده های انتخاباتی و اعتماد عمومی اشاره کرد و یادآورشد: اعتماد بخشی از سرمایه اجتماعی به شمار می رود، زمانی که اعتماد و ارتباط تضعیف شود سرمایه اجتماعی آسیب پذیر خواهد بود، لذا توجه به سرمایه اجتماعی و مولفه اعتماد عمومی مساله ای مهم به شمار می رود.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه انتخابات و فضای انتخاباتی، اخلاق مداری و تبلغات سالم موجب ورود با علاقه و اشتیاق مردم می شود، اظهارکرد: این یک طرف قضیه بوده و صحبت های کاندیداهایی که وارد این حوزه می شوند نیز بحثی دیگر است.
او انتخابات ریاست جمهوری را مهمترین عرصه های انتخاباتی در کشور دانست و گفت: این انتخابات مربوط به بالاترین حوزه بوده و کسانی که وارد این عرصه می شوند صحبت های آنها بسیار تعیین کننده به شمار می رود، چرا که باید در جامعه اعتماد، پویایی، نشاط و رغبت شکل بگیرد تا مردم وارد عرصه سیاسی شده و مشارکت کنند.
بیانلو تاکید کرد: وعده های غیرواقعی، واهی، کلی و مبهم گویی به مشارکت، اعتماد عمومی و اجتماعی آسیب وارد می کند و از این منظر می توان ابعاد مختلف را در نظر گرفت و به صورت کارشناسی شده و دقیق به آن نگاه کرد.
جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی در ادامه گفت: در حال حاضر فضای سالم و صادقانه ای برای ارائه اطلاعات و شناخت از کاندیداها ایجاد شده، وعده های واهی داده نشود تا اعتماد عمومی خدشه دار شود.
بیانلو افزود: شناخت و آگاهی و دانش سیاسی مردم و شهروندان عامه را افزایش دهیم چرا که آسیب خوردن از این منظر کم می شود و لذا باید دراین حوزه روشنگری و شاخص های یک کاندیدای مناسب تبیین و بدون هیچ تعارف و جبهه گیری شاخصه های کاندید مناسب را با تاکید تبیین کنیم.
وی ادامه داد: در شاخصه های یک کاندیدای سالم می توان به اخلاق مداری، دلسوزی و صداقت توجه کرد و برای شناخت شخصیت انسان ها باید به اینکه کاندید در مورد دیگر کاندیداها چه می گوید، نیز توجه شود.
بیانلو تاکید کرد: صحبت های کاندیدها در مورد یکدیگر یکی از معیارهای شناخت است و برای جامعه ما علی رغم اینکه مردم مسئول، صادق، دلسوز و تمام توان خود را می گذارند، اما دانش سیاسی کمی دارند و باید دانش سیاسی تعریف شود.
این جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی خاطرنشان کرد: باید به برنامه محوری به جای وعده محوری توجه شود چرا که ممکن است امکان تحقق بسیاری از این وعده ها نباشد و لذا دقت شود کدام کاندیدا برنامه ارائه می دهد.
/6016/3001/7325/8068
خبرنگاران: مینا افشاری- حدیث ابوالحسنی** تنظیم کننده: اسماعیل جهانبخش **انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.