اجرای طرح سبزه میدان از جمله طرح‌های شاخص شهر زنجان محسوب می شود که در سال ۶۷ تصویب اما عملیات اجرایی آن به طور رسمی شهریور سال ۹۳ با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
اجرای این طرح در فواصل زمانی مختلف به پیمانکاران متعددی سپرده شد و آخرین پیمانکار آن شرکت کهن دژ میلاد بود که در سالجاری قرارداد همکاری آن با شهرداری لغو شد.

با کش و قوس های فراوان طرح به پیمانکار جدید رسید و بر اساس قرارداد بین شهرداری و پیمانکار، زمان اجرای آن ۲ سال پیش بینی و مقرر شد در این راستا برای آگاهی شهروندان زنجانی از روند این عملیات، تابلو روز شمار در محل اجرای طرح نصب می‌شود.

طبق اعلام متولیان شورای اسلامی شهر زنجان، جریمه هر ماه تاخیر از سوی پیمانکار طرح ۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و از طرفی به ازای هر ماه تعجیل نیز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به عنوان تشویق اضافه بر قرارداد پرداخت خواهد شد.

رئیس شورای شهر زنجان در جلسه علنی روز سه شنبه شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به وضعیت طرح سبزه میدان زنجان گفت: پیشرفت کاری این طرح در قالب گزارش به اطلاع شهروندان زنجانی خواهد رسید.

حمیدرضا حمیدی افزود: طرح سبزه میدان با قدمت ۴۰ ساله متعلق به شهرداری نیست، بلکه ازآن شهر زنجان است و شهروندان با حساسیت ویژه ای آن را پیگیری می کنند.

وی اضافه کرد: شورای شهر پنجم مصمم به اجرای این طرح با کیفیت لازم و در مهلت یاد شده بوده که این موضوع مهم حتی به پیمانکار و شهرداری اعلام شده چرا که از حساسیت ویژه ای برخوردار است.

حمیدی افزود: وجود این طرح در این مقطع زمانی یک شانس بزرگ برای همه مدیران استانی محسوب می شود به دلیل آنکه طرح شبزه میدان در آینده به عنوان برند شهر زنجان خواهد بود.

وی اظهار داشت: این پروژه فرصتی برای مدیران استانی است که با همراهی نام خود را در آن ماندگار کنند و از دستگاه های خدمات رسان انتظار می رود در اجرای هر چه مطلوب  طرح سبزه میدان نهایت همکاری را با شهرداری داشته باشند.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان، یکی از دلایل مهم تاخیر در گودبرداری طرح سبزه میدان را  وجود تاسیسات مختلف شهری اعلام کرد و گفت: طی جلسات برگزار شده با شرکت های گاز، برق و مخابرات موارد برطرف شده اما مشکلاتی با شرکت آب و فاضلاب مبنی بر درخواست هزینه برای انجام کار وجود دارد.

وجود خط انتقال آب شرب شهری مانع شتاب اجرای طرح سبزه میدان

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر زنجان نیز در ادامه این جلسه با اشاره به اینکه زمین طرح سبزه میدان در تاریخ ۲۴ شهریور امسال تحویل پیمانکار شده است، ادامه داد: با توجه به ابلاغ قرداد در اواخر مرداد امسال، پیمانکار موظف به تجهیز کارگاه  شده است.

اسماعیل دویران افزود: پیمانکار طرح سبزه میدان ۳۰ روز فرصت داشت نسبت تجهیز کارگاه اقدام کند که چهار روز زودتر از موعد مقرر کارگاه را تجهیز کرده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون به لحاظ تجهیز کارگاهی پروژه مشکلی وجود ندارد و از طرفی در مرحله طراحی نقشه های اجرایی همزمان در حال اجراست اما برای عملیات اجرایی طرح مقرر بود که از ضلغ غربی فعالیت مربوطه آغاز شود که این مهم امکان پذیر نشد.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: هم اکنون پیمانکار از ضلع شرقی طرح خاکبرداری را انجام داده که این روند همچنان ادامه دارد که این کار باید تا  نیمه آذر امسال به پایان برسد.

وی اظهار داشت: وجود خط انتقال آب شرب شهری زنجان در شتاب بخشی اجرای این طرح مشکلاتی را ایجاد کرده که باید نسبت به جابجایی آن اقدام کرد که اعتبار یک ونیم میلیارد تومانی مورد نیاز است.

دویران افزود: طی جلسه برگزار شده با شرکت آب و فاضلاب شهر زنجان مقرر شد که در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به جابجایی خط انتقال آب شهری اقدام کنند، البته این کار به معنای توقف کار در ضلع شرقی نیست.

وی اظهار داشت: به لحاظ عملیات زمان بندی طرح سبزه میدان عقب نیست اما آنگونه که باید و شاید نتوانستیم در ضلع  غربی اقدامات لازم را انجام دهیم که تحقق این مهم نتایج بهتری را رقم می زند.

پایان عملیات خاکبرداری ضلع شرقی طرح سبزه میدان 

 معاون امور زیربنایی شهرداری زنجان نیز ادامه داد: سبزه میدان از جمله طرح های مهم شهری زنجان محسوب می شود که با کمک شورای شهر و شهرداری زنجان پیمانکار این پروژه با عقد قرار داد، وارد فاز اجرایی شده است.

داود نوری افزود: قرارداد منعقد شده با پیمانکار این طرح بصورت EPC (طرح و ساخت) بوده به این معنا که همزمان طراحی و فاز عملیات انجام می گیرد.

وی اضافه کرد: این طرح ۲ فاز طراحی و اجرایی دارد که طراحی فاز یک تا سه آن یک تا ۱۴ ماه زمان نیاز دارد.

این مسئول ادامه داد: با رایزنی انجام گرفته به پیمانکار طرح اعلام شده که حداکثر طراحی این پروژه چهارماه لحاظ شود و اجرای عملیات سازه ای در ضلع غربی، شرقی  و شمالی در فازهای اجرایی در اولویت قرار گیرند.

وی اظهار داشت: در ضلع شرقی پروژه عملیات خاکبرداری انجام گرفته و بطور عموم از نظر قراردادی این پروژه بدون معارض باید به پیمانکار تحویل داده شود که متاسفانه به دلیل وجود تاسیسات فراوان و از طرفی عدم وجود نقشه های زیر زمینی این بخش از سوی دستگاه‌های خدمات رسان مشکلاتی را ایجاد کرده است.

نوری افزود: وجود شبکه آب شهری ۲۰۰ میلی‌متری در ضلع شرقی و غربی با لوله های بسیار شکننده و خطرناک و وجود ۲ کابل در ضلع شرقی و علاوه  بر آن کابل فیبر نوری از  عوامل مهم در عدم  اجرای بهینه طرح به‌شمار می رود.

وی اضافه کرد: شهرداری بدون پرداخت هر نوع هزینه ای نسبت به جابجایی تاسیسات یاد شده در طرح اقدام خواهد کرد که این مهم بسیار اثربخش خواهد بود.

این مسئول ادامه داد: محوطه سازی پروژه در ۶۰ هزار مترمربع، حجم گود برداری به میزان ۵۵ هزار مترمکعب، حدود یک‌هزار و ۱۰۰ تن میلگرد برای اجرای این طرح نیاز دارد که از این میزان ۱۲۰ تن آن طی روزهای گذشته خریداری شده و در حال انجام آزمایش ها است.

وی اظهار داشت: برای شتاب بخشی اجرای طرح، پایانه هفت تیر نیز به ضلع غربی منتقل شده است تا شهروندان دچار مشکل نباشند و طی جلسات برگزار شده با راهور نحوه ترافیک شهری نیز مطرح شد تا شهروندان زنجانی با مشکل تردد نداشته باشند.

به گفته این مسئول، ۶۸۹ روز تا اتمام طرح زمان وجود دارد و تابلوی روز شمار ۷۰ روز در زمان کنونی را نشان می‌دهد و این موضوع هر روز رصد می شود.  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.