شهرام طهماسبی روز شنبه در جلسه بنیاد مسکن استان اظهار داشت: باید شرایطی فراهم شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان به جای فرار از روستاها با استفاده از تکنولوژی روز در رشته‌های صنایع دستی، کشاورزی و دامپروری وارد فعالیت شوند.

وی خاطرنشان کرد: فرآیند شهری شدن و مهاجرت به شهرها در تمام کشورهای دنیا اتفاق می‌افتد اما جمعیتی که در کشورهای توسعه‌یافته در روستاها باقی می‌ماند، جمعیت سازنده‌ای است.

طهماسبی افزود: غالب جمعیت مهاجر از روستاها به شهرها به واسطه توانایی‌های متفاوت فردی به حاشیه شهرها رانده می‌شوند که این مساله، بروز مشکلات اقتصادی و اجتماعی برای آنان را در پی دارد.

وی تصریح کرد: هدف این است که با ادغام برنامه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی طبق ماده ۲۷ قانون برنامه ششم توسعه و طرح توسعه پایدار منظومه‌های روستایی، اقتصاد و اشتغال روستایی را ساماندهی کنیم.

طهماسبی ادامه داد: هدف کلی، ایجاد یک ساختار اقتصادی متناسب با روستا، احیای بافت اقتصادی آن و ایجاد هسته اصلی تولید ارزش‌ها در روستاها است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: متاسفانه نحوه تفکر ما در چهار دهه گذشته این بوده که شهر و روستا ۲ پدیده همسان هستند و یکی، توسعه یافته بوده و دیگری نیز باید به همان شکل، توسعه یابد.

وی با بیان اینکه روستاها را شهری کوچک دانسته‌ایم، افزود: تفکر بر این بوده که شهر، مرکزی است که خیابان و ساختمان‌های بزرگ و امکانات بسیار دارد و روستا نیز باید به همان امکانات، خیابان‌ها و ساختمان‌ها مجهز شوند.

طهماسبی اظهار داشت: نکته مهم این است که درک درستی از توسعه‌یافتگی در روستاها نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه نیازمند ایجاد شبکه‌هایی از مردم و نهادها هستیم، خاطرنشان کرد: در تعریف ساختارهای اقتصادی باید به این مهم توجه داشت که مردم و نهادها چگونه در آن با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

به گزارش ایرنا، استان زنجان دارای ۹۲۷ روستا با بیش از ۹۳ هزار خانوار است.

۹۵۵۶/۳۰۸۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.