مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان گفت: بخشی از سرمایه‌گذاری در بحث اشتغال باید به مهارت‌آموزی اختصاص یابد.


به گزارش ایسنا، منطقه زنجان، محمدرضا انصاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری به مناسبت هفته مهارت، اظهار کرد: باید افراد جامعه را با ضرورت‌های آموزش‌های مهارتی و انگیزه‌های آموزش مهارت‌های لازم آشنا کنیم، زیرا الفبای مهارت‌‌آموزی را نمی‌دانیم که دلایل این موضوع را در سیستم‌های آموزشی قابل مشاهده است .


وی در رابطه با دو دیدگاه در مهارت، افزود: اولین دیدگاه این است که مهارت را آموزش ببینیم تا کارهای خود را انجام دهیم که این دیدگاه اشتباهی است، زیرا با این کار چندین فرصت شغلی را می‌سوزانیم و دیدگاه دوم این است که آموزش مهارت را در چارچوب نظام صلاحیت حرفه‌ای دیده و وارد بازار کار شده باشیم. افرادی که صلاحیت حرفه‌ای دارند باید مورد حمایت‌های معنوی قرار گیرند. اصول اخلاق حرفه‌ای نیز باید با آموزش‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای را تحت عنوان حکم‌رانی و صلاحیت حرفه‌ای در جامعه آموزش داه و بهینه‌سازی کنیم تا خروجی‌های فنی و حرفه‌ای نیز به سمت اشتغال می‌رود .


این مسئول تصریح کرد: در همه رشته‌ها شش ماه بعد از دریافت گواهی‌نامه آموزشی ره‌گیری اشتغال به صورت تصادفی صورت می‌گیرد ولی این اقدام نیز پاسخ‌گوی نیاز‌های اجتماعی نیست و اشتغال یک فرایند چند بعدی است که نیازمند حمایت‌های گسترده‌ای است. نظام صنفی ما باید به سمت مهارت‌گرایی رود و خدمات اجتماعی ما باید مهارت بنیان باشد و ساده‌ترین ارائه خدمات ما نیز باید آموزش محور باشد، زیرا مهارت ترکیبی از دانش، دانایی، توانایی، اخلاق حرفه‌ای، نگرش‌ زیست محیطی و ایمنی و بهداشت است که با رعایت این اصل‌ها اکثر مشکلات برطرف می‌شود .


مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان زنجان در ادامه اظهار کرد: باید برای گرفتن جواز کسب، داشتن کارت مهارت الزامی باشد و برای جذب در بخش خصوصی نیز باید از فرد کارت مهارت خواسته شود. باید در بحث اشتغال در زمینه مهارت‌آموزی نیز سرمایه‌گذاری شود ولی بحث آموزش زود بازده نیست و نیاز به زمان دارد و باید کارهایی برای رسیدن به شغل انجام دهیم تا تسهیل‌گر باشیم و برای مهارت‌افزایی و رسیدن به شغل یکی از تسهیل‌گران هستیم و نیازمند حمایت سایر دستگاه‌ها هستیم .


وی تصریح کرد: گام‌ اول مهارت‌‌‌آموزی، مشاوره و هدایت شغلی، آموزشی و رغبت سنجی است که مشاوره و هدایت شغلی در حال راه‌اندازی است. جامعه به همه مشاغل نیاز دارد و هر چیزی که منجر به ثروت می‌شود شغل محسوب می‌شود. دانش‌آموزان ابتدایی نیز باید مهارت‌آموزی را آموزش دیده و با مشاغل آشنا شوند و آن‌ها را با رشته‌های جدید آشنا کنیم. سند مهارت زنجان تدوین و نیازسنجی شده است. 75 درصد افراد جامعه که شامل دانشجویان، زنان خانه‌دار و دانش‌آموزان هیچ مشارکت اقتصادی در خانواده و جامعه ندارند .


این مسئول در رابطه با برنامه‌های هفته مهارت، خاطرنشان کرد: مهارت‌افزایی در مدارس و دانشگاه‌ها، خصوصی سازی و توسعه مشارکت‌ها در مهارت‌آموزی، مهارت، صلاحیت حرفه‌ای ارتقای بهره‌وری، آسیب‌دیدگان اجتماعی بازتوانی مهارتی، موضوع مهارت روستاییان و عشایر و عدالت اجتماعی، مهارت سربازان اقتدار ملی و در نهایت 6 مرداد روز ملی کار‌آفرینی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از برنامه‌های این هفته است .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.