رئیس جهادکشاورری خرم‌دره گفت: محصول بزرگ‌ترین مزرعه کلزای استان در شهرستان خرم‌ دره برداشت شد.


به گزارش ایسنا، منطقه زنجان،   علی محمدی در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با آغاز کار برداشت محصول مهم کلزا در خرم‌دره انتظار می‌رود کشاورزان شهرستان   بیش از ۳۵۰ تن دانه روغنی کلزا برداشت و به مراکز خرید تحویل دهند.


وی با اشاره به پتانسیل خرم‌دره در کشت کلزا، ادامه داد: وضعیت مطلوب و عملکرد بالای مزارع کلزای شهرستان خرم‌دره بیانگر این است که شرایط اقلیمی و آب و هوایی شهرستان برای کشت و تولید محصول کلزا مناسب است.


این مسئول با اشاره به نیاز کشور به دانه‌های روغنی، تصریح کرد: با توجه به این امر کشاورزان باید تلاش کنند برای رسیدن به مرز خودکفایی و تامین بخشی از روغن خوراکی مورد نیاز کشور به کشت و تولید محصول کلزا اقدام کنند.


وی با اشاره به اینکه کلزاکاران دغدغه بازار فروش ندارند، افزود: این محصول علاوه بر نیاز آبی کمتر و سایر امتیازات از حمایت خرید تضمینی دولت با قیمت مناسب نیز برخوردار است.


به گزارش ایسنا، کلزا سومین گیاه روغنی مهم دنیا شناخته شده است که دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن و حداقل ۳۴ درصد پروتئین است و به دلیل تأثیر آن در بهبود ساختمان خاک (به علت داشتن ریشه های ضخیم و طویل مانند ریپر عمل می کند)، افزایش مواد آلی و حاصلخیزی خاک (به دلیل پوسیده شدن سریع بقایا)، کاهش جمعیت آفات و کنترل علف‌های هرز باریک برگ که در زراعت گندم کنترل نمی‌شود، افزایش عملکرد در محصول گندم با تناوب زراعی گندم و کلزا، تأثیر مثبت کنجاله آن در افزایش کمی و کیفی شیر دام، توسعه صنعت زنبورداری و … همچنین با توجه به برنامه خودکفایی وزارت جهاد کشاورزی در اساسی‌ترین محصولات غذایی مانند تولید روغن، توجه بیشتری به توسعه کشت این گیاه با ارزش معطوف شده و آمارها نیز نشان دهنده رشد فزاینده سطح زیر کشت و افزایش متوسط عملکرد کلزا در کشور است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.