گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران؛

رئیس سابق کمیسیون ملی آیسسکو: همچنان کمبود معلم داریم/ به همه دانش آموزان رسیدگی نمی شود/ کسری معلم را با افراد بی کیفیت پر کردیم

بیات به جماران گفت: همه عوامل دست به دست هم دادند که کلاس های درس خالی از معلم متخصص شود و هر کسی به نام معلم کلاس را پر کند. بعد می گویند چرا معدل کشوری 9 شده است؟! طبیعی است این اتفاق می افتد.

 رئیس سابق کمیسیون ملی آیسسکو با اشاره به مشکلات موجود در نظام آموزشی گفت: در کلاس 43 نفره که قرار است معلم متکلم وحده باشد و نقش راهنما و تأثیرگذاری را نداشته باشد به همه دانش آموزان رسیدگی نمی شود و بخش بزرگی از کیفیت آموزشی به همین موضوع برمی گردد.

سحر بیات، در گفت‌وگو با خبرنگار جماران، درباره کمبود معلم در سال تحصیلی جدید گفت: با توجه به اینکه سال گذشته کسری شدید معلم داشتیم مجبور شدیم این کسر را با بی‌کیفیت‌ترین افراد پر کنیم. هر نیروی کاری که نیاز به کار داشت به کلاس فرستادیم، بدون اینکه حتی یک روز آموزش دیده باشد. بخش اعظمی از کلاس هایمان را با معلمانی پر کردیم که حتی سابقه یک روز در معلمی نداشتند و کمترین دوره ای ندیده بودند.

وی ادامه داد: اگر مبنا را بر این اساس بگذاریم که همان افراد غیرکیفی در کلاس درس بمانند که امسال هم بخشی از بازنشستگان تمدید بگذارند فکر می کنم کسری نیرو را همچنان داریم؛ مگر اینکه به روش پارسال که عده ای از حوزه علمیه، بسیج و دانشجو معلمان قبل از فارغ التحصیلی، و حتی ارگان های دیگر استفاده کردیم و نیروها را بعد از یک ماه از آغاز سال تحصیلی سر کلاس فرستادند، در اصل فقط خواستند که کلاس ها را پر کنند. اگر با همین روش سال گذشته ادامه دهند باز هم کسری معلم را حتما داریم. مگر اینکه یکسری از بازنشستگان به کار ادامه بدهند و بازنشستگی شان را پیگیری نکنند.

بیات در خصوص دلیل اصلی کمبود معلم پاسخ داد: آقای فانی وزیر دولت یازدهم بر این باور بودند که 300 هزار نیروی مازاد داریم و به این تعداد اجازه بازنشستگی دادند و یک باره این تعداد بازنشستگی پیش از موعد را داشتیم؛ بدون اینکه اطلاعات دقیقی از وضعیت موجود داشته باشند. بخشی از علت کمبود معلم هم به عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان برمی گردد. هر ساله همکاری بازنشستگانی را داشتیم که همکاری شان را تمدید و استمرار می زدند، اما بعد از عدم پرداخت مطالبات بازنشستگان معلم های بازنشسته عمدتا با ما تمدید همکاری ندادند. یعنی از سویی 300 هزار نفر نیروی مازاد بازنشسته شدند و از طرف دیگر، بازنشستگان تمدید همکاری نکردند.

او در ادامه افزود: از طرف دیگر ظرف 8 سال گذشته دانشگاه فرهنگیان به صورت قطره چکانی دانشجو گرفت و خروجی هم 2،3 هزار نفر بوده که متناسب با کسری و کمبود ما نبود. همه عوامل دست به دست هم دادند که کلاس های درس خالی از معلم متخصص شود و هر کسی به نام معلم کلاس را پر کند. بعد می گویند چرا معدل کشوری 9 شده است؟! طبیعی است این اتفاق می افتد.

رئیس سابق کمیسیون ملی آیسسکو تصریح کرد: متأسفانه فقط در زمینه معلم مشکل نداریم، بلکه در زمینه فضا و تجهیزات هم به اندازه کافی مشکلات خاصی داریم؛ کسری معلم هم به این مشکلات اضافه شده و باعث شده کلاس ها 40-42 نفره باشند و همین امر باعث افت تحصیلی شدید بین دانش آموزان شده است. در حالی که عدد متعارف جهانی بین 20-23 نفر است و ما فراتر از این عدد هستیم. در کلاس 43 نفره که قرار است معلم متکلم وحده باشد و نقش راهنما و تأثیرگذاری را نداشته باشد به همه دانش آموزان رسیدگی نمی شود و بخش بزرگی از کیفیت آموزشی به همین موضوع برمی گردد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.