حامد تقی بیگلو روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تلفات ماهی در این سد خاکی از هفته گذشته شروع شده و میزان آن به تدریج افزایش یافته و هرچند به دلیل تخم ریزی فصل ممنوعه برای صید است اما باید تا زمان تشخیص بیماری از صید و مصرف این ماهیان به دلیل احتمال بیماری و ایجاد مسمومیت غذایی اجتناب شود.
وی با بیان اینکه ماهیان تلف شده در این سد، مشکوک به ویروس و انگل هستند، اظهار داشت: ماهیان بومی منطقه ازقبیل زردپر و ماهیان رها شده از سوی شیلات همچون فیتوفاگ و بیگ هد در این سد خاکی وجود دارد اما در زمان حاضر تلفات مربوط به کپور ماهی است.
تقی بیگلو با اشاره به اینکه هنوز میزان خسارت وارده برآورد نشده است، افزود: با توجه به وسعت سد، هنوز آمار دقیقی از میزان تلفات در دست نیست و میزان مرگ و میر ماهیان این سد پس از جمع آوری لاشه ها، مشخص و اعلام خواهد شد.
وی تصریح کرد: پس از جمع آوری و آهک پاشی و ضد عفونی لاشه ها، نسبت به معدوم سازی و دفن بهداشتی، اقدام خواهد شد و به منظور انجام این کار، کارگروهی تشکیل شده است.
تقی بیگلو، با بیان اینکه این بیماری، مشترک بین ماهی و پرندگان نیست و ظاهرا مختص بیماری آبزیان است هرچند این موضوع هنوز قطعی نیست افزود: در حال حاضر تعدادی از لاشه ها در مرکز و همچنین حاشیه های سد گلابر، مشاهده می شود و برخی پرنده های بومی نیز از آنها تغذیه می کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود گفت: تاکنون تلفات ماهی به این گستردگی در این سد مشاهده نشده بود اما در طی هفت سال اخیر تلفات بسیار محدودی را بر اثر بارش ها، سیل و استرس بهاری، شاهد بودیم.
تقی بیگلو تصریح کرد: به خاطر تلفات زیاد ماهی در این سد، در سطح شهرستان جلسه ای در فرمانداری از سوی محیط زیست با نمایندگان اداره های مرتبط از جمله جهاد سازندگی، شبکه بهداشت، امور آب و دامپزشکی، تشکیل شد و با توجه به اینکه بخشی از این سد خاکی نیز در حوزه شهرستان خدابنده قرار دارد با این شهرستان نیز هماهنگی های لازم صورت گرفت.
وی افزود: 2 مورد نمونه برداری از آب تحت شرایط استریل جهت بررسی میکروب آب و همچنین بررسی عناصر موجود در آب به لحاظ PH (میزان اسید یا قلیایی بودن آب)، TDS (میزان مواد جامد حل شده در آب) و EC (هدایت الکتریکی آب که نشان دهنده میزان املاح هادی موجود در آن است) صورت گرفته است.
تقی بیگلو ادامه داد: 2 مورد نمونه برداری از لاشه و ماهیان زنده نیز انجام و این نمونه ها به منظور علت و تشخیص بیماری به سازمان دامپزشکی تهران ارسال شده است.
به گزارش ایرنا، سد گلابر شهرستان ایجرود در کیلومتر 35 مسیر ارتباطی زنجان - بیجار واقع است.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.