به گزارش ایرنا، حمید احمدی روز سه‌شنبه در نشست خبری در جمع خبرنگاران، ترخیص بخشی از مواد اولیه را یکی از این اقدامات برشمرد و اظهار داشت: در برنامه جدید برای کالاهایی که هنوز کد رهگیری بانک مبنی بر تامین ارز، صادر نشده، تمهیداتی اندیشیده شده است که 70 تا 80 درصد کالا در اختیار واحدها قرار گیرد تا روند تولید آن‌ها متوقف نشود.
وی خاطرنشان کرد: اقدام دیگر، اجازه ترخیص کالاهایی است که ارز آن‌ها با گواهی بانک عامل تامین شده یا معادل ریالی آن گواهی شود که در این صورت حتی اگر کد رهگیری نداشته باشند نیز تمام کالا ترخیص قطعی می‌شود.
احمدی تصریح کرد: امکان نمونه‌برداری برای کالاهایی که نیاز به اخذ مجوز قانونی از سازمان‌های همجوار دارند نیز فراهم شده تا در صورتی که کالا اظهار شود، قبل از ورود به گمرک بتوانند نمونه‌برداری کنند تا فرآیند ترخیص، سریع‌تر انجام شود.
این مسئول، ترخیص کالای اظهار شده بدون نیاز به اصلاح ثبت سفارش طبق ردیف تعرفه استنباطی گمرک را اقدام جدید دیگر برشمرد و افزود: گاهی در فرآیند ترخیص، مواردی پیش می‌آمد که ثبت سفارش کالا نیاز به اصلاح داشت که متولی آن سازمان صنعت، معدن و تجارت است و این کار چند روزی طول می‌کشید.
وی اضافه کرد: اما با روش جدید که مختص واحدهای تولیدی است به شرط اینکه شرح کالا تغییر پیدا نکند امکان ترخیص بدون اصلاح ثبت سفارش وجود دارد.
احمدی با بیان اینکه تفویض اختیار به استان‌ها برای صدور و تمدید مجوز ورود موقت کالا برای پردازش نیز اقدام بعدی در جهت حمایت از واحدهای تولیدی است، ابراز کرد: این تفویض اختیار برای کالاهایی است که نیاز به پردازش دارند یعنی پس از ورود، عملیاتی بر روی آن‌ها انجام شده و مجددا صادر می‌شوند که این مجوز قبلا در اختیار گمرک کشور بود و در سال جاری به استان‌ها تفویض شده است.
مدیرکل گمرک استان زنجان، مجموع صادرات استان در سال گذشته را 461 میلیون دلار بیان کرد و گفت: این میزان 40 درصد نسبت به سال 96 افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه صادرات استان زنجان طی 2 سال گذشته جهش قابل ملاحظه‌ای داشته است، خاطرنشان کرد: صادرات استان از 185 میلیون دلار در سال 95 به 461 میلیون دلار در سال 97 رسیده است.
احمدی اظهار داشت: مجموع واردات استان در سال گذشته 271 میلیون دلار بود که 17 درصد نسبت به سال 96 کاهش یافته است.
این مسئول افزود: عمده کالاهای وارداتی شامل مواد اولیه و ملزومات و ماشین‌آلات خط تولید بوده و بخش عمده صادرات استان نیز شامل شمش فلزات، محصولات کشاورزی و لبنی و کاغذ است.
وی در خصوص تاسیس دفتر گمرک در برخی شهرستان‌های استان، گفت: پیگیری‌هایی در این زمینه شده اما استقرار آن مجوز هیات دولت را می‌خواهد ضمن اینکه الکترونیکی شدن تشریفات گمرکی، بسیاری از نیازها را رفع کرده و برای صادر کردن، نیاز نیست کالا به گمرک وارد شود بلکه با اخذ یک کد رهگیری برای همیشه می‌توان با ورود به سامانه نسبت به اظهار کالاها اقدام کرد.
احمدی ادامه داد: تمام تشریفات به‌صورت الکترونیکی بوده و فقط کنترل اجمالی در مرز انجام می‌شود.
این مسئول با بیان اینکه نماینده گمرک استان در ایستگاه راه‌آهن بناب، مستقر است، گفت: کالاها به‌صورت مستقیم از واگن به کامیون، ترانشیت (منتقل) شده و در گمرک زنجان ترخیص می‌شوند و جهت تسریع در روند کار، پیگیری می‌شود که ترخیص کالا نیز در همان ایستگاه بناب انجام شود.
مدیرکل گمرک استان زنجان در پاسخ به اینکه آیا کالاهایی که جهت صادرات از زنجان، نیاز به ورود به گمرک سایر استان‌ها را دارند باید مجددا حقوق گمرکی پرداخت کنند، اظهار داشت: تشریفات کارشناسی و اظهارنامه کالاها به‌صورت سیستمی انجام شده و نیازی به پرداخت حقوق گمرکی نیست و فقط کنترل اجمالی در آنجا صورت می‌پذیرد که با اظهارنامه مطابقت داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: حقوق گمرکی بر 2 مبنای تعرفه کالا و ارزش کالا اخذ می‌شود که در کل کشور، یکسان است.
احمدی، درآمد گمرک استان در سال گذشته را 181 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان چهار درصد نسبت به سال 96 کاهش یافته است و از آنجایی که درآمد گمرک حاصل از واردات است، به دلیل کاهش واردات، درآمد نیز کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: در گمرکاتی مثل استان زنجان که واردات آن، مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای خط تولید است، نگاه درآمدی وجود نداشته و بیشتر نگاه تسهیلاتی و حمایت از واحدهای تولیدی است.
9556/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.